Gå til innhold

NHO vil ha koding som obligatorisk fag på timeplanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ingen flere programmerere av dette like lite som obligatorisk matte har gitt matematikere. Naturfag og høyere utdanning betaler seg lite i enhetslandet Norge og vi vil derfor aldri bli best i noe sånt.

 

Vi bør satse på klemming, inkludering og å kjenne på følelsene våre, her har vi ett enormt potensiale uten å endre noe i skolen

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Almlid framholder at høykostlandet Norge trenger 20.000 nye arbeidsplasser i året i flere tiår framover."

 

Vi hadde koding(programmering) for elever i 1. klasse på elektro i v.g. skole på 80-tallet.

I denne sammenheng hadde koding en viss relevans til automatiske prosesser i industrien, men så dukker det opp noen "som har sett lyset" og mye av digitalundervisningen ble tatt bort med "Kunnskapsløftet".

I elektroundervisning på v.g. skole har koding relevans, men ellers er det bruken av avanserte programmer som andre har kodet skolene bør bruke tid på.

Egentlig bare tull å finne ut hva som får en kalkulator til å beregne matematiske problem, og på samme måte er det med en datamaskin.

Bruken av avanserte tegneprogrammer er viktig for å skaffe landet nye arbeidsplasser, men hvorfor skal de som tegner vite hvordan tegneprogrammet er kodet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det forundrer meg at betegnelsen "koding" har overtatt for "programmering". Jeg har alltid sett på selve kodingen som siste skritt i prosessen, etter at selve spesifiseringen og høynivåplanleggingen er gjennomført.

Det vi ønsker er vel ekspertise på hvordan forskjellige komponenter, som computere, kraftelektronikk, sensorer, batterier, nettverk, motorer, servoer mm. kan settes sammen for å utføre oppgaver.

Jeg foreslår "automatisering", men det kan sikkert finnes enda mer dekkende ord.

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det forundrer meg at betegnelsen "koding" har overtatt for "programmering". Jeg har alltid sett på selve kodingen som siste skritt i prosessen, etter at selve spesifiseringen og høynivåplanleggingen er gjennomført.

 

Det vi ønsker er vel ekspertise på hvordan forskjellige komponenter, som computere, kraftelektronikk, sensorer, batterier, nettverk, motorer, servoer mm. kan settes sammen for å utføre oppgaver.

 

Jeg foreslår "automatisering", men det kan sikkert finnes enda mer dekkende ord.

 

Det du kaller programmering her er systemutvikling. Programmering og koding er synonymer.

Lenke til kommentar

Personlig økonomi burde vært prioritert før et sånt fag, mange unge vet ikke hva renter er på de fine plæstikk kortene de bruker.

Dette er allerede inne i læreplanene både i matte og samfunnsfag, og har vært det i årevis...

Endret av M98kF1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er tullete, på samme måte som ikke alle har anlegg for å bli forfattere er det heller ikke alle som har anlegg for å bli programmerere. Programmering er definitivt noe som burde innføres på videregående skole der man nå velger mellom "praktisk" og "teoretisk" matematikk, men da heller for de som sitter på teoretisk matematikk og jobber med kalkulus.

 

Personlig økonomi burde vært prioritert før et sånt fag, mange unge vet ikke hva renter er på de fine plæstikk kortene de bruker.

Problemet her kommer rett og slett av at mange unge har ikke peiling på hva prosentregning er for noe.

Lenke til kommentar

Blir ingen flere programmerere av dette like lite som obligatorisk matte har gitt matematikere. Naturfag og høyere utdanning betaler seg lite i enhetslandet Norge og vi vil derfor aldri bli best i noe sånt.

 

Vi bør satse på klemming, inkludering og å kjenne på følelsene våre, her har vi ett enormt potensiale uten å endre noe i skolen

 

Hvor mange av de beste matematikerne og fysikerne har hatt ekstremt høyt lønnede yrker? Er det så viktig som du skisserer?

 

AtW

Lenke til kommentar

"Almlid framholder at høykostlandet Norge trenger 20.000 nye arbeidsplasser i året i flere tiår framover."

 

Vi hadde koding(programmering) for elever i 1. klasse på elektro i v.g. skole på 80-tallet.

I denne sammenheng hadde koding en viss relevans til automatiske prosesser i industrien, men så dukker det opp noen "som har sett lyset" og mye av digitalundervisningen ble tatt bort med "Kunnskapsløftet".

I elektroundervisning på v.g. skole har koding relevans, men ellers er det bruken av avanserte programmer som andre har kodet skolene bør bruke tid på.

Egentlig bare tull å finne ut hva som får en kalkulator til å beregne matematiske problem, og på samme måte er det med en datamaskin.

Bruken av avanserte tegneprogrammer er viktig for å skaffe landet nye arbeidsplasser, men hvorfor skal de som tegner vite hvordan tegneprogrammet er kodet?

 

Jeg tror du og mange med deg tenker for snevert. Programmering eller koding er så mye. Makroer i tekstbehandling og regneark er et eksempel som kunne gavnet svært mange her i landet. Ikke at det genererer arbeidsplasser, men det vil i alle fall effektivisere mye arbeid slik at mere tid kan benyttes til kreative aktiviteter.

 

At alle får en grunnleggende forståelse for programmering og at det tas med i andre fag å bruke det er etter min mening en riktig vei. I hvilket klassetrinn en skal starte er vanskelig. Kanskje 7.?

Lenke til kommentar

 

Blir ingen flere programmerere av dette like lite som obligatorisk matte har gitt matematikere. Naturfag og høyere utdanning betaler seg lite i enhetslandet Norge og vi vil derfor aldri bli best i noe sånt.

 

Vi bør satse på klemming, inkludering og å kjenne på følelsene våre, her har vi ett enormt potensiale uten å endre noe i skolen

 

Hvor mange av de beste matematikerne og fysikerne har hatt ekstremt høyt lønnede yrker? Er det så viktig som du skisserer?

 

AtW

Hvis du skal ha inn flere til å kode er det ekstremt viktig. Vi har da haugevis av programmere nå

Lenke til kommentar

 

Personlig økonomi burde vært prioritert før et sånt fag, mange unge vet ikke hva renter er på de fine plæstikk kortene de bruker.

Dette er allerede inne i læreplanene både i matte og samfunnsfag, og har vært det i årevis...

....men er det egentlig prioritert?

Lenke til kommentar

Slike ting er unyttige. La barn være barn.

 

Man kan lære et universitetsemne på 1-3 dager. Det trengs ikke mer arbeid enn det.

 

Det stemmer kanskje for teori men det stemmer da ikke for noen form for praktiske fag? For å bli en god utvikler må du først lære disse teoretiske fagene, men så må man forstå hvordan man bruker teorien, og det gjør du kun gjennom praksis.

Lenke til kommentar

...helt uavhengig av om dette er en god idé eller ei:

 

Hvordan i alle dager skal de få det til?

 

Det er jo allerede en rimelig stor utfordring i å få trykket ut nok oppdaterte realfaglærere. Kan ikke tenke meg at det er i nærheten av nok almennlærere med selv minimal digital kompetanse, så andelen som er kapabel til å lære vekk noe som helst innen koding er forsvinnende liten.

 

Når det gjelder realfagslærere så betyr ikke en matematisk kompetanse at de er kapable innenfor koding, og det er langt fra sikkert at det er særlig mange av de som har anlegg/interesse for koding i det heletatt.

 

...og selv om en del av realfagsmasterne tar vekttall i koding så kreves det en rimelig god dose erfaring før de kan lære fra seg noe som helst.

 

Jeg husker alt for godt uendelige og meningsløse timer med "IT" fra 80-tallet, og en implementering av koding i skolen vil neppe bli noe annet enn en repitisjon. Traumatiserende saker.

 

SKAL man dra unger inn i dette er kanskje noe som ligner sjakklubbene et alternativ. Der rekrutteres de som er litt nyskjerrige (et godt utgangspunkt), de treffer unger og andre med felles interesse I EN SOSIAL SAMMENHENG, og om det er noe for den enkelte vil disse fortsette.

 

I et slikt miljø vil også den interne kompetansen vokse og det kan fort resultere i en vekst.

 

Jeg tipper kostnaden ville være en brøkdel mens samfunnsnytten ville bli tifold.

 

Bedre med 200 mill til slikt enn 2 mrd til skolene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at det er i nærheten av nok almennlærere med selv minimal digital kompetanse, så andelen som er kapabel til å lære vekk noe som helst innen koding er forsvinnende liten.

 

Når det gjelder realfagslærere så betyr ikke en matematisk kompetanse at de er kapable innenfor koding, og det er langt fra sikkert at det er særlig mange av de som har anlegg/interesse for koding i det heletatt.

 

 

Dette er kanskje ikke et argument for koding, men for øking av digital kompetanse generelt: 

 

Det er helt hårreisende at vi tillater et skolevesen der de som skal bli almennlærere ikke har minimal digital kompetanse fra barnsben av. Det er som om de ikke hadde lært å lese, fordi det ikke er sikkert de trenger det. Alle trenger det.   

Lenke til kommentar

 

 

Personlig økonomi burde vært prioritert før et sånt fag, mange unge vet ikke hva renter er på de fine plæstikk kortene de bruker.

Dette er allerede inne i læreplanene både i matte og samfunnsfag, og har vært det i årevis...

....men er det egentlig prioritert?

 

Det kan det neppe være, en undersøkelse på ungdomsskolenivå konkluderte med at over 40% ante ikke hva renter er engang.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke et argument for koding, men for øking av digital kompetanse generelt: 

 

Det er helt hårreisende at vi tillater et skolevesen der de som skal bli almennlærere ikke har minimal digital kompetanse fra barnsben av. Det er som om de ikke hadde lært å lese, fordi det ikke er sikkert de trenger det. Alle trenger det.   

 

Ja, alle trenger digital kompetanse, men jeg tør påstå at relativt få har det. Nå mener jo jeg at digital kompetanse inkluderer en god forståelse av hvordan tjenesteleverandørene har nytte av at vi anvender tjenestene, og på den siden er det etter min oppfatning tynt også i skoleverket hvor det trengs mest. Jeg mener at dette er en forutsetning også for de som skal lære tassene koding.

 

Jeg anser en etablering av koding som fag i skolen for å være helt utopisk, og det kreves et perspektiv på minst 25 år for å endre det. Med nokså tung satsing.

 

Når det gjelder lesing har jeg sett at det er store mangler dvs variasjoner spesielt i grisgrendte strøk. Det gjelder også unge i dag.

Lenke til kommentar

 

....men er det egentlig prioritert?

 

Det kan det neppe være, en undersøkelse på ungdomsskolenivå konkluderte med at over 40% ante ikke hva renter er engang.

Det er vel ganske få voksne også som kjenner den egentlige kostnaden ved å bytte bank 5 år inne i et annuitetslån. Er ikke så sikker på om finansnæringen er ivrige på at vi skal vite det heller ;o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...