Gå til innhold

Veldig sen levering- rettigheter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Den 27 november bestilte jeg noen bildeler hos dekkonline, blant annet motorolje. Uheldigvis så har jeg enda ikke mottatt varene, og jeg lurer på hva slags rettigheter har jeg ved forsinket levering? Mottok en email fra dem som sa at estimert leveringstid var 7-12 desember, men jeg har enda ikke mottatt pakken. Planen var egentlig at en bekjent av meg skulle hjelpe meg å bytte oljen iforbindelse med storservice, men på grunn av den veldig lange leveringstiden så er ikke han per nå tilgjengelig. Dermed har jeg bestilt time på verksted og vi bytter oljen på nytt sammen med storservicen når min bekjente har tid.

Har jeg rett på kompensasjon på grunn av den veldig lange leveringstiden og dens kostnader den har påført meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd.​1 Partene kan avtale en annen løsning.

§ 23.Heving

Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

Første ledd gjelder ikke hvis selgeren har nektet å levere varene, hvis levering innen avtalt tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller hvis forbrukeren før inngåelsen av avtalen har underrettet selgeren om at levering innen eller på et bestemt tidspunkt er avgjørende. Har selgeren i slike tilfeller ikke levert i tide i samsvar med § 6, kan forbrukeren umiddelbart heve avtalen.

Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

§ 24.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

§ 25.Opplysningsplikt om hindring

Hindres selgeren i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal forbrukeren gis melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får forbrukeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan forbrukeren kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om han eller hun hadde fått meldingen i tide.

Vær så god. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om utgiftene i dette tilfellet regnes som "tap". Jeg ser det som lite sannsynlig da man må regne med verkstedsregninger når man har bil, blant annet i forbindelse med service, oljeskift og den typen ting.

Og "estimert leveringstid" betyr jo at leveringstiden bare er en antakelse. Forhandler har ikke lovet trådstarter en gitt dato, bare antatt ut fra den informasjon de hadde tilgjengelig.

Det tredje er om dette er utenfor selgers kontroll.

Så man kan selvsagt sende et krav til selger om at de betaler verkstedsregningen for å skifte olje, men jeg tviler på at man kommer særlig langt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om utgiftene i dette tilfellet regnes som "tap". Jeg ser det som lite sannsynlig da man må regne med verkstedsregninger når man har bil, blant annet i forbindelse med service, oljeskift og den typen ting.

Og "estimert leveringstid" betyr jo at leveringstiden bare er en antakelse. Forhandler har ikke lovet trådstarter en gitt dato, bare antatt ut fra den informasjon de hadde tilgjengelig.

Det tredje er om dette er utenfor selgers kontroll.

Så man kan selvsagt sende et krav til selger om at de betaler verkstedsregningen for å skifte olje, men jeg tviler på at man kommer særlig langt.

Nå tviler jeg som du sier at de vil refundere bilservicen, og det er egt greit ettersom jeg fikk en god deal på servicen og verkstedet sjekker noen andre ting i samme slengen. Men tidligere har jeg opplevd av andre selgere å få kompensasjon og en beklagelse hvis varen er forsinket. Men leste litt på lovdata og det sto at selger har 30 dager å levere varen. Kan jeg henvise til det? Men det må sies at  pakken har vært hos postnord siden den 13 desember og blitt sendt frem og tilbake oslo-langhus. Ringte selger for noen uker siden og de sa bare at jeg måtte kontakte postnord, noe som jeg har prøvd uten hell.

Lenke til kommentar

Essensiell informasjon som burde vært nevnt i førstpost ja.

Men Postnord fører omtrent ikke til annet enn problemer for tiden. Det du bør gjøre, er å kreve at selger tar saken med Postnord selv, og sender deg varen på nytt. Krev at de bruker Posten denne gangen, og ikke Postnord, slik at varen faktisk kommer frem denne gangen.

Det er ikke ditt ansvar, så lenge Postnord er hyret av selger. Det må være selgers ansvar å ordne opp når de har forsøkt å spare penger på å bruke et søppelselskap som Postnord til å (forsøke å) frakte varene deres rundt i Norge. Får de nok klager, og at nok kunder krever at de selv ordner opp, så tipper jeg de skjønner at Postnord ikke er veien å gå neste gang de skal velge transportselskap. Håper bare at flere firma i Norge også skjønner dette, for nå som Postnord er brukt av så mange, så er det ren gambling å håpe på at man får varer i tide.

Lenke til kommentar

Men det må sies at  pakken har vært hos postnord siden den 13 desember og blitt sendt frem og tilbake oslo-langhus. Ringte selger for noen uker siden og de sa bare at jeg måtte kontakte postnord, noe som jeg har prøvd uten hell.

Det er vel bare å hive seg på gruppesøksmålet fra folk over hele Norge......

Det finnes vel knapt et annet selskap i dette årtusen som så til de grader ikke fungerer..... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...