Gå til innhold

Røde øyne

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt Canon Ixus 400. men når jeg tar bilder av personer får jeg neste ALLTID røde øyne :-( Har satt blitzen på forskjellige "nivåer" men samme resultat. Er ikke hjemme for tiden, og der ligger instrksjonsboka.

Har noen personer tips hva som jeg bør gjøre, instillinger etc. Er lei av å fjerne røde øyne i Photoshop elements.

På forhånd takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forsøke å kjøpe en trådløs slaveblits som blir aktivert av blitsen på Ixusen. Det kan kanskje begrense problemet noe.

Men alt i alt må du nok regne med å fortsette og rette opp dette i Photoshop Elements, røde øyne er et stort problem på alle mindre kameraer.

Lenke til kommentar

Slutt å bruk blits... Og om du må, aldri rett blitsen rett mot motivet, og da må

du som mlwirak sier kjøpe en slave/ekstern blitz, denne kan du kjøre over

objektivet (altså i f,eks taket)

Men det beste er som sagt null blitz, er det mørkt bruk stativ, langlukketid og

fjernutløser.. Du må da fotografere manuelt..

Håper dette kan hjelpe

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Blitzen tar bort mye innhold i bildet, prøv derfor uten ja. Det blir mye mer liv i bildet. Etter min mening blir bildet bedre om det ikke er helt skart, spesielt portretter. Ett barn i farten fanges bare opp uten blitz :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig; blitz er bra. Å ta bilder av barn i fart uten å bruke blitz ender ofte opp med dårlige bilder, ihvertfall på de fleste kamera. Årsaken er at ISO-verdien må skrus drastisk opp og/eller at lukkertida blir så lang at barna er i en annen etasje når bildet er ferdig.

Men prøv gjerne å skru ned intensiteten på blitzen, det hjelper bra for å unngå å likbleke ansikter.. ;)

Lenke til kommentar

Noe jeg gjorde, og gjør når jeg bruker mitt Casio QV-R4 når jeg skal ta rene portrettbilder, er at jeg bruker en skarp lommelykt eller en lampe om jeg har en i nærheten der jeg står, og lyser rett inn i øynene på de jeg skal ta bilde av rett før jeg tar bilde. Da lukker nemlig pupillene seg på de jeg skal ta bilde av, og røde øyne blir borte eller i verste fall - så godt som. Det blir i alle fall til å leve med. Men for å bli kvitt problemet, er en ekst. blits eneste løsning.

Og jeg er enig med Anderfo, jeg har tatt mange flotte bilder med blits!

F828

Lenke til kommentar

Hei.

Sliter også med samme problemet med mitt IXUS-400.

Har ett Nikon Coolpix kamera med ekstern blitz som sitter på en brakett, der har jeg ikke fått noen bilder med "kaninøyne".

Se her:

http://www.dpreview.com/news/0007/00071704rollbar.asp

eller her :

http://www.bugeyedigital.com/faq/camera-ni...sh_bracket.html

Ixus-400 har ikke tilkopling for ekstern blitz så da blir slaveblitz eneste løsning.

Gjett hvilket kamera som blir mest brukt!!

Good Luck.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...