Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risikerer man forelegg for å kjøre uten L-vesten?

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet etter en samtale i nyttårsselskapet i går, da en kompis sa at han nekter plent å bruke "den fjollete vesten" når han skal øvelseskjøre med tung mc med sønnen sin til våren (på hver deres sykkel), og påsto at det aldri vil bli noe mer enn tilsnakk: Hvis man blir stoppet uten den, risikerer man da ikke et forelegg? Og hvor mye, i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de kjører på hver deres tunge Mc`r så er jo vesten hans minste problem.

Hvis han kjører sykkelen alene så får han jo utsettelse av sertifikat og bot.

Om de skal øvelseskjøre så må han med førerkort for sykkelen sitte bakpå med intercom så han kan si ifra om eventuelle ting fører gjør galt.

Angående vesten så kommer det så utrolig an på Politimannen om hva som skjer.

En som har jobbet i Politiet i 15-20 år hadde vel gitt ham en advarsel, men en som akkurat har kommet ut av politi skolen er jo mer hissig på å Do Things By The Book.

Lenke til kommentar

Smergel, jeg tror du må oppdatere deg på øvelseskjøring... https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring/Motorsykkel

Den som er med deg
  • kan sitte på motorsykkelen sammen med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følge etter på mellomtung eller tung motorsykkel

Fo2re, så vidt jeg vet så står ikke reaksjonen der. I beste fall "med forelegg straffes den..."

Lenke til kommentar

Smergel, jeg tror du må oppdatere deg på øvelseskjøring... https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring/Motorsykkel

Den som er med deg
  • kan sitte på motorsykkelen sammen med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følge etter på mellomtung eller tung motorsykkel

Fo2re, så vidt jeg vet så står ikke reaksjonen der. I beste fall "med forelegg straffes den..."

Ok :-)Greit nok,jeg bøyer meg for den.Tok det bare fra bruttern som tok tung mc lappen for noen år siden og da var det sånn att noen måtte sitte bakpå med lappen for kjøretøyet.

Men det har vel blitt forandring der da siden da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

:rofl: Jeg digger virkelig hvordan folk her trekker forhastede slutninger ut fra en enkelt opplysning (at han syns vesten er fjollete). Fyren har tre års roadracingerfaring på 80-tallet, et par år som mc-guide for norske førere på Route 66 i USA, og har vel eid rundt 50 forskjellige mc-er i sitt liv og kjørt flere mil (helt uten skader) enn jeg tror han kan telle.

Lenke til kommentar

:rofl: Jeg digger virkelig hvordan folk her trekker forhastede slutninger ut fra en enkelt opplysning (at han syns vesten er fjollete). Fyren har tre års roadracingerfaring på 80-tallet, et par år som mc-guide for norske førere på Route 66 i USA, og har vel eid rundt 50 forskjellige mc-er i sitt liv og kjørt flere mil (helt uten skader) enn jeg tror han kan telle.

Det kan være stor forskjell på å ha tilbakelagt noen kilometer på egen sykkel og fungere som en kompetent ledsager...

Lenke til kommentar

Ro, ro til fiskeskjær. Etter din mening har altså ikke erfaring noe særlig å si for evnen til å være en god ledsager. Da må du mene at rundt 99 % av de som driver øvelseskjøring med egne barn ikke duger til det (deg selv unntatt, selvsagt...), siden de ikke har noen annen bakgrunn enn "å ha tilbakelagt noen kilometer". Det er umulig å tolke våset ditt på noen annen måte. Men du trenger ikke svare på dette, det var ikke det som var spørsmålet i tråden. Du er støy.

Lenke til kommentar

Ro, ro til fiskeskjær. Etter din mening har altså ikke erfaring noe særlig å si for evnen til å være en god ledsager. Da må du mene at rundt 99 % av de som driver øvelseskjøring med egne barn ikke duger til det (deg selv unntatt, selvsagt...), siden de ikke har noen annen bakgrunn enn "å ha tilbakelagt noen kilometer". Det er umulig å tolke våset ditt på noen annen måte. Men du trenger ikke svare på dette, det var ikke det som var spørsmålet i tråden. Du er støy.

Reglene er enkle........en kompetent ledsager følger regelverket

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

TS har jo fått svar på spørsmålet sitt her, men kan jo utdype litt rundt det med øvekjøring og viktighetsgraden av dette, siden jeg for fire år siden ble fersk MC fører selv.

Jeg anbefaler på det sterkeste og ta noen "nybegynnerkurs" med kvalifisert kjørelærer før du beveger deg ut å egenhånd smanes med ledsager. Har du kjørt en del tohjuling tidligere er kanskje ikke dette like viktig. Er du HELT fersk (som jeg var) så er det ikke bare bare og sette av gårde på egenhånd faktisk, selv om man har flere års erfaring med bil etc.

Mengdetrening er viktig. Kjør langt. Først på landeveien i "tryggere" omgivelser når det er lite trafikk. Etter noen tusen kilometer så kan du nærme deg mere trafikkerte områder. 

Har du litt erfaring fra tidligere så kan man nok sjonglere litt, avhengig av hvor sikker du føler deg.

Gul vest med "L" på ryggen er påbudt. Ledsager og du skal også ha toveis komunikasjon. Mobiltelefon skal fungerer greit hvis det settes opp skikkelig. Hvis ikke anbefaler jeg skikkelig intercom.

Ikke legg for mye vekt på lover og regler i starten. Venn deg til sykkelen og kjør pent samt ha det gøy på tur. Viktig med objektiv feedback fra ledsager og at ledsageren er erfaren er jo også et pluss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...