barfoo Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Eneste personen som kan klage er anders bedring brevik. Nå må man regne med fengel vil være en straff så du må ikke regne med å få med mobil\laptop. Kanskje du får ha TV, vertfall brev og besøksforbud er vel vanlig i starten særlig i litt mere arvårlige sakene. Glattselle er vel det verste. Du får ikke kommunikasjonsmuligheter nei, utover telefon i tilmålt tid. Tilgang på TV og bøker er standard. Brev og besøksforbud er ikke tillatt under ordinær soning. Det er utelukkende et tiltak som blir gjennomført under varetektsfengsling, for å unngå at du forstyrrer politiets etterforskning. Glatcelle er heller ikke noe som vil bli brukt under ordinær soning. Det er et midlertidig tiltak. Seriøst, jeg syns du kategorisk uttaler deg uten å ha snev av innsikt. Det er trist. Kan du ikke bruke tiden på å skaffe deg innsikt? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Oppholdet er overstått for en god stund siden. Er det interesse for forklaring om hvordan det var eller er det bortkastet tid å sette seg å skrive ? Anonymous poster hash: 372e1...3fb 5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg er interessert. Alltid spennende med slike historier. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Jeg får fyre opp laptopen og skrive ett utfyllende svar etterhvert, men blir nok ikke før til helgen da jeg står midt i flytting og sånn. Men har dere spørsmål som ikke krever en time å svare på fra en telefon, så skal jeg svare Anonymous poster hash: 372e1...3fb 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Spesielt interessert i hvordan fengselsvaktene oppfører seg mot insatte. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Spesielt interessert i hvordan fengselsvaktene oppfører seg mot insatte. Opp og ned egentlig. Noen følger regler, paragrafer og retningslinjer 110% og kan virke litt overdrevet glad i å ha makt over andre mennesker. Andre er kjempe greie og tøyer seg langt for å holde trivsel og god stemning oppe. Alle er forskjellige, det gjelder også vaktene. Generelt var de fleste greie og ha med å gjøre, men det var unntak. Anonymous poster hash: 372e1...3fb 2 Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Har hørt at man har internet i fengsel nå, men begrenset. stemmer det? Noen sier man kan surfe om man deltar i utdanning, også ellers om man ber bemanningen om det. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Oppholdet er overstått for en god stund siden. Er det interesse for forklaring om hvordan det var eller er det bortkastet tid å sette seg å skrive ? Anonymous poster hash: 372e1...3fb For min del er det mest interessante om opplevelsen var såpass skummel at det har skremt deg fra å gjøre noe for å komme inn å sitte igjen. Høres mest ut som et tvunget gratis all-inclusive kuropphold. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Har hørt at man har internet i fengsel nå, men begrenset. stemmer det? Noen sier man kan surfe om man deltar i utdanning, også ellers om man ber bemanningen om det. Vi hadde ett veldig begrenset internett om vi deltok på skolen, ja. Det eneste vi hadde tilgang til vår aviser, Wikipedia og finn.no . All form for innlogging noe som helst sted var umulig. Kun sider de hadde åpnet var mulige å surfe på. Inkludert 123spill.no faktisk Anonymous poster hash: 372e1...3fb 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Oppholdet er overstått for en god stund siden. Er det interesse for forklaring om hvordan det var eller er det bortkastet tid å sette seg å skrive ? Anonymous poster hash: 372e1...3fb For min del er det mest interessante om opplevelsen var såpass skummel at det har skremt deg fra å gjøre noe for å komme inn å sitte igjen. Høres mest ut som et tvunget gratis all-inclusive kuropphold. På ingen måte en skummel opplevelse. Men kjedelig. Det blir mye dødtid, spesielt i helgene når man ikke kan jobbe med mindre man er gang gutt eller jobber på kjøkkenet. Jeg kommer nok til å tenke meg om litt mer før jeg gjør det jeg har gjort igjen, men om jeg har blitt lovlydig er en annen sak. Anonymous poster hash: 372e1...3fb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Vi hadde ett veldig begrenset internett om vi deltok på skolen, ja. Det eneste vi hadde tilgang til vår aviser, Wikipedia og finn.no . All form for innlogging noe som helst sted var umulig. Kun sider de hadde åpnet var mulige å surfe på. Inkludert 123spill.no faktisk Anonymous poster hash: 372e1...3fb Wikipedia og finn.no overrasker meg litt. Slike sider er jo svært enkle å bruke til skjult kommunikasjon ved at brukere legger ut feks falske annonser. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Vi hadde ett veldig begrenset internett om vi deltok på skolen, ja. Det eneste vi hadde tilgang til vår aviser, Wikipedia og finn.no . All form for innlogging noe som helst sted var umulig. Kun sider de hadde åpnet var mulige å surfe på. Inkludert 123spill.no faktisk Anonymous poster hash: 372e1...3fb Wikipedia og finn.no overrasker meg litt. Slike sider er jo svært enkle å bruke til skjult kommunikasjon ved at brukere legger ut feks falske annonser. Som jeg sa. Det er ikke mulig å logge inn. Du kan dermed ikke kommunisere. Anonymous poster hash: 372e1...3fb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Oppholdet er overstått for en god stund siden. Er det interesse for forklaring om hvordan det var eller er det bortkastet tid å sette seg å skrive ? Anonymous poster hash: 372e1...3fb For min del er det mest interessante om opplevelsen var såpass skummel at det har skremt deg fra å gjøre noe for å komme inn å sitte igjen. Høres mest ut som et tvunget gratis all-inclusive kuropphold. Poenget med fengsel er ikke at det skal være skummelt. Poenget er rehabilitering, og frihetsberøvelse i seg selv er nok langt tyngre enn du aner. Vi kunne egentlig gjøre mye som vi ville, så lenge vi møtte til tellinger til tiden, var på tildelt arbeid og slikt. Fritiden etter arbeid hadde vi muligheter til biljard, bordtennis, trening og innimellom turneringer i bridge og slikt. Det var også en improvisert kinosal hvor vi fikk se en film både lørdag og søndag. Kl 2115 ble vi låst inn på avdelingen. Alle enerom i fengselet har en liten TV. Det er også TV stue på alle avdelinger. Avdelingen jeg bodde på var røyk fri, så der var det røykerom. Ellers i fengselet var det lov å røyke på cella. Innenfor de rammer og aktiviteter som var i fengselet var det fritt. Det verste er egentlig kjedsomhet, og å miste muligheten til å gjøre det man vil og spise det man vil når man vil. Etterhvert ble det en hverdag og tiden gikk fortere. Hvis jeg har mulighet i morgen skal jeg sette meg og skrive ett lenger innlegg om oppholdet med litt mer detaljer. Anonymous poster hash: 372e1...3fb 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Noen flere spørsmål: 1) Måtte du ta del i aktiviteter, eller kunne du bare henge på cella di hele dagen om du ville? Hva ble konsekvensene om man ikke tok del i aktiviteter? Tenker ikke på mat og telling, men andre ting du skriver om, som "tildelt arbeid" og sosiale aktiviteter. For eksempel hvs jeg nektet å delta på noe som helst, og bare ville være på cella mi og tenke, meditére eller lese - hva ville konsekvensene vært? 2) Møtte du noen stigmatisering fra andre innsatte, eller fengselsbetjenter, om du ikke sosialisérte deg? 3) Felles dusj, eller dusj på cella? Kunne man dusje når man ville, eller var det faste tider? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2018 Forfatter Del Skrevet 19. april 2018 Noen flere spørsmål: 1) Måtte du ta del i aktiviteter, eller kunne du bare henge på cella di hele dagen om du ville? Hva ble konsekvensene om man ikke tok del i aktiviteter? Tenker ikke på mat og telling, men andre ting du skriver om, som "tildelt arbeid" og sosiale aktiviteter. For eksempel hvs jeg nektet å delta på noe som helst, og bare ville være på cella mi og tenke, meditére eller lese - hva ville konsekvensene vært? 2) Møtte du noen stigmatisering fra andre innsatte, eller fengselsbetjenter, om du ikke sosialisérte deg? 3) Felles dusj, eller dusj på cella? Kunne man dusje når man ville, eller var det faste tider? 1. Det var aktivitetsplikt. Dvs at du må møte på arbeid. Innsatsen og produktivitet spilte liten eller ingen rolle, men du skulle stå opp og møte opp. Direkte arbeidsnekt over tid uten å ha "sykemelding" fra helseavdeling medførte trekk i lønn, muntlig advarsel, skriftlig advarsel, og deretter på glattcelle. I den rekkefølgen. 2. Nei, jeg gjorde ikke det. 3. Felles dusj, men det var "båser" med dører på badet, så ingen kan se på deg. Du kan dusje når og så mye du vil utenfor arbeidstiden. Anonymous poster hash: 372e1...3fb Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 1. Det var aktivitetsplikt. Dvs at du må møte på arbeid. Innsatsen og produktivitet spilte liten eller ingen rolle, men du skulle stå opp og møte opp. Direkte arbeidsnekt over tid uten å ha "sykemelding" fra helseavdeling medførte trekk i lønn, muntlig advarsel, skriftlig advarsel, og deretter på glattcelle. I den rekkefølgen. 2. Nei, jeg gjorde ikke det. 3. Felles dusj, men det var "båser" med dører på badet, så ingen kan se på deg. Du kan dusje når og så mye du vil utenfor arbeidstiden. Anonymous poster hash: 372e1...3fb Lurer på hvor lenge de hadde latt seg sitte på glattcelle om du ga f i å jobbe? Ser for meg at jeg hadde havnet der. Ikke at jeg har tenkt meg i fengsel, men om jeg først kom dit så .. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2018 Forfatter Del Skrevet 19. april 2018 1. Det var aktivitetsplikt. Dvs at du må møte på arbeid. Innsatsen og produktivitet spilte liten eller ingen rolle, men du skulle stå opp og møte opp. Direkte arbeidsnekt over tid uten å ha "sykemelding" fra helseavdeling medførte trekk i lønn, muntlig advarsel, skriftlig advarsel, og deretter på glattcelle. I den rekkefølgen. 2. Nei, jeg gjorde ikke det. 3. Felles dusj, men det var "båser" med dører på badet, så ingen kan se på deg. Du kan dusje når og så mye du vil utenfor arbeidstiden. Anonymous poster hash: 372e1...3fb Lurer på hvor lenge de hadde latt seg sitte på glattcelle om du ga f i å jobbe? Ser for meg at jeg hadde havnet der. Ikke at jeg har tenkt meg i fengsel, men om jeg først kom dit så .. Til du sier du vil jobbe. På ett punkt blir du trolig flyttet til lukket soning, f.eks Eidsberg istedenfor. Anonymous poster hash: 372e1...3fb Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Takk for svar igjen, Anonym. Hva jeg prøver å finne ut, er egentlig hva som skjer om man nekter å bli med på aktiviteter hele veien. Jeg føler ikke at tvang er noe som hjelper noe som helst, og det virker uetisk å tvinge folk som allerede har problemer med å fungerer i samfunnet, med på noe de kanskje ikke har forutsetning eller overskudd til å takle. Ja, for en liten prosent kan det kanskje være dyttet de trenger, men for de aller fleste burde det være lov å bruke tiden på å tenke og lese bøker og informasjon på nett. Skjønner ikke logikken bak å straffe folk for å nekte aktivitet. 1) Så det blir altså advarsler og flytting til glattcelle, og der blir man værende resten av soningstiden? 2) Får man fremdeles lov til å dusje og spise vanlig, eller er det andre regler der? 3) Flytting til lukket soning, hvilke forskjeller er det der i forhold til åpen soning? Endret 19. april 2018 av Taurean Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2018 Forfatter Del Skrevet 19. april 2018 Takk for svar igjen, Anonym. Hva jeg prøver å finne ut, er egentlig hva som skjer om man nekter å bli med på aktiviteter hele veien. Jeg føler ikke at tvang er noe som hjelper noe som helst, og det virker uetisk å tvinge folk som allerede har problemer med å fungerer i samfunnet, med på noe de kanskje ikke har forutsetning eller overskudd til å takle. Ja, for en liten prosent kan det kanskje være dyttet de trenger, men for de aller fleste burde det være lov å bruke tiden på å tenke og lese bøker og informasjon på nett. Skjønner ikke logikken bak å straffe folk for å nekte aktivitet. 1) Så det blir altså advarsler og flytting til glattcelle, og der blir man værende resten av soningstiden? 2) Får man fremdeles lov til å dusje og spise vanlig, eller er det andre regler der? 3) Flytting til lukket soning, hvilke forskjeller er det der i forhold til åpen soning? 1. Usikker. Jeg opplevde ikke dette den tiden jeg satt inne. 2. Ja, du får dusje og får servert mat. Men du skal være under konstant oppsyn av betjent om du skal ut av glattcella, og du har ikke mulighet til å kommunisere med andre innsatte. 3. Lukket er generelt strengere. Jeg har ikke vært på lukket men det sier seg selv at sikkerheten er høyere. Du låses inne på cellen mye av dagen og blir luftet i ett par timer om dagen. Blir mye mer kjedelig i mitt hode. Forstår hva du mener med at tvang kan virke ille, men faktum er at alle kan gjøre noe. Det er ett privilegium å kunne arbeidene fengsel, for tiden går fortere. Vi hadde eget bibliotek åpent 2 ganger i uken hvor vi kunne låne bøker. Det de ikke hadde ble bestilt og det fikk vi uken etter. Helse avdelingen kunne også gi deg arbeids fritak dersom helsemessige grunner sier at du skulle holdt senga. Men da måtte du være på rommet frem til de andre var ferdig på arbeid, og TV signalene var slått av. Anonymous poster hash: 372e1...3fb 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå