Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford dci 75 hk vs 90 hk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge har turbo. Det ofte forskjell også på turbo, dieselpumpe etc. På PSA vet jeg bl.a. at de sterkere modellene har variabel turbingeometri på turboen. Kombinert med annen software selvfølgelig. Det gir mer hester på høyere turtall, men bunndraget er omtrent det samme. Tipper det er noe lignende hos Ford.

Lenke til kommentar

Da er det vel stor mulighet for at det er forskjell både på turbo, software, dieselpumpe og dyser, og ikke på noen måte være økonomisk fristende å få 90 hk ut av en 75 hk....  

Nja, ikke nødvendigvis. Min 115hk mondeo har samme turbo og dyser som 130hk varianten.

Får lett 160+hk på min bare ved å trykke litt på en datamaskin. Ulempen er at automatkassen ikke er dimensjonert for mere, så man ryker den veldig lett. Og det faktum at det ikke er lovlig å øke ytelsen uten å få det godkjent i vognkortet.

Annbefaler at du spør på FordClubNorway sitt forum. Utrolig mange flinke mekanikere der med god peiling på både ny og gammel ford.

http://www.fordclubnorway.no/forum/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ser ut som om der er samme turbo på både 75, 90 og 110hk utgaven, og samme dyser på 75 og 90. Pumpa vet jeg ikke

Det er turbo på 75hk utgaven, men den er egentlig mest til pynt. Den ene vi hadde i gamle jobben hadde hull i slangene både inn og ut av intercooler. Det eneste du merket på bilen var en plystrelyd og litt svartrøyk akuratt i det du gikk på gassen. Bytta slanger, lyden og svartrøyken ble borte, men bilen gikk nøyaktig like dårlig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for alle svar, og da ser jeg at det er mulig å oppgradere 75 hk og få litt mere sprut i den.

Skal ta en prat med TurboKarlsen i Drammen.

Fikk forandret software på en passat en gang på 90-tallet. Ble en helt annen bil, billigere i forbruk, og en helt annen sprut i den.

Han hadde den gang et enmannsfirma som het Turboteknikk tror jeg det var.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, og da ser jeg at det er mulig å oppgradere 75 hk og få litt mere sprut i den.

Skal ta en prat med TurboKarlsen i Drammen.

Fikk forandret software på en passat en gang på 90-tallet. Ble en helt annen bil, billigere i forbruk, og en helt annen sprut i den.

Han hadde den gang et enmannsfirma som het Turboteknikk tror jeg det var.

Turbo-Karlsen er vel nærmest en legende. Varierende seriøsitet både på produkter og tilbydere i den bransjen der, så det er greit å holde seg til de anerkjente. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...