Gå til innhold

Innvilget lån, men vurderer å studere

Geekeern

Anbefalte innlegg

Hei

Nå sitter jeg i en liten vanskelig situasjon og trenger derfor råd og deres tanker.

Jeg har fått innvilget lån. Jeg har med finansieringsbevis reservert en leilighet på oppføring i 2016 som vil være innflytningsklar Q2 2018. 

Jeg har ila. den perioden hatt et godt betalt jobb, men nå arbeidsledig. Jeg regner med å få en jobb før jeg overtar leiligheten, men jeg opplevde at jeg var dårligere kvalifisert for de aller fleste stillingene pga. mangel på utdanningsbakgrunn innen bransjen (IT). Så nå har jeg vurdert å begynne på et studie i en annen fylke og derfor tenkt å leie ut boligen min.

Problemet er jo at banken har skrevet i vilkårene sine at jeg må gi beskejd dersom det blir endringer i økonomisituasjonen. Og de vil nok ta ny vurdering på om jeg fortsatt har fast jobb og om det er store differanse i økonomien min.

Hvordan tror dere banken vil tenke hvis jeg ønsker å studere og leie ut boligen i stedet? 

Jeg har satt opp et budsjett og ser ikke noe grunn til at det skal være noe problematisk å kunne betale rente+fradrag på lånet.

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt avhengig av korleis økonomien din ser ut.

I utgangspunktet er nok banken svært skeptiske til at du skal finansiere ny bolig med utleige, til det er det ofte for stor risiko. Både av hensyn til kva du kan kreve i husleige, men også risikoen for lediggang, og utgifter knytta til leigeforholdet. Sidan du ikkje skal bu der sjølv så må du også skatte av leigeinntektene.

Men på den andre sida så vil ikkje banken tape pengar, så det er mulig at dei vil strekke seg litt lenger.

Lenke til kommentar

Noen krever innskudd på X%, så 10% på millionen er 100.000,- tapt hvis man bryter avtalen om kjøp. Hørt om flere episoder der det har skjedd. Det er det som kan være skummelt hvis man handler bolig som ikke er bygget enda og økonomien forandrer seg. Man kjøper bolig kanskje så mye som 2 år før den er ferdig og mye kan skje på 2 år.

Edit; Rundt 10-20% er det vanligste etter hva jeg har sett, ser på boliger på Finn.no jevnlig.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Jeg har fått innvilget lån. Jeg har med finansieringsbevis reservert en leilighet på oppføring i 2016 som vil være innflytningsklar Q2 2018. .

Finansieringsbevis er ikke det samme som å faktisk ha fått innvilget lån og normalt gjelder et finansieringsbevis bare en begrenset periode (et par måneder) og så lenge der ikke er endrede økonomiske forhold. 

Hvis jeg var deg, ville jeg finne meg en ny jobb asap så du tjener omtrent det samme som tidligere slik du oppfyller kravene, og så hellere utsette videreutdanningen et år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fått innvilget lån. Jeg har med finansieringsbevis reservert en leilighet på oppføring i 2016 som vil være innflytningsklar Q2 2018. .

Finansieringsbevis er ikke det samme som å faktisk ha fått innvilget lån og normalt gjelder et finansieringsbevis bare en begrenset periode (et par måneder) og så lenge der ikke er endrede økonomiske forhold. 

Hvis jeg var deg, ville jeg finne meg en ny jobb asap så du tjener omtrent det samme som tidligere slik du oppfyller kravene, og så hellere utsette videreutdanningen et år. 

Ja i værste fall har må jeg jobbe  frem til banken utbetaler lånet, og så fort jeg har fått lånet og overtar leiligheten kan jeg si ifra til banken at jeg vil studere likevel, og da vil ikke banken ta den samme vurderingen som før jeg overtar leiligheten, og enn så lenge jeg viser da til et realistisk budsjett med overskudd så er ikke banken så negativt til det. Men problemet er perioden nå jeg er i :(

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Noen krever innskudd på X%, så 10% på millionen er 100.000,- tapt hvis man bryter avtalen om kjøp. Hørt om flere episoder der det har skjedd. Det er det som kan være skummelt hvis man handler bolig som ikke er bygget enda og økonomien forandrer seg. Man kjøper bolig kanskje så mye som 2 år før den er ferdig og mye kan skje på 2 år.

Edit; Rundt 10-20% er det vanligste etter hva jeg har sett, ser på boliger på Finn.no jevnlig.

Ja, jeg har allerede innbetalt 10%, tilsvarer ca. 200 k. Jeg er egentlig ikke interessert å selge den og vil beholde den under studietiden slik at lånet blir gradvis nedbetalt + at jeg får noe overskudd på leieinntekten selv etter skatteprosenten på 23% for 2018.

I værste fall kan jeg selge den som kontraktsposisjon og selge den ca. 500-700 K over det jeg betalte for den på tegning. Kontraktsposisjon = før jeg overtar leilighet og før banken i det hele betaler ut lånet.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får lov til å leie ut, men likevel ønsker å beholde leiligheten, kan du kanskje studere mens du har en deltidsjobb, og så gjøre en avtale med banken om å kun betale renter på boliglånet under studietiden. En slik avtale gjorde jeg for noen år siden, men da hadde jeg allerede betalt ned en del av lånet. Hvis banken ikke har tro på deg, så skift bank.

Lenke til kommentar

Ja i værste fall har må jeg jobbe  frem til banken utbetaler lånet, og så fort jeg har fått lånet og overtar leiligheten kan jeg si ifra til banken at jeg vil studere likevel

Du trenger ikke å si ifra til banken etterpå at du nå vil studere istedet for jobbe - på det tidspunkt er det det samme for dem bare du betaler renter og avdrag som avtalt.  De har imidlertid regler å måtte forholde seg til på tidspunktet for endelig godkjenning av lånet og for at det skal gå så smertefritt som mulig bør du ha fast jobb (og være utenfor prøveperioden). 

Når det er sagt, virker det som du balanserer helt på kanten av det (u)forsvarlige.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...