The Avatar Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Det hadde nok vært fornuftig å regulere bruken av fyrverkeri. I dag er det eit ganske stort hopp mellom klasse 2 og 3 som alle myndige fritt kan bruke på nyttårsaften, og klasse 4 som krever kurs. Eit krav om å avlegge og kunne vise til gratis nettbasert fyrverkeriprøve for å få lov til å kjøpe og bruke fyrverkeri i klasse 3 kunne vært ein grei start. Ein anna ting som hadde utgjort stor forskjell er innføring av promillegrense og håndheving av dette. Ein treng ikkje å gå vegen om eit forbod for å betre situasjonen, eit minimumskrav til holdning og kunnskap hadde hjulpet mykje. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Det hadde nok vært fornuftig å regulere bruken av fyrverkeri. I dag er det eit ganske stort hopp mellom klasse 2 og 3 som alle myndige fritt kan bruke på nyttårsaften, og klasse 4 som krever kurs. Eit krav om å avlegge og kunne vise til gratis nettbasert fyrverkeriprøve for å få lov til å kjøpe og bruke fyrverkeri i klasse 3 kunne vært ein grei start. Ein anna ting som hadde utgjort stor forskjell er innføring av promillegrense og håndheving av dette. Ein treng ikkje å gå vegen om eit forbod for å betre situasjonen, eit minimumskrav til holdning og kunnskap hadde hjulpet mykje. Sannsynligheten for at politiet klarer å håndheve en promillegrense for fyrverkeri på en av årets travleste dager for politiet er vel mildt sagt usannsynlig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Politiet har vel mer enn nok annet å gjøre nyttårsaften enn å kjøre fra hus til hus for å ta promillen til den som tenner på... En regel er det vel tror jeg, men er i praksis umulig å håndheve. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Sannsynligheten for at politiet klarer å håndheve en promillegrense for fyrverkeri på en av årets travleste dager for politiet er vel mildt sagt usannsynlig. Ein treng ikkje å kontrollere alle, berre det at ein kan bli kontrollert, og at det kan få konsekvensar vil hjelpe mykje. Det er jo slik med fartsgrenser også, politiet kan ikkje ta alle, men dei tar ein del av verstingane, samt nokre tilfeldige slik at folk flest tenker seg om før dei trykker alt for hardt på gassen. Eit kompetansekrav og fornuftig edrueligheit vil i alle fall kunne ha den effekta at ein risikerer problemer med politiet dersom ein valgte å ignorere kravet og endte opp med å skade nokon. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Når man ser på statistikk over voldsomme dødsfall i Norge, så ser du at selvmord tar mer og mer over. Før var det mye død innen fiskeri etc men det er jo lite av nå. Hvordan tror du og ha regler og reguleringer på alt i livet påvirker det? Ikke at jeg tror nekt av fyrverkeri ville tatt den statistikken opp. Men jeg tenker på hvordan vi skal regulere alt, som dette er ikke et skikkelig samfunns problem de 6-8 timene i året. Er mer som storm i et vannglass i mine øyne. Er det lenge til jeg må levere inn en søknad vær gang jeg skal dra ned i dass? Personlig plager kirkebjella meg hele året mye mer. Endret 31. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Når man ser på statistikk over voldsomme dødsfall i Norge, så ser du at selvmord tar mer og mer over. Før var det mye død innen fiskeri etc men det er jo lite av nå. Hvordan tror du og ha regler og reguleringer på alt i livet påvirker det? Ein del av grunnen til denne endringa er jo nettopp fordi reglar og krav innanfor blant anna fiskeindustrien har hatt ein forebyggande effekt. Mot sjølvmord har det ikkje blitt jobba like målretta, og til dels ikkje blitt snakka om, og derfor er statistikken der omtrent uendra. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Hvordan er antall selvmord relevant for sikkerhet og skader på helt andre områder? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Tror neppe folk tar selvmord fordi de ikke kan sende opp fyrverkeri eller kjøre vannscooter o.l. Reguleringer har derimot bidratt til å hindre ulykker og dødsfall i mange sammenhenger, selv om ikke alle reguleringer er like gode og meningsfylte. Selvmord handler nok mer om folk som føler seg som tapere av ulike grunner. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Selvmord handler nok mer om folk som føler seg som tapere av ulike grunner. Og det ville blitt mer hvis de ikke fikk lov å sende opp fyrverkeri. Det hadde blitt like mange smell, men med verre utfall. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Tror neppe folk tar selvmord fordi de ikke kan sende opp fyrverkeri eller kjøre vannscooter o.l. Reguleringer har derimot bidratt til å hindre ulykker og dødsfall i mange sammenhenger, selv om ikke alle reguleringer er like gode og meningsfylte. Selvmord handler nok mer om folk som føler seg som tapere av ulike grunner. Var vel mer det at om vi har regler på alt i verden blir du ganske fanget i en ramme som menneske. Så la oss si en kar er vannscooter fanatiker, og må være kriminell for og dyrke sin hobby. Fordi noen alt for fine hyttefolk ikke vil høre annet enn fuglekvitter i nærheten av hytta si. Om folk liker og hoppe i fallskjerm, ja det kan være farlig. Men det er demmes kropp, om de vil risikere seg for den faren er det helt greit for meg. Det er farlig og leve, ingen har overlevet enda. Fordi noe er lovlig betyr det ikke at du må gjøre det. Du kan boikotte fyrverkeri om du så måtte føle. Men hvorfor nekte alle oss andre fordi du er på en fyrverkeri diett? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Det er derfor jeg vil ha økonomi inn som fag i skolen, lære ungdom å håndtere store pengesummer tidlig, kanskje bo for seg selv i et halvt år, eller permanent hvis det går bra. Jeg skjønner ikke hva som er galt med det. Bare for å poengtére denne off topic-diskusjonen. Mor og far kan ikke lære barna noe de ikke har lært selv, som ofte bare er å knipe på krona så mye som mulig. Ikke å se muligheter og tjene millioner, som Fredriksen lærer døtrene sine. Økonomi er som sagt allerede et fag i skolen, men de som virkelig trenger den kunnskapen får den ikke inn når de ikke har det minste erfaring med personlig økonomi utover at de får litt penger av mor og far. Da blir et særdeles praktisk fag bare virkelighetsfjernt fordi elevene ikke har noe eget erfaringsgrunnlag å knytte kunnskapen til. Hvis du virkelig skal nå de som trenger det mest, må du vente til de har bodd minst ett år for seg selv og har opplevd litt hvordan det er å styre egen økonomi. Fredriksendøtrene har forøvrig litt andre utfordringer enn den jevne elev, og nå er vi veldig offtopic. Det er nettopp derfor de bør lære det i skolen, fordi foreldrene ikke kan lære bort noe de ikke har lært selv!! Det er poenget mitt; Å få jevnet ut de store forskjellene i verden, og grunnen til det er fordi kunnskap om økonomi og forvaltning av rikdom går i kunnskap fra foreldre til barn. Denne kunnskapen må inn som fag i skolen, sånn at alle stiller likt når de er 18. I dag er det som sauer til ulvene. Sånn bør det ikke være. Greit, nok off topic. Slett gjerne mine poster for min del. Endret 31. desember 2017 av Taurean Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 Savner rakettene jeg , de gikk mye høyere og var mye flottere enn batteriene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå