Gå til innhold

[Løst] kjøp av ny PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange gode år begynner pc'en min å bli sliten. Det er nå på tide å oppgradere til noe nytt som holder mange år fremover. Med dette kommer det noen spørsmål siden jeg ikke er helt i front når det kommer til hvordan jeg skal gå frem.

Jeg har fundert lenge på om jeg skal kjøpe deler eller en ferdigbygd pc. Fra forrige erfaring kjøpte jeg deler siden jeg tenkte det var kjekt å vite hva som faktiskt var i pc'en + det skulle være lettere å oppgradere den i fremtid når behovet kom.

Pc'en jeg har nå var ikke billig, men det var ett godt kjøp fordi til dags dato har jeg faktisk ikke byttet noen deler. Behovet har vært der lenge for oppgradering, men jeg har sakt meg fornøyd med +- medium grafikk justeringer. Etter 5+ år ser jeg liten verdi igjen og vil heller bare ha noe nytt!

På grunn av dette tenker jeg å kjøre for en ferdig bygget pc jeg har funnet på komplett. 

https://www.komplett.no/product/11294/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-battlebox-ultimate?offerId=KOMPLETT-310-11294#productinfo

Ett minus er at jeg ikke er så erfaren på pc bygging + jeg har ikke kontakt med personen som hjalp meg å bygge. Det er mange gode guider på nett, men når jeg putter en slik verdi på spill ønsker jeg å forsikre at alt er gjort skikkelig!

så nå kommer spørsmålene!

1) Hvor stor forskjell er det på prisene når det kommer til ferdig kjøpt og selv bygging? Fra hva jeg forstår får bedrifter bulk- priser som hjelper litt på prisene.

2) pc'en jeg har funnet på komplett er på tilbud. Er pc'ens verdi tilsvarende det som er inni? Kan jeg finne bedre til samme/ mindre pris? Er det noe spesifikk pc'en mangler/ burde ha hatt mer av?

3) Om pc'en jeg har funnet er svindel/ ikke verdt det, er det en pc på komplett rundt 20 000 kr som er verdt å invistere i nå?

Jeg har valgt å putte inn ett stort beløp fordi det er en pc jeg ønsker skal være kampklar i evt. 5+ nye år samtidig ikke ha ett stort behov for oppgradering. Velger heller å putte inn en stor sum nå, istedet for å kjøpe noe av mindre kvalitet får så kjøpe ny del om 1-2 år :).

Stor takk til all hjelp og kommentarer!

Endret av hansnaske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bare å sjekke prisguide, og legge opp liste på tilsvarende deler, tror vertfall du kan spare 30% å bygge selv, kunne fått sokkel 2011-03 oppsett til samme pris.

Nå er ikke komplett den biligste, cdon og proshop er ofte biligere men da må du muligens dekke frakt selv og ha litt mere bryderi med reklamasjoner. Pcen er ikke svindel men komplett tar seg godt betalt vertfall, de kunne latt folk fra polen\kina å bygge for seg slik prisen kun økes med en tusenlapp maks.

Nå er kjøleren ganske dyrt, coolermaster 212 evo er ok, men noctua nd 15 er bedre, til prisklassen. Harddisken er utrolig lite for denne prisklassen du burde fått Seagate Archive HDD 8TB i denne prisklassen ikke den beste raskeste harddisken må jeg si, men den har mye plass.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å putte inn ett stort beløp fordi det er en pc jeg ønsker skal være kampklar i evt. 5+ nye år samtidig ikke ha ett stort behov for oppgradering. Velger heller å putte inn en stor sum nå, istedet for å kjøpe noe av mindre kvalitet får så kjøpe ny del om 1-2 år :).

Siden du ønsker en PC som skal vare i 5+ år, så vil jeg sterkt anbefale en PC som har en i7 8700K prosessor, 16GB RAM og et GTX 1080 Ti skjermkort. Du nevner ingenting om at du trenger en skjerm, noe som er en stor del av budsjettet. Du har sikkert en gammel 1080p 60 Hz, og bør også byttes ut. En gaming skjerm med 144/165 Hz og G-Sync er å anbefale, men bare der blir det fort 3-6000 kr.

Av de Komplett PC'ne som oppfyller de krava blir det denne :

Komplett Gamer Xtreme i260 - Coffee Lake

Man får mer for pengene ved å bygge selv, men når man gjør det så har iallefall jeg en tendens til å velge bare kvalitets komponenter, noe som gjør at PC'n ikke blir billig da heller :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder den Komplett i260 maskina ville jeg ha valgt konfigurer og bytta til :

- Fractal Design Define R6 Sort TG 

- Corsair RM750x PSU

- NZXT Kraken X62 CPU Kjøler

- Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz 32GB 4x8GB 3200MHz DDR4 CL16

- Et annet hovedkort, men det tillater ikke den Komplett konfiguratoren

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på ferdigbygget og deler er lik, så dette kommer an på hva du foretrekker. Selv foretrekker jeg deler, fordi det gir full kontroll.

Skal du ha en PC som varer i 5+ år så venter du på neste generasjons nVidia skjermkort. De skjermkortene som er nå er på slutten av sin generasjon og blir snart byttet ut. Skal PCen vare lengst mulig så kjøper du det når skjermkortet er nytt, og ikke gammelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på ferdigbygget og deler er lik, så dette kommer an på hva du foretrekker. Selv foretrekker jeg deler, fordi det gir full kontroll.

Skal du ha en PC som varer i 5+ år så venter du på neste generasjons nVidia skjermkort. De skjermkortene som er nå er på slutten av sin generasjon og blir snart byttet ut. Skal PCen vare lengst mulig så kjøper du det når skjermkortet er nytt, og ikke gammelt.

Jepp. Han bør iallefall kjøpe en i7 8700K også. Kan bli vanskelig da å få prisen under 20K kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Han bør iallefall kjøpe en i7 8700K også. Kan bli vanskelig da å få prisen under 20K kroner.

Pris under 20k for en PC som skal vare i 5+ år uten oppgraderinger er urealistisk, så ja, man må nok være villig til å spyttte inn en del for å oppfylle de krava :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke alltid vente på nye deler skal komme. Det blir en evig sirkel der du hele tiden bare skal vente litt til. Vet noen her hvilken dato de nye Nvidia kortene kommer? Vet engang Nvidia datoen?

Tidlig 2018 kan være så sent som mars. Hvis det er som med forrige gen må du enten betale ekstra eller vente et par måneder for å få kort. Kanskje du da har det i juni?

Men det har og noe med situasjonen å gjøre da. Hvis du vil ha PC og trenger PC nå er det forskjellig fra om du har noe nå, men du kunne trengt noe nytt. Har du eksempelvis en PC allerede og fant ut at ca nå var det på tide å oppgradere, kanskje litt penger fra jul osv. Da tror jeg jeg ville likevel ventet på nye GPUer, siden GPUer er uten tvil den viktigste komponenten som går ut på dato raskest av alle. En generasjon blir rundt 30% ytelsesforskjell. Etter 5 år er det mye. Jeg tipper jeg kunne firedoblet ytelses til PCen min med en ny GPU og ingenting annet. 

Du kan se det veldig lett da normalt vil utviklingen være slik for en Nvidia GPU:

GTX 1080 Ti = GTX 1180 (Neste generasjon) = GTX 1270 = GTX 1360.

Så et GTX 1080 Ti i dag er gjerne om 5 år svakere enn et 60-serie kort (i dag GTX 1060). Så om du da venter på nye Volta så har du da gjerne lik ytelse som 60-serie kortet istedenfor. I dag er jo GTX 1060 veldig fint for gaming i 1080p 60 Hz.

Så på den ene siden så vil PCen din vare 1 år lengre. På den andre siden så må du gjerne vente til mars/april/juni før du kan kjøpe grafikkort. 

Ellers tips:

En rask NVMe SSD som 960 EVO fra Samsung er utrolig bra for systemytelse. Samtidig og veldig dyrt! Vil du ha spill på SSD gå heller for en liten 960 EVO + SATA SSD (som MX 500) og hva enn antall harddisker du vil ha. Kjøp harddisker som gir bra TB/kr. Ikke vits å kjøpe en 8 TB om 2 x 4TB er billigere f.eks.

Med mindre du vet du trenger mye RAM, ikke kjøp mye RAM. Prisene er veldig høye på RAM for tiden. Snakker over dobling i pris det siste året.

Verdt å vurdere AMD også. Flere kjerner som gir mer CPU ytelse for lavere pris enn Intel. Men Intels i7 har best single-core ytelse, som gir best fps i spill.  Men skal du kjøre andre program, ha mer multitasking osv vil AMD være bedre. Så kommer litt an på bruken din, samme med RAM. Hvis du faktisk bruker 32 GN RAM som nevnt over ville jeg tro AMD er bedre valg enn Intel.

Og ikke velg for lav hastighet på RAM rundt 3200 MHz er et veldig bra nivå, skal du ha AMD så ikke velg under og for Intel også bør du hvertfall ikke gå mer enn et hakk under. Prisøkningen for høyere hastighet er verdt det i form av økning i CPU ytelse som raskere RAM gir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke alltid vente på nye deler skal komme. Det blir en evig sirkel der du hele tiden bare skal vente litt til. Vet noen her hvilken dato de nye Nvidia kortene kommer? Vet engang Nvidia datoen?

Tidlig 2018 kan være så sent som mars. Hvis det er som med forrige gen må du enten betale ekstra eller vente et par måneder for å få kort. Kanskje du da har det i juni?

Men det har og noe med situasjonen å gjøre da. Hvis du vil ha PC og trenger PC nå er det forskjellig fra om du har noe nå, men du kunne trengt noe nytt. Har du eksempelvis en PC allerede og fant ut at ca nå var det på tide å oppgradere, kanskje litt penger fra jul osv. Da tror jeg jeg ville likevel ventet på nye GPUer, siden GPUer er uten tvil den viktigste komponenten som går ut på dato raskest av alle. En generasjon blir rundt 30% ytelsesforskjell. Etter 5 år er det mye. Jeg tipper jeg kunne firedoblet ytelses til PCen min med en ny GPU og ingenting annet.

Du kan se det veldig lett da normalt vil utviklingen være slik for en Nvidia GPU:

GTX 1080 Ti = GTX 1180 (Neste generasjon) = GTX 1270 = GTX 1360.

Så et GTX 1080 Ti i dag er gjerne om 5 år svakere enn et 60-serie kort (i dag GTX 1060). Så om du da venter på nye Volta så har du da gjerne lik ytelse som 60-serie kortet istedenfor. I dag er jo GTX 1060 veldig fint for gaming i 1080p 60 Hz.

Så på den ene siden så vil PCen din vare 1 år lengre. På den andre siden så må du gjerne vente til mars/april/juni før du kan kjøpe grafikkort.

Ellers tips:

En rask NVMe SSD som 960 EVO fra Samsung er utrolig bra for systemytelse. Samtidig og veldig dyrt! Vil du ha spill på SSD gå heller for en liten 960 EVO + SATA SSD (som MX 500) og hva enn antall harddisker du vil ha. Kjøp harddisker som gir bra TB/kr. Ikke vits å kjøpe en 8 TB om 2 x 4TB er billigere f.eks.

Med mindre du vet du trenger mye RAM, ikke kjøp mye RAM. Prisene er veldig høye på RAM for tiden. Snakker over dobling i pris det siste året.

Verdt å vurdere AMD også. Flere kjerner som gir mer CPU ytelse for lavere pris enn Intel. Men Intels i7 har best single-core ytelse, som gir best fps i spill. Men skal du kjøre andre program, ha mer multitasking osv vil AMD være bedre. Så kommer litt an på bruken din, samme med RAM. Hvis du faktisk bruker 32 GN RAM som nevnt over ville jeg tro AMD er bedre valg enn Intel.

Og ikke velg for lav hastighet på RAM rundt 3200 MHz er et veldig bra nivå, skal du ha AMD så ikke velg under og for Intel også bør du hvertfall ikke gå mer enn et hakk under. Prisøkningen for høyere hastighet er verdt det i form av økning i CPU ytelse som raskere RAM gir.

Sant at man ikke alltid kan vente på det neste veste, men når Volta antageligvis bare er et par uker/måneder unna så er det et helt elendig råd å fraråde noen og vente, det grenser til idioti.

Unnskyld om jeg virker krass, men å råde noen til å kjøpe et skjermkort til over 7K, som bare om en kort stund antageligvis vil droppe til 3K i verdi, det er et elendig råd.

Og hvor får du det fra at GTX 1080 ti vil være på nivå med neste generasjons 80 kort? Alle ti kortene har vært på nivå med neste generasjons 70 kort, GTX 1080 ti vil nok ligge på nivå med neste GTX 2070 kort, slik at man får bedre ytelse med neste generasjons GTX 2080.

nVidia hadde tapt masse penger om de laget et nytt toppkort som kun klarte å matche fjordårets toppmodell, det er dårlig butikk, for da hadde alle heller kjøpt 1080 ti på salg enn de nye skjermkortene, og da hadde ikke nVidia solgt noen GTX 2080 kort :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sant at man ikke alltid kan vente på det neste veste, men når Volta antageligvis bare er et par uker/måneder unna så er det et helt elendig råd å fraråde noen og vente, det grenser til idioti.

Unnskyld om jeg virker krass, men å råde noen til å kjøpe et skjermkort til over 7K, som bare om en kort stund antageligvis vil droppe til 3K i verdi, det er et elendig råd.

Og hvor får du det fra at GTX 1080 ti vil være på nivå med neste generasjons 80 kort? Alle ti kortene har vært på nivå med neste generasjons 70 kort, GTX 1080 ti vil nok ligge på nivå med neste GTX 2070 kort, slik at man får bedre ytelse med neste generasjons GTX 2080.

nVidia hadde tapt masse penger om de laget et nytt toppkort som kun klarte å matche fjordårets toppmodell, det er dårlig butikk, for da hadde alle heller kjøpt 1080 ti på salg enn de nye skjermkortene, og da hadde ikke nVidia solgt noen GTX 2080 kort :p

Alle som kjøpte inn grafikkort til jul er på grensen til idioter?

Når noen sier antageligvis et par uker eller måneder kan de bli et halvt år. Et år. Avlyst. Du finner mange nylige eksempler på det med slike deler. Du skriver som om det er garantert at de er rett rundt hjørnet, men det er jo ikke det. Og hvis du er i en situasjon der du virkelig trenger PCen så må du jo tenke da. Du har gjerne PCen til å spille spill. Da blir det 30% ytelse mot 3-6 mnd uten å kunne spille. Og så kommer du på forumet når Volta er ute og spør om ny PC så sier folket "nei du MÅ vente på neste Intel CPU, noe annet er på grensen til idioti, den er snart ute....".

Når det er sagt så finnes Volta kort allerede, så jeg tror ikke den blir forsinket, og når du ser på når sist kort kom ut og rykter så virker det svært sannsynlig at de kommer veldig snart, og det er en så viktig komponent for PCen så enig i at om du kan vente så ville jeg på alle måter ventet. Skulle jeg selv oppgradert nå ville jeg 100% ventet på Volta uten tvil. Men jeg føler råd har høyere verdi om du forklarer situasjonen slik at personen som skal kjøpe selv får velge snarere enn å fortelle personen: "dette er dumt, gjør dette istedenfor".  

Ser du har rett med Ti vs 70. 1070 slår 980 Ti. 970 er lik 780 Ti.

Så da vil en neste generasjon Volta 1170/2070 GPU yte ca lik som denne generasjon 1080 Ti, men til ~3000 kr mindre. Eller ~30% mer ytelse for lik pris. Basert på historikk.

Lenke til kommentar

Alle som kjøpte inn grafikkort til jul er på grensen til idioter?

Når noen sier antageligvis et par uker eller måneder kan de bli et halvt år. Et år. Avlyst. Du finner mange nylige eksempler på det med slike deler. Du skriver som om det er garantert at de er rett rundt hjørnet, men det er jo ikke det. Og hvis du er i en situasjon der du virkelig trenger PCen så må du jo tenke da. Du har gjerne PCen til å spille spill. Da blir det 30% ytelse mot 3-6 mnd uten å kunne spille. Og så kommer du på forumet når Volta er ute og spør om ny PC så sier folket "nei du MÅ vente på neste Intel CPU, noe annet er på grensen til idioti, den er snart ute....".

Når det er sagt så finnes Volta kort allerede, så jeg tror ikke den blir forsinket, og når du ser på når sist kort kom ut og rykter så virker det svært sannsynlig at de kommer veldig snart, og det er en så viktig komponent for PCen så enig i at om du kan vente så ville jeg på alle måter ventet. Skulle jeg selv oppgradert nå ville jeg 100% ventet på Volta uten tvil. Men jeg føler råd har høyere verdi om du forklarer situasjonen slik at personen som skal kjøpe selv får velge snarere enn å fortelle personen: "dette er dumt, gjør dette istedenfor".

Ser du har rett med Ti vs 70. 1070 slår 980 Ti. 970 er lik 780 Ti.

Så da vil en neste generasjon Volta 1170/2070 GPU yte ca lik som denne generasjon 1080 Ti, men til ~3000 kr mindre. Eller ~30% mer ytelse for lik pris. Basert på historikk.

Vennligst ikke bruk stråmenn, og unngå å putte ord i munnen på meg. Har aldri sagt at man må vente på neste Intel eller liknende, men her snakker vi om et skjermkort til over 7000 som trolig snart vil få en bruktverdi på 3000 kroner, om vi følge tidligere historikk, som har vært ganske lik de 5-6 siste årene.

Har heller aldri sagt at det er idioti å kjøpe nytt skjermkort til jul, så vennligst slutt å legg ord i munnen på meg, det er bare dårlig skikk.

Jeg sa at det er idioti å råde noen til å kjøpe ett skjermkort til over 7000, uten å overveie at det snart kommer nye skjermkort. Det er en helt annen ting, enn å si at jeg kaller alle som kjøper skjermkort dumme. Vente på neste Intel eller annen hardware har jeg heller aldri sagt, fordi folk flest ikke kjøper prosessorer til samme pris som GPU, og fordi ytelsen der er ikke like merkbar som ved ny generasjon skjermkort.

At du mener neste generasjon kan bli utsatt ett år eller bli avlyst, det blir for dumt å si. Titan V kom for bare noen uker siden, noe som indikerer at neste generasjon er rundt hjørnet. Det har også blitt kunngjort at neste generasjon nVidia kort skal vises frem i 1Q 2018, og da er det ikke utenkelig å anta at neste generasjon nVidua kommer i løpet av Mars/April i år, vi snakker derfor muligens toppen 3 måneder.

Er man villig til å holde på det skjermkortet man har, trådstarter har i dag GTX 760, det er ikke det samme som å ikke ha mulighet til å spille i 6 måneder, som du hevder. 760 er brukbart ennå. Holder man på det til Mars så kan man få 1080 ti ytelse i neste generasjons 70 kort, antar pris på 5000. Eller GTX 2080 som yter bedre til samme pris.

Er lov å tenke litt mer langsiktig enn at GTX 1080 ti er bra i dag. Lov å ikke bare kjøpe alt på impuls, men være litt taktisk med pengene. Tror det gir en bismak å kjøpe et skjermkort til 7-8000 nå, og se at det går som hvetebrød på brukeren for kun 3000 2-3 måneder etter man har kjøpt det. For all del, har man råd og ikke er så trang økonomi, kjør på. Men er ikke alle som har råd til å investere tusenvis i et produkt som snart raser i verdi.

Skal du argumentere med meg så vennligst gjør det redelig og ikke tillegg meg kommentarer og meninger som jeg aldri har ytret.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...