Gå til innhold

Nye regler tvinger små (kommunale) energiselskaper til å bli delt opp?

Anbefalte innlegg

Hei, i løpet av julen ble jeg fortalt at det er i ferd med å komme nye regler slik at energiselskaper som f.eks. også driver med fiber og vann i fremtiden må dele opp selskapet slik at de bare har ett område. Altså, må det opprettes ett selskap for nettdrift (strøm), ett for fiber, og ett for vann. Er det noen andre som har hørt om dette? Hvorfor hører vi i så fall ikke noe om dette i mediene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle nettselskaper må fra 2021 ha selskapsmessig og funksjonelt skille. Tidligere gjaldt det bare de største. Kravet er innført for å hindre at det som er en naturlig monopolsituasjon (med tilhørende muligheter for profitt) ikke bidrar med subsidiering av konkurranseutsatt virksomhet.

Vi hører ikke mer om dette i massemedia fordi folk flest ikke bryr seg. Det skjønner jeg godt, dette er ganske kjedelige og tekniske greier. Du kan lese mer om det her: https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/sluttbrukermarkedet/selskapsmessig-og-funksjonelt-skille/

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, la nettselskapene gå med enorme overskudd så det kan bli betalt som utbytte til stat og kommuner.

Istedet for å bidra til billigere nett og tv for de samme kundene.

Drift av strømnett skulle vært som drift av søppel. Nullprofitt.

Drift av strømnett og salg av støm er i dag rene blodsugingen fra kunder som ikke har annet valg. I tillegg bygger statnett kabler til utlandet for mange milliarder for å drive opp prisene ytterligere og eksportere stort til nærmest nullpris. Alt dette betaler norske kunder for.

Lenke til kommentar

Ja, la nettselskapene gå med enorme overskudd så det kan bli betalt som utbytte til stat og kommuner.

Drift av strømnett og salg av støm er i dag rene blodsugingen fra kunder som ikke har annet valg. I tillegg bygger statnett kabler til utlandet for mange milliarder for å drive opp prisene ytterligere og eksportere stort til nærmest nullpris. Alt dette betaler norske kunder for.

Nettselskapene er regulerte monopoler og får kun ta så mye som NVE fastsetter.

Utenlandskablene er profittable så det holder og har gjort at nettleien er lavere enn hva den ville vært uten de.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan tenker du å skaffe finansiering til bygging og drift hvis det ikke er tillatt med profitt?

Drift av søppel er ikke nullprofitt.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at det er nullprofitt på søppel? Nå er det selvfølgelig en del steder hvor de ikke er i stand til å drifte slik at de går i profitt, men det er en annen ting.

Jeg er også negativ til at norske kunder finansierer bygging av kraftlinjer til utlandet. I mine øyne ville det vært mer naturlig at dette ble finansiert direkte gjennom salget av strøm til utlandet. 

Mitt problem med det nye systemet er at det aktivt diskriminerer mot små aktører med "gode formål" og vil samle mer makt i færre hender.

Jeg bor selv i en liten kommune hvor energi-selskapet har vært driftet godt, noe som har gjort det mulig for de å investere i fiber (som igjen er verdiskapende) og gi ett godt overskudd og utbytte som går til drift av kommunen.  

Det dette dog vil føre til er at det må opprettes nye selskaper som må ha separate ledere, styrer og arbeidere, altså økte kostnader uten noen fordeler for sluttbrukeren. 

Dette fremstår som ren skjær "korporatisme" i mine øyne, hvor store selskaper får innført reguleringer som hemmer små "uavhengige" konkurrenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...