Gå til innhold

Ny 65" - Trenger råd/erfaringer

Anbefalte innlegg

Hei, og Godt nytt år!

Lurer på å handle tv på januarsalget, men er veldig usikker. Budsjett er ca 20-22000 og har sett på følgende modeller:

Sony XE9305 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4141732

LG OLED B7 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4095123

Samsung Q8F https://www.prisjakt.no/product.php?p=4455403

Heller mest mot LG Oled, men er livredd innbrenning. Ser mye fotball, med statiske "scoreboards". Det går også mye i Disney junior, nick jr og denslags. Alle med store røde/glorete logoer. Har også lest om fargestikk i så godt som samtlige paneler i mer eller mindre grad. Kan noen berolige meg? smile.png

Er klar over at sortnivå på de to andre ikke kan måle seg med oled'n , men hvor stor forskjell er det? Hvilken av disse ville dere valgt, og evt hvorfor?
Skal brukes i vanlig stue både på dagtid og kveldstid. 

Noen som evt har forslag til andre tv jeg bør sjekke ut?

Mvh
Per S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener definitivt OLED blant de 3. Jeg har ikke merket noe innbrenning på min, og tror dette er litt overhyped, hvis man er litt forsiktig. Jeg gamer mye på den(interface med symboler som er ganske faste på skjermen f eks), men ser også en god del sport på den. Den har et eget renseprogram den ofte kjører når du slår av tven som skal motvirke slike ting. Siden du nevner barnekanaler, så vet jeg ikke hvor ungt barnet ditt er, men så lenge tven er trygg og ikke blir ødelagt av ungen, så kan jeg ikke se noe særlig negativt ved den..

Jeg har vært påpasselig med å ikke ha stillbilder på den lenge, det er den eneste jeg har vært var for (men da har den en sånn autofyll funksjon som den bruker hvor den begynner å kjøre noen innebygde bildeformater den starter å vise på skjermen som en skjermsparer.

Mitt tips er løp og kjøp - du har uansett 30 dagers åpent kjøp, så stresstest tven som pokker i den tiden. Du kan også vente på input fra Samco, han er forumets OLED entusiast og ekspert.

PS: Jeg var på kino for 2 dager siden og så star wars. Det er MYE bedre bilde på min bluray av forrige star wars filmen på tven enn på kinoen, så jeg skal fra dette året av slutte helt å gå på kino av og se alt hjemme på OLEDen. Når du ser høykvalitetsfilm eller 4k materiale med gode innstillinger, så er du solgt..Den har et potensiale som jeg nekter å tro at de 2 andre kan matche.. (Trenger ikke være 100% kalibrert engang for å virkelig merke forskjellen). Ikke stol på butikken på dette - så f eks etter sony oleden sist jeg var på lefdal og de hadde skrudd innstillingene så jævlig dårlig til at jeg måtte finne ut av hvor den var via lappen på siden, fordi den var innstilt som en grundig tv til 1500 kr.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Sonys XE93 har betraktelig bedre baklyskontroll enn Samsungs Q8F, så det valget burde være enkelt.

OLED har et sortnivå som er helt magisk, og vesentlig bedre innsynsvinkler enn VA-basert LED-LCD TV. Ettersom du er bekymret for burn-in fra å se på fotball og TV-kanaler er det vanskelig å gi en klar anbefalning.

Forskjellen i sortnivået fra en god LED-LCD til OLED er ikke voldsomt synlig om dagen, men kommer desto kraftigere frem om natten. Spesielt om du skal se filmer og serier på kvelden er forskjellen merkbar.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/953896/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/philips-65-uhd-led-smarttv-65pus860212?fromSearchOverlay=1&q=pus8602#

Denne tven her er heller ikke så ille for å si det sånn, den er vel ny på markedet enda, men har ikke lest en eneste negativ brukeromtale på denne enda.

Når det kommer ordentlige omtaler vet jeg ikke enda.

Men OLED innbrenning er absolutt et tema, og å kalle det opphypet viser vel bare at man ikke har brukt et par minutt på å faktisk finne ut at dette i stor grad gjelder fjorårets LG modeller.

Hva som kan skje med 7 serien og ellers vet man ikke enda.

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/2804065-master-oled-image-retention-burn-thread-photos-50.html

https://www.youtube.com/watch?v=NkfEn4CPA5E

http://helpforum.sky.com/t5/Sky-Q/LG-OLED-screen-burn-in-issues/td-p/2682213

og det er langt flere bilder/ filmer / forum poster hvor folk har fått dette. 

Lenke til kommentar

Jeg mener definitivt OLED blant de 3. Jeg har ikke merket noe innbrenning på min, og tror dette er litt overhyped, hvis man er litt forsiktig. Jeg gamer mye på den(interface med symboler som er ganske faste på skjermen f eks), men ser også en god del sport på den. Den har et eget renseprogram den ofte kjører når du slår av tven som skal motvirke slike ting. Siden du nevner barnekanaler, så vet jeg ikke hvor ungt barnet ditt er, men så lenge tven er trygg og ikke blir ødelagt av ungen, så kan jeg ikke se noe særlig negativt ved den..

...

Jeg har også LG OLED (OLED65B7V), og denne har ennå ikke kjørt noe slikt program automatisk. Er det noe spesielt jeg må skru på I innstillingene? Eller kjøres det automatisk avhengig av hvordan du bruker TV'en? Jeg kjører stort sett med OLED Light satt til 20 på kveldstid eller maks 50 på dagtid (om det ikke er HDR-materiale, da), mulig dette har noe å si?

Lenke til kommentar

...

Jeg har også LG OLED (OLED65B7V), og denne har ennå ikke kjørt noe slikt program automatisk. Er det noe spesielt jeg må skru på I innstillingene? Eller kjøres det automatisk avhengig av hvordan du bruker TV'en? Jeg kjører stort sett med OLED Light satt til 20 på kveldstid eller maks 50 på dagtid (om det ikke er HDR-materiale, da), mulig dette har noe å si?

Settings -> picture -> OLED panel settings -> clear shift skrus på, den er mer passiv insurance, så har du clear panel noise som du kan bruke som aktiv. Renseprogrammet i seg selv, tror jeg er automatisk, for at de skulle få mindre problemer med risiko for innbrenning. Tror ikke du trenger å senke og booste oled light for å hindre innbrenning. Jeg har nå hatt min i ett år, og brukes stort sett til spill og litt film. Mye menyer og UI i spill som har statiske symboler, og aldri sett noe gale. Trodde jeg hadde en død pixel en gang, men kjørte clear panel noise og var heldigvis noe som var forbigående.

Lenke til kommentar

...

Tv gjør dette automatisk etter 4timers bruk når du slår den av med fjernkontrollen.

Lenke til kommentar

Nå er den ett av mangfoldige eksempler som er både i forumtråden som er lenket til og den nederste.. Flere har fått innbrenning av stagiske logoer med spesiellt gulfarge som syndebukken.

Har eid Oled tvr siden Lg første 15" Oled tv og har aldri hatt noe inbrenning ....

Ta korte full screen content pauser en gang i blandt og det er 0 problem.

Lenke til kommentar

Det blir nok en oled etterhvert. Var ute i butikk i dag og kikket på noen tv. De hadde ikke Sony xe 9305 inne, men xe9005 var der. I tillegg fikk jeg kikket på en lg sj850 og en grundig oled. Gode bilder på alle tre, men fargene og sortnivå på oled var helt overlegent de andre.

Får bare være litt forsiktig, og passe på å kjøre en del fullskjerm-innhold innimellom alle fotball og barnekanaler med glorete logoer.

Lenke til kommentar

Lg har en innstilling som på norsk heter «skjermbytte». Denne er aktivert ut av eska og flytter bildet noen millimeter nå og da for å unngå screenburn. Har sett en god del twitch, og har faktisk hatt stillestående ting(logoer osv) på i 12timer+, og det virker som denne skjermbytte innstillingen hindrer screenburn ganske så bra. Dette var en lg oled B6v, så jeg ville egentlig ikke vært redd for screenburn så lenge du har den innstillingen på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Henger meg på denne tråden iom. jeg også er ute etter en ny 65''.

Jeg har i motsetning til trådstarter ikke noe hast med kjøpet, så jeg kan eventuelt vente på bedre tilbud/modeller.

For øyeblikket er det LG OLED B7 som frister mest, men har lest at den har problemer med "hakking" grunnet en treg prosessor. Noen andre som har noen erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...