fleur Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Vi har en bil som er 6 år gammel. Hadde masse problemer med ryggekameraet og fikk feilen utbedret 5-6 ganger innenfor en 5-årsperiode. På reparasjonene klarte de å utbedre feilen, så kom den tilbake etter noen måneder, så viste det seg at de hadde byttet feil del. Det ble byttet skjerm flere ganger og også kamera, men det var først når kabelen ble byttet at det løste problemet. Frem til nå. Nå er det samme opplegge igjen. Er kanskje et par år siden sist den var inne for dette. Vi prøver å reklamere på forrige reparasjon i og med at delen er ment å vare mer enn 5 år, men forhandler mener at vi ikke kan det, pga. at det tidligere er byttet del på garanti, og da kan man ikke kreve reklamasjon på delen når bilen har passert 5 år. Dette høres rart ut? Vi har da vel krav på å reklamere på delen når den sist ble byttet for et par år siden? Det har jo vært så mye fram og tilbake med dette tidligere. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette. Reklamasjonsrett begynner på null på de deler som byttes, når de byttes. Det gjelder hele reparasjonen som er foretatt. Reklamasjonsrett på en bil er 5 år, så du har 5 år ny reklamasjonsrett på den reparasjonen/delene som er byttet/reparert. Sånn sett kan du holde på i de evige, så lenge ryggekameraet feiler oftere enn hvert 5.år. Jeg regner med de ikke er så "dumme" at de mener at et ryggekamera er en slitedel... Det er MANGE som roter med dette, men loven er utvetydig. Jeg har brukt den flere ganger, jeg har f.eks et elektronikkprodukt som er ment å vare minst 2 år, men som alltid svikter etter 1 til halvannet år. Det produktet har jeg nå på sjuende året, bytter det hver gang det ikke virker lenger. Dette er hos Elkjøp, som virker til å være en av få som faktisk kan forbrukerkjøpsloven.Send klage skriftlig, og gi beskjed at du tar saken videre om ikke de tilbyr en løsning. Bruk Forbrukerrådets veilleder :-) 3 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette. Reklamasjonsrett begynner på null på de deler som byttes, når de byttes. Det gjelder hele reparasjonen som er foretatt. Reklamasjonsrett på en bil er 5 år, så du har 5 år ny reklamasjonsrett på den reparasjonen/delene som er byttet/reparert. Sånn sett kan du holde på i de evige, så lenge ryggekameraet feiler oftere enn hvert 5.år. Jeg regner med de ikke er så "dumme" at de mener at et ryggekamera er en slitedel... Det er MANGE som roter med dette, men loven er utvetydig. Jeg har brukt den flere ganger, jeg har f.eks et elektronikkprodukt som er ment å vare minst 2 år, men som alltid svikter etter 1 til halvannet år. Det produktet har jeg nå på sjuende året, bytter det hver gang det ikke virker lenger. Dette er hos Elkjøp, som virker til å være en av få som faktisk kan forbrukerkjøpsloven. Send klage skriftlig, og gi beskjed at du tar saken videre om ikke de tilbyr en løsning. Bruk Forbrukerrådets veilleder :-) Takk for svar. Men hvilken klausul i kjøpsloven er det de da gjemmer seg bak? De mente at det er en klausul som sier at hvis man har byttet en del på garanti tidligere så gjelder ikke reklamasjon på denne når bilen har passert 5 år. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Det må du spørre de om. :-) 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Her er forresten et sitat fra en høyesterettsdom. Burde holde den... :-) Men som sagt; klag skriftlig, be om svar, får du ikke (et tilfredstillende) svar, kjør sak videre til forbrukerrådet. Endret 2. januar 2018 av fikse Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Ikke bland garanti og reklamasjon. Hvis de nekter for garanti så si du vil reklamere i stedet. 3 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Ikke bland garanti og reklamasjon. Hvis de nekter for garanti så si du vil reklamere i stedet. Det har vært snakk om reklamasjon fra vår side hele tiden 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Nei. Trådstarter har nevnt garanti flere ganger. Uansett var det ikke deg jeg mente men verkstedet. Hvis de nevner garanti så si du skal reklamere i stedet. Endret 2. januar 2018 av sedsberg 4 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Nei. Trådstarter har nevnt garanti flere ganger. Uansett var det ikke deg jeg mente men verkstedet. Hvis de nevner garanti så si du skal reklamere i stedet. Ok, ja er klar over det. Har jo kun garanti i 2 år. Har reklamert en del mot dem de siste årene. De mente nok at sålenge delen er byttet på garanti /reklamasjon så kan vi ikke reklamere nå som det har passert 5 år. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Etter §18a og §3 (i fkjl.) kan ikke selger hevde at garantien gjør at man mister reklamasjon på delen eller varen i sin helhet. Burde ikke være en sak om selger følger norsk lov. Endret 2. januar 2018 av nicho_meg Lenke til kommentar
fleur Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?Nei. En garanti skal ikke stille deg dårligere enn loven. Hvis den opprinnelige byttingen av del kunne vært gjort som en reklamasjon, skal ikke garantien gjøre at du taper reklamasjonsrett. Hvis den opprinnelige byttingen ikke ville skjedd uten garantien, må garantivilkårene i så fall være tydelige Altså: 1) Ved delvis omlevering (ny del) som følge av mangel etter loven løper ny absolutt reklamasjonsfrist fra omleveringen skjedde (jf. obiter dictum i Rt. 2013 s. 865). 2) Du skal ikke stilles dårligere ved garanti enn ved reklamasjon over mangel. 3) I prinsippet kan du stilles dårligere ved omlevering etter garanti dersom du ikke ville hatt krav på omlevering etter loven. 4) Men hvis du skal stilles dårligere ved omlevering etter garanti, må garantivilkårene være tydelige på dette. 1 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?Nei. En garanti skal ikke stille deg dårligere enn loven. Hvis den opprinnelige byttingen av del kunne vært gjort som en reklamasjon, skal ikke garantien gjøre at du taper reklamasjonsrett. Hvis den opprinnelige byttingen ikke ville skjedd uten garantien, må garantivilkårene i så fall være tydelige Altså: 1) Ved delvis omlevering (ny del) som følge av mangel etter loven løper ny absolutt reklamasjonsfrist fra omleveringen skjedde (jf. obiter dictum i Rt. 2013 s. 865). 2) Du skal ikke stilles dårligere ved garanti enn ved reklamasjon over mangel. 3) I prinsippet kan du stilles dårligere ved omlevering etter garanti dersom du ikke ville hatt krav på omlevering etter loven. 4) Men hvis du skal stilles dårligere ved omlevering etter garanti, må garantivilkårene være tydelige på dette. Takk for svar. Den linken dere refererer til fra høyesterett ser ut som er fra 2013? Jeg kan ikke finne noe punkt om dette i forbrukerkjøpsloven? Skulle gjerne hatt en ny artikkel å henvist til, noe jeg kan slå i bordet med Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?Nei. En garanti skal ikke stille deg dårligere enn loven. Hvis den opprinnelige byttingen av del kunne vært gjort som en reklamasjon, skal ikke garantien gjøre at du taper reklamasjonsrett. Hvis den opprinnelige byttingen ikke ville skjedd uten garantien, må garantivilkårene i så fall være tydelige Altså: 1) Ved delvis omlevering (ny del) som følge av mangel etter loven løper ny absolutt reklamasjonsfrist fra omleveringen skjedde (jf. obiter dictum i Rt. 2013 s. 865). 2) Du skal ikke stilles dårligere ved garanti enn ved reklamasjon over mangel. 3) I prinsippet kan du stilles dårligere ved omlevering etter garanti dersom du ikke ville hatt krav på omlevering etter loven. 4) Men hvis du skal stilles dårligere ved omlevering etter garanti, må garantivilkårene være tydelige på dette. Takk for svar. Den linken dere refererer til fra høyesterett ser ut som er fra 2013? Jeg kan ikke finne noe punkt om dette i forbrukerkjøpsloven? Skulle gjerne hatt en ny artikkel å henvist til, noe jeg kan slå i bordet med Det er en dom fra Høyesterett. Den endrer ikke lovteksten, men bestemmer hvordan lovteksten skal forstås. Hvis du googler Rt. 2013 s. 865 finner du en del info om dommen. Dommen som sådan kan du sannsynligvis få tilgang til på ditt lokale bibliotek (de pleier å ha lovdata pro-tilgang). 1 1 Lenke til kommentar
adrianJOHANSEN Skrevet 11. november 2021 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Habla Møberg skrev (På 2.1.2018 den 12.53): Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette. Reklamasjonsrett begynner på null på de deler som byttes, når de byttes. Det gjelder hele reparasjonen som er foretatt. Reklamasjonsrett på en bil er 5 år, så du har 5 år ny reklamasjonsrett på den reparasjonen/delene som er byttet/reparert. Sånn sett kan du holde på i de evige, så lenge ryggekameraet feiler oftere enn hvert 5.år. Jeg regner med de ikke er så "dumme" at de mener at et ryggekamera er en slitedel... Det er MANGE som roter med dette, men loven er utvetydig. Jeg har brukt den flere ganger, jeg har f.eks et elektronikkprodukt som er ment å vare minst 2 år, men som alltid svikter etter 1 til halvannet år. Det produktet har jeg nå på sjuende året, bytter det hver gang det ikke virker lenger. Dette er hos Elkjøp, som virker til å være en av få som faktisk kan forbrukerkjøpsloven. Send klage skriftlig, og gi beskjed at du tar saken videre om ikke de tilbyr en løsning. Bruk Forbrukerrådets veilleder 🙂 Hei, fikk nylig beskjed om at det ikke påløper ny reklamasjonsfrist på en del jeg fikk byttet på garanti i 2017, det er baklys på en BMW. fikk beskjed det ikke er mulig å reklamere pga jeg ikke har betalt for det, men at det gikk på garanti i den tid som gjør det ikke er mulig Så jeg kunne ikke reklamere på det siden det gikk på garanti, som betyr eg måtte betalt for lyktene for å ha mulighet og reklamere. ?? har du noe eg kan tilføye rundt dette?? Endret 11. november 2021 av adrianJOHANSEN Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. november 2021 Del Skrevet 11. november 2021 Kan vanligvis ikke reklamere på noen en har fått gratis. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 11. november 2021 Del Skrevet 11. november 2021 Garanti og reklamasjonstid nullstilles ikke. om jeg har forstått rett så er det den originale starttiden på reklamasjon og garanti som gjelder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå