lals Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Hva er egentlig poenget med kryptovaluta? Vet det er noen som spekulerer i det, men hva er det som gjør alt kryptovaluta er bedre enn fiat valuta? 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) At det ikke er statlig regulert, så du slipper "mellommennene" (bankene). Den harde sannhet er vel at du kan gjøre handler uten at staten får vite om det, fordi "pengene" er ikke regulert. Ingen har styring eller kontroll over dem. Poenget mitt er at du kan gjøre ulovlige handler uten at det blir sporet, eller kjøpe ulovlige tjenester/produkter. Det er klart at kryptovaluta var et gjennombrudd på det svarte markedet, selv om det kanskje ikke opprinnelig var tiltenkt slikt. Den dag i dag brukes det jo bare av majoriteten på og skaffe seg rask fortjeneste som en investering. Endret 1. januar 2018 av Vertical^ Lenke til kommentar
lals Skrevet 1. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2018 Ok, skjønner det med svarte markedet og spekulering. Men visst jeg skal kjøpe eiendom eller noe annet dyrt, da må jeg låne penger. Hvem skal låne meg disse pengene? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Det er bra for kriminelle. Ellers: ingen fordeler. Hvem vil vel ha et betalingssystem der mennesker ikke kan gå inn i ettertid og rette opp i en feil overføring? Anonymous poster hash: 2b3f3...7c4 2 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Så vidt jeg kan se er det ingenting per i dag som gjør kryptovaluta bedre enn fiat valuta og jeg tviler sterkt på at det kommer til å endre seg i overskuelig fremtid. Slik jeg ser det er kryptovaluta mer eller mindre ett rent spekulativt objekt. 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Det kommer an på hvilket land du er fra. Det har ingen veldig store fordeler i Norge, eller de fleste land i vesten akkurat nå, annet enn verdiøkning. Men mange land i Sør-Amerika, Midtøsten, Afrika, Asia, så vil det være fordelaktiv mtp stabilitet (på sikt) og overvåking. Det bryr seg heller ikke om landegrenser: I dag tar det gjerne flere dager å overføre penger til og fra en utenlandsk konto (det bekreftes dog før det), mens med kryptovalutar bare sekunder eller minutter (avhengig av hvilken teknologi som ligger bak). Videre så er mange av de ikke valutaer, men tokens. Her er vi på et mye tidligere stadie (Bitcoin (8-9 år) første store valuta, og Ethereum (2-3 år) første (? i hvert fall store) for tokens og smart contracts). Men vi får se hva som skjer. Jeg valgte å gå inn med litt for en stund siden, bare for å være med på det som skjer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Kriminelle og terrorister er veldig glade i slikt. Fri flyt av betalinger over landegrenser innen sekunder. Ellers er det vel at det begynner å bli stort og kjent, alle vet om det. Og mange vil inn før det "er for sent". Masse skriverier i avisene, og vet man hva man driver med er det jo definitivt mulig å tjene store penger på det, med en enorm risiko selvsagt. Fort gjort å tape alt også, men sånn er det jo med mye annet også. Det er godt mulig at dette blir stort fremover. Hvis vanlige penger begynner å utgå på dato lurer jeg på hva landene og sentralbankene rundt om i verden skal gjøre hvis ingen vil bruke deres valuta. For det ligger jo ingenting bak, penger skapes praktisk talt ut av løse luften. For mye i omløp og verdien stuper. Se på venezuelas valuta, nesten verdiløs nå, og landet sliter som bare det. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Fordelene er: 1. Staten (eller andre) kan ikke trykke opp BitCoin når kassa går tom og dermed forårsake høy inflasjon (redusere verdien av din konto) 2. Vanskeligere for Staten å ekspropiere dine kontoer (Ala Argentina, Kypros, Ungarn, etc) 3. Reduserte transaksjonskostnader (sammenlignet med wire transfer) og raskere 4. Mer konfidensiellt enn vanlige bankoverføringer Bakdelene er: 1. MINDRE anonymt enn sedler utstedt av Staten, eller gull/sølv PS Sett fra statens side er fordelene-bakdelene diametralt motsatte Endret 1. januar 2018 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Bakdelene er: 1. MINDRE anonymt enn sedler utstedt av Staten, eller gull/sølv Gjelder ikke alle kryptovalutaer. F.eks. Monero, som er laget for å være anonymt. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Hva med PayPal? Kan man ikke alt overføre penger utenlands rimelig raskt og med lave kostnader med denne og lignende tjenester hvor man bruker vanlige valuater? Hvorfor kan ikke folk i de landene dere omtaler like gjerne investere i US dollar? Seddelpressen i USA har gått varmt de siste årene, men det er er ingen hyperinflasjon å spore så vidt jeg kan se. Synes også det er dumt å argumentere for at kryptovaluta vil være mer stabilt "på sikt" all den tid det i dag er en berg og dalbane. De fleste andre større valutaer er relativt stabile. Er det sannsynlig at kryptovaluta skal bli mer stabilt enn etablerte valutaer som alt er relativt stabile? Har selv overført større beløp til banker i USA og de er som regel inne neste dag og transaksjonskostnadene er ikke spesielt høye heller. Betaler uansett gladelig et lite premium for sikkerheten det gir å bruke en vanlig bank. Hadde aldri turt å gjøre lignende med kryptovaluta slik det er i dag. Nei, jeg sliter med å skjønne argumentasjonen for kryptovaluta for de fleste vanlige mennesker. 2 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 En bank sender ikke penger via Paypal til utlandet. Nettopp det er poenget til f.eks. Ripple (XRP), eliminere kost og tid det tar å overføre penger over landegrenser. En bankoverførsel med RippleNet tar 3 sekunder, og koster svært lite, i motsetning til standard overførsel med valutakonverteringer og hele bøtteballetten som tar mellom 3 og 5 dager. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Naivt å tro at kriminelle eller terrorister ikke klarer å gjøre overføringer med fiat All kriminell handling med pengeoverføringer løser seg for de på en eller annen måte, om det så er korrupte mellommenn eller en enkel bestikkelse som gjør det mulig Kryptovaluta gjør det dog enklere, enn så lenge^^ Men hvis vi skal fokusere kun på det som er av kriminelle overføringer, så kan vi nok starte andre steder å løse det først, fleste av oss er bare for pessimistiske til nye metoder som blir tatt i bruk. Og hvilke nordmenn liker egentlig endringer ref: er nok mye sjalusi som ligger bak når man har hører suksesshistorier av 25 åringene som er blitt mangemillionærer på kryptovaluta også sitter man i sofaen på laptopen som man nedbetaler over 48mnd og knasker på ukokte nudler fra europris og titter på forum ^^ Jeg var "heldig" (Selv vil jeg si smart, men skal ikke bli hovmodig og etterpåklok) og ble med på utviklingen for 3 år siden og sitter godt i det resten av livet, Er vi heldige så vil det bli jevnt med krypto over de neste årene og kan da ta ibruk dette mer hverdagslig, er altfor mye bra som kommer med krypto som åpner opp for mange nye muligheter dersom folk faktisk vet hva som er formålet med kryptovaluta er. Raske overføringer, lave kostnader ved overføringer, Ikke så mye overvåkning av hva du gjør med DINE penger, merk at staten får beskjed om alle overføringer over 5000 fra bankkontoen din per idag. Embrace it.. det er kommet for å bli hverken dere liker det eller ei Trenger bare et av de "store" highrollersa til å ta første steg med å bli med i det nye her i Norge også Anonymous poster hash: 0eec7...19e 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Har selv overført større beløp til banker i USA og de er som regel inne neste dag og transaksjonskostnadene er ikke spesielt høye heller. Betaler uansett gladelig et lite premium for sikkerheten det gir å bruke en vanlig bank. Hadde aldri turt å gjøre lignende med kryptovaluta slik det er i dag. Da kan du anse deg selv som heldig Nå spørs det jo hva du legger i " som regel" og "ikke spesielt høye" Når relativt små firmaer "Omsetning under 30 mill" har årlige kostnader på mellom 100-200k i bank og kortgebyrer når det gjelder utenlandsk handel så blir det en god del med årene Driver selv et IT firma på siden og vi omsetter kun for 2 mill i året, men vi har som regel over 20k på kostnader som gjelder utenlandske overføringer Nå som flere av mine leverandører godtar kryptovalutaer så har jeg i 2017 en en enkel 1000 lapp i gebyrer ( kun fordi jeg har en som ikke godtar dette enda ) og kan tilby bedre priser på varene som blir importert Angående sikkerheten så kan man vell si så som så, Er enig at man skal se 2-3 ganger før man overfører betydelige beløp, men nå er det jo slik at man kan velge. Det vil ta mange år før evt man begynner med krypto for vanlige folk, men de som driver med store overføringer vil få det som en jobb å være up to date med dette og ta nytte av det når det lar seg gjøre + Overføringer er gjort på sekunder istedet for timer og dager. Stabil likviditet er alfa omega for bedrifter. Tap og vinn mellom valutakurser i overføringene er også noe man kan se på. Små summer stort sett, men hvorfor ikke prøve noe som kan gjøre det bedre med tiden På daglig basis fører jeg regnskap for over 30 firmaer, og 6 av de har allerede satt seg inn i hvordan kryptovaluta fungerer og vil følge med om dette er noe som vil hjelpe de på vei Om man sparer 1 mill eller 100k så er det mye penger for de fleste mennesker for ikke å snakke om investorer og aksjemeglere når overførsler er på mangfoldige millioner Anonymous poster hash: 0eec7...19e 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Hva er egentlig poenget med kryptovaluta? Vet det er noen som spekulerer i det, men hva er det som gjør alt kryptovaluta er bedre enn fiat valuta? Kryptovaluta er fiat som ikke er støttet av staten. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Pyramidespill! Kan du utdype den påstanden? Hører flere kaller det det, men hører aldri argumentene for det. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Pyramidespill! Kan du utdype den påstanden? Hører flere kaller det det, men hører aldri argumentene for det. Jeg vil ikke nødvendigvis kalle kryptovaluta et pyramidespill, men poenget er vel at det ikke har noen reell verdi i seg selv og at det mer eller mindre kun går opp fordi masse folk som ikke engang vet hva det er kjøper det og skal bli rike. Hvor mange kjøper amerikanske dollar eller norske kroner med formål å bli rik? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Forøvrig gjør jeg lynraske transaksjoner når jeg handler med VISA på nettet når og hvor jeg måtte ønske det. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Da kan du anse deg selv som heldig Nå spørs det jo hva du legger i " som regel" og "ikke spesielt høye" Når relativt små firmaer "Omsetning under 30 mill" har årlige kostnader på mellom 100-200k i bank og kortgebyrer når det gjelder utenlandsk handel så blir det en god del med årene Driver selv et IT firma på siden og vi omsetter kun for 2 mill i året, men vi har som regel over 20k på kostnader som gjelder utenlandske overføringer Nå som flere av mine leverandører godtar kryptovalutaer så har jeg i 2017 en en enkel 1000 lapp i gebyrer ( kun fordi jeg har en som ikke godtar dette enda ) og kan tilby bedre priser på varene som blir importert Som regel = alle ganger jeg har overført penger til min amerikanske nettmegler i New York i en arbeidsuke. Ikke spesielt høye = husker ikke i farten, men ser at gebyret er kr 60 på DNB. Det var i hvert fall godt under kr 500. Angående sikkerheten så kan man vell si så som så, Er enig at man skal se 2-3 ganger før man overfører betydelige beløp, men nå er det jo slik at man kan velge. Det vil ta mange år før evt man begynner med krypto for vanlige folk, men de som driver med store overføringer vil få det som en jobb å være up to date med dette og ta nytte av det når det lar seg gjøre + Overføringer er gjort på sekunder istedet for timer og dager. Stabil likviditet er alfa omega for bedrifter. Tap og vinn mellom valutakurser i overføringene er også noe man kan se på. Små summer stort sett, men hvorfor ikke prøve noe som kan gjøre det bedre med tiden På daglig basis fører jeg regnskap for over 30 firmaer, og 6 av de har allerede satt seg inn i hvordan kryptovaluta fungerer og vil følge med om dette er noe som vil hjelpe de på vei Om man sparer 1 mill eller 100k så er det mye penger for de fleste mennesker for ikke å snakke om investorer og aksjemeglere når overførsler er på mangfoldige millioner Anonymous poster hash: 0eec7...19e Interessant. Jeg må nesten bare ta deg på ordet, men det er første gang jeg hører om eller får innsikt i bedrifter som faktisk bruker valuta. Er dette snakk om utenlandske overføringer først og fremst? Siden kryptovaluta er mildt sagt volatilt - hvordan sikrer du eller leverandøren din på at dere ikke taper penger i en transaksjon? Og hvordan blir ting priset? Regner med at dere priser i for eksempel dollar og veksler basert på gjeldende kurs...? Steam gikk vekk fra Bitcoin fordi det var så volatilt at det var umulig å prise produktene sine og i tillegg var det høye transaksjonskostnader involvert, noe som gjorde det dyrt for brukerne å bruke det. Hadde du turt å ha flere millioner på bok i kryptovaluta? Jeg hadde ikke. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Poenget er vel å tjene raske penger. Get rich quick. Hvor mange av disse valutaene brukes til noe som helst? Det er ren spekulasjon. Bitcoin har vel kanskje noe for seg som den digitale æreans gull (butikk av verdi), men den vokser relativt tregt sammenlignet med mange andre. Det viser at kryptovalutamarkedet er preget av kortsiktig profittjag. Anonymous poster hash: 97c5c...074 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå