Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg skal sone i Trøgstad fengsel, og ønsker tips og erfaringer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at du tar deg tida til dette!

Hvor mye fikk du/dere i lønn for arbeidet? Hva slags arbeid var det snakk om?

Utgangspunktet er 340kr per uke. De som jobber på kjøkkenet får mer, da de jobber helger i tillegg. Gang guttene får også litt mer.

Det er 3 verksted i Trøgstad. Ett treverksted hvor de lager post kasse stativ, benker og slike ting. Ett "sykkel verksted" hvor de henter gamle sykler og annet rukkel og setter i stand og selger noe. Det som er helt ødelagt kappes opp og sorteres og selges som materialer. Og det er ett "bil verksted". Der er det vedlikehold av fengselets biler. Vask av privatbiler, lette reparasjoner og slikt. Jeg jobbet som sveiser og laget griller av gamle varmtvannsberedere.

Så har du kjøkkenet såklart.

Anonymous poster hash: 372e1...3fb

Lenke til kommentar

Er det mye rift om enkelte stillinger, eller er det stort sett ledig der man "vil" være?

Både ja og nei. Du kan stort sett jobbe der du vil, sålenge det er plass. Og når det er så stor gjennomtrekk med innsatte er det ingen problem. På de 80 dagene jeg sonet (slapp på 2/3) kom og gikk det ca 200 personer. Det er ett snitt på mer enn 2 som kommer og 2 som går hver eneste dag. 

Lenke til kommentar

Både ja og nei. Du kan stort sett jobbe der du vil, sålenge det er plass. Og når det er så stor gjennomtrekk med innsatte er det ingen problem. På de 80 dagene jeg sonet (slapp på 2/3) kom og gikk det ca 200 personer. Det er ett snitt på mer enn 2 som kommer og 2 som går hver eneste dag. 

Takk for svar. Har ikke planer om å inn i fengsel med det første, men man veit jo aldri hehe.
Lenke til kommentar

Anonym: Siste spørsmål (tror jeg ^^): Var det lov å ta med mp3-spiller inn i fengselet?

Kan jo ha lydfiler med språklæring og diverse andre lydbøker å høre på. Bruke tiden til noe nyttig og rekreasjonelt når man først er der, i stedet for å være en slave.

Angående diskusjonen rundt fengsel og rehabilitéring: Når vi ikke lærer noe som helst om psykologi, psykisk helse og personlig utvikling i barne- og ungdomsskolene, så er det ikke noe rart at det går galt med noen. Økonomi må vi også lære om. Vi lærer absolutt -ingenting-! Det er alle hver for seg! Staten har 100% kontroll på hvor mye penger og jobber som er i omløp, de bestemmer hvem som skal få lov til å etablere seg og ikke. Det er bare så mange ressurser tilgjengelig i verden, og jo flere mennesker det er, jo flere mennesker blir det som må leve i offerrollen.

Mye har med politisk lederskap å gjøre. Folk stemmer blått, som tilsvarer dog-eat-dog-mentalitet i samfunnet. Jeg vil heller ha en sterk stat, sånn at alle kan jobbe -litt-, alle får brukt egenskapene sine, i stedet for at noen få skal få alt, og resten må jobbe som slaver.

Men altså, før vi alle lærer om de førstnevnte fagene jeg skrev i barne- og ungdomsskolene, så vil ingenting noen gang endre seg.

Lenke til kommentar

Anonym: Siste spørsmål (tror jeg ^^): Var det lov å ta med mp3-spiller inn i fengselet?

Kan jo ha lydfiler med språklæring og diverse andre lydbøker å høre på. Bruke tiden til noe nyttig og rekreasjonelt når man først er der, i stedet for å være en slave.

Nei, de tillater ingen form for slik elektronikk 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får man støtte til boligutgifter i fengsel?

Når en har førstegangstjenesten, som også er tvang, så får en dekt boligutgiftene

Ikke at jeg mener at de skal dekkes i fengsel, men de må jo ha en plass til å bo når de kommer ut

Dette er litt "både og". Dersom du er NAV klient, har du ikke krav på dekket husleie etc mens du sitter inne, for du er faktisk ikke i leiligheten. Det er dog mulig å søke om det. 

Pensjon, ufør og slike utbetalinger går som vanlig, men får du AAP, sosialstønad eller lignende stopper utbetalingene dine mens du sitter inne. 

Kort svar : NEI, du har ikke dette som ett krav, MEN det kan søkes om. 

Anonymous poster hash: 704d8...78b

Lenke til kommentar

Hva gjør man egentlig med andre faste regninger? Billån? Huslån? Er jo ikke Bare-bare å kvitte seg med dette før man skal sone

I tillegg til dette kan du bruke nettbank en gang i uken under oppsyn av en betjent slik at du selv kan betale regninger (som du må få sendt til fengslet eller levert av noen du kjenner). 

Lenke til kommentar

Hva gjør man egentlig med andre faste regninger? Billån? Huslån? Er jo ikke Bare-bare å kvitte seg med dette før man skal sone

I tillegg til dette kan du bruke nettbank en gang i uken under oppsyn av en betjent slik at du selv kan betale regninger (som du må få sendt til fengslet eller levert av noen du kjenner).

Men sannsynligvis har man jo ingen inntekter når man sitter, og sannsynligvis heller ingen penger i banken. Da hadde man jo ikke havnet bak lås hvis man har penger

Lenke til kommentar

Men sannsynligvis har man jo ingen inntekter når man sitter, og sannsynligvis heller ingen penger i banken. Da hadde man jo ikke havnet bak lås hvis man har penger

Du tror man kan betale seg ut av alt?

Lenke til kommentar

Du tror man kan betale seg ut av alt?

Jeg siktet til at jeg antar mange begår kriminalitet nettopp for å tjene penger. Feks narkotika, tyveri og vold/ran.

Lenke til kommentar

Pensjon, ufør og slike utbetalinger går som vanlig,

En liten korrekstjon når det gjelder ufør. Du får utbetalt innsettelsesmåneden og neste måned. Sitter du lenger enn det stanses den. Den startes opp igjen den måneden du slipper ut.

Forsørger du barn vil du uansett få 50%.

Kilde: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uf%C3%B8retrygd-ved-opphold-p%C3%A5-behandlingsinstitusjon-eller-i-fengsel

Anonymous poster hash: 51566...683

Lenke til kommentar

Pensjon, ufør og slike utbetalinger går som vanlig,

En liten korrekstjon når det gjelder ufør. Du får utbetalt innsettelsesmåneden og neste måned. Sitter du lenger enn det stanses den. Den startes opp igjen den måneden du slipper ut.

Forsørger du barn vil du uansett få 50%.

Kilde: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uf%C3%B8retrygd-ved-opphold-p%C3%A5-behandlingsinstitusjon-eller-i-fengsel

Anonymous poster hash: 51566...683

Isåfall er det ikke automatisk at det stopper, flere av de som satt inne på lenger dommer har ikke fått stoppet sin ufør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...