geirolav86 Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Utstyr: Asus RT-AC66U med Merlin firmware og 2 stk Asus EA-N66. Har også 4 Sonos enheter + Sonos Bridge, som muligens kan spele inn. Eg lurer på korleis eg skal sette opp mitt trådløse nettverk slik at alle får skikkelig Wi-Fi dekning, uavhengig av kor du befinner deg i huset. Eg har 3 etasjer + loft, med rimelig tjukke vegger og golv. Ruteren står omtrent midt i huset, i midterste etasje (hoved etasje). Har lagt kabel til EA-N66 i kjeller og i 2 etasje. Planen er å ha 5 ghz som hovud-Wi-Fi og 2,4 ghz som backup for eldre enheter (det er stort sett 2,4 ghz hos naboene) Dei fleste i huset har Apple-enheter og klager over dårlig dekning, detter ut og inn. Eg har Android, og merker ikkje samme problemet. Korleis skal eg sette opp dette slik at eg får best utnyttelse? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Husk at 5GHz gir dårligere dekning. Spesielt gjennom vegger o.l. 2 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Utstyr: Asus RT-AC66U med Merlin firmware og 2 stk Asus EA-N66. Har også 4 Sonos enheter + Sonos Bridge, som muligens kan spele inn. Eg lurer på korleis eg skal sette opp mitt trådløse nettverk slik at alle får skikkelig Wi-Fi dekning, uavhengig av kor du befinner deg i huset. Eg har 3 etasjer + loft, med rimelig tjukke vegger og golv. Ruteren står omtrent midt i huset, i midterste etasje (hoved etasje). Har lagt kabel til EA-N66 i kjeller og i 2 etasje. Planen er å ha 5 ghz som hovud-Wi-Fi og 2,4 ghz som backup for eldre enheter (det er stort sett 2,4 ghz hos naboene) Dei fleste i huset har Apple-enheter og klager over dårlig dekning, detter ut og inn. Eg har Android, og merker ikkje samme problemet. Korleis skal eg sette opp dette slik at eg får best utnyttelse? Hvis du vil få absolutt best resultat så kan du strekke kabler til hver etasje og så sette opp et wifi acesspunkt i hver etasje. Lenke til kommentar
geirolav86 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Slik det er satt opp i dag så er ruteren i 1 etasje og 1 Wi-Fi AP i kjeller og 1 i andre etasje, begge på 5 ghz, med samme Wi-Fi SSID som ruteren har, men opplever fortsatt trøbbel. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 EA-N66 støtter vel bare ett nett av gangen, så der må du velge 5 eller 2.4GHz. Lenke til kommentar
geirolav86 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Ja, det er riktig, N66 er satt opp med 5 ghz. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Ja, det er riktig, N66 er satt opp med 5 ghz. Du vil nok få bedre dekning om du går over til 2.4Ghz. det er stor forsjell i hvor god dem er til å penetrere vegger. Men pass på å sette dem opp på ledige kanaler så du ikke får inteferens. Lenke til kommentar
geirolav86 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) 2.4 Ghz er ganske populært hos naboene mine, det er ganske så fullt av nettverk her, men ikkje så mange 5 ghz nettverk. Eg er usikker på innstillingene som angår: Channel bandwidth Control Channel Extension Channel Endret 2. januar 2018 av geirolav86 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) 2.4 Ghz er ganske populært hos naboene mine, det er ganske så fullt av nettverk her, men ikkje så mange 5 ghz nettverk. Eg er usikker på innstillingene som angår: Channel bandwidth Control Channel Extension Channel Last ned en wifi-scanner app på telefonen din, så ser du hvilke kanaler som er i bruk hos naboene dine og hvilke som er ledig. Ikke noe problem å kjøre 2.4GHz så lenge man velger en ledig kanal. Endret 2. januar 2018 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Husk at på 2,4GHz så er det kun 3 kanaler som ikke forstyrrer hverandre. 1, 6 og 11. Har naboen da valgt kanal 3 så forstyrrer han alle kanalene fra 1 til 7. Noen ganger kan det lønne seg å sette samme kanal som det svakeste nabonettet. https://boundless.aerohive.com/experts/wi-fi-back-to-basics--24-ghz-channel-planning.html Endret 2. januar 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
geirolav86 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Takk for linken sedsberg, den skal eg lese.Dere meiner altså at 2.4ghz er tingen, og 5 ghz er ikkje noko å satse på, sjølv med fleire kabla AP rundt om i huset? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Det kommer helt an på dekningen. Blir dekninga for dårlig vil du komme bedre ut med 2,4GHz, både på fart og stabilitet. Lenke til kommentar
geirolav86 Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Skjønner.Kva om eg gjer eit forsøk med 5 gHz, og så heller gå tilbake på 2,4 om det blir for dårlig? Korleis skal eg sette opp dette? Med båndbredde, kontroll-kanal etc., som eg spurte om tidligere? Lenke til kommentar
geirolav86 Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 Har prøvd meg på 2,4 ghZ, men får det ikkje heilt til. Skal router og dei to APer kjøre på samme kanal og 20/40 MHz? Kva med wireless mode, N only eller legacy? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå