Havvat Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Hei, jeg startet vg1 bygg og anlegg, men fant ut at det ikke passet for meg. Tenker å bytte når jeg har gått ferdig vg1 og valget står da mellom VG1 elektro også videre ta Dataelektronikk i VG2 eller VG2 IKT-servicefag. Har litt lyst til å drive med data og lurer på hva som er lurt å ta med tanke på jobber innen dette området. Er det lettest å få jobb og lurest å ta IKT fremfor Dataelektronikk? Hvordan er utdanningene? Er det mye service involvert i forskjellige IT-fag? (er ikke så innteresert i service relaterte fag, der mye service kreves) Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Hva er det du har lyst til å gjøre når du "driver med data"? Hvilke områder ønsker du å jobbe med? Data er et veldig vidt begrep. Endret 2. januar 2018 av NoTrace Lenke til kommentar
Havvat Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Tenker programmering og elektronikk. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 For programmering vil det nok være mer aktuelt med høyskole/universitet enn noen av de linjene. For elektronikk (som for øvrig også er et veldig vidt begrep) er nok Dataelektronikkk mest aktuelt. IKT-Servicefag går mer på oppsett og drift av servere og klienter (hovedsaklig Windows), brukerstøtte, applikasjonsstøtte (Office-pakken) og slikt, om det ikke har endret seg mye siden jeg gikk det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Tenker programmering og elektronikk. Automasjonslinjen vill gi deg en god blanding av dette. Men som nevnt over, vill du drive med programmering på "fulltid" må du nesten gå videre på en ingeniørlinje eller annet på høyere nivå. Lenke til kommentar
Albi Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Hei!Jeg gikk vg2 data og elektronikk ifjor og går nå vg3 romteknologi. Hva du gjør på vg2 data kan være veldig forskjellig fra skole til skole, men man skal gjennom litt programmering. På ikt-servicefag er det bare dataservice, mens på data&elektronikk så hadde vi størst fokus på elektronikk og alarmanlegg. Etter vg2 data&elektronikk har du flere gode muligheter som å bli telekommunikasjonsmontør, produksjonselektroniker, vg3 dataelektroniker eller vg3 romteknologi. På vg2 og vg3 data så lærer du mye mer variert enn på ikt som hovedsaklig er fokusert på service, og i tillegg så pleier jobbene til de som går vg2 og vg3 data helt identiske med de som har gått ikt-servicefag. Jeg vil absolutt anbefale vg2 data over vg2 ikt, da har du også langt flere muligheter senere om du vil gjøre noe anna( som feks å gå vg3 romteknologi, som er en helt fantastisk linje). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå