Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg skal sone i Trøgstad fengsel, og ønsker tips og erfaringer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg vet at denne er veldig feil postet, og ber derfor moderatorene våre om å flytte den. Men dette var det eneste stedet jeg fant hvor jeg kunne poste anonymt.. 

Jeg skal inn å sone i Trøgstad fengsel i noen måneder, og lurer på om noen har personlige erfaringer derifra? Hvordan er rommene? Maten? Folkene der? Ansatte? Rutiner og slikt?

Lurer også litt på hva jeg skal ta med. Fikk en enkel liste, men den er VELDIG usepsifisert. For eksempel står det at jeg skal ha med toalett artikler. Her nevnes blandt annet at deo må være gjennomsiktig, men at deo stick er ok. Hva med parfyme, tannkrem, hårvoks etc?

Må jeg regne med å måtte strippe ved adkomst?

Er det TV på rommene der?

Kommer sikkert masse mer spørsmål etterhvert.. Om noen har personlige erfaringer, vil jeg veldig gjerne snakke med deg. 

Anonymous poster hash: 372e1...3fb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bekrefte at fengsel er som ferie.

Jeg utførte en jobb I et fengsel over en ukes tid og fikk observert tilstandene.

De innsatte lever som bortskjemte tenåringer. De blir låst inne på cellene sine hvor de ligger i senga og ser på film. De har egen dusj og toalett. De får da også bestilt matvarer til neste dag.

Husker ikke helt klokkeslettet men sånn ca i 8-9 tida kommer de ansatte og låser opp cellene og setter en handlekurv med "matvarer" utenfor døra (i all hovedsak mer chips, brus og sjokolade )

Nå kan de gå rundt på fellesområdet med sofagrupper, tv krok, playstation og xbox.

De ansatte tar med seg de innsatte en og en ut i luftegården I løpet av dagen.

Også har de ved dette fengsel et stort treverksted hvorvde interesserte kan holde på. Men jeg vet ikke hvordan det blir gjort tilgjengelig da det eneste jeg noengang så de innsatte gjøre var å drikke brus, spise snop og spille playstation eller se film.

Nå har jeg jo bare observert det lokale fengselet i mitt distrikt så det kan sikkert variere hvordan de enkelte fengsel gjør det men du kommer sikkert til å kose deg glugg ihjel så ikke vær bekymret ;)

Lenke til kommentar

Livsstrategimessig, så er det vel bedre for psyken deres å skjemme dem bort, la de glemme livets harde realiteter, gi de litt pusterom i psyken, før de skal ut igjen. Kanskje det gir de akkurat dét overskuddet de trenger til å velge en bedre vei, ta bedre livsvalg, i et sterkt øyeblikk. Gulrot virker alltid bedre enn pisk, psykologi er bedre enn straffarbeid.

Jeg var i Bergen for å se på ZZ Top ved Bergenfest 2013. Der gikk jeg på rundtur i et gammelt slott som jeg ikke husker navnet på. Gikk ned i fangehullet. Det var søren meg "klaustrofobiserende" ^^ nok som det var. Mørkt, trangt (kan ikke ha vært mer enn 15 m2), skittent. Attpåtil kom det en skokk med barneskoleelever på tur, jeg måtte skynde meg ut før de kom, for jeg begynte å få skikkelig klaus. Og jeg har ikke lett for det til vanlig.

Jeg vet ikke om avskrekkelseseffekten ved å stues sammen med andre kriminelle i et slikt rom over tid, har en bedre effekt enn å bli "sydd puter under arma på" ^^ Når folk får slippe ned guarden sin, så har også polisen en bedre sjans til å observére og nå inn med budskap.

Det finnes kanskje de som trenger litt ekstra livsveiledning, eller et "spark i ræva", som mange helst ville sagt. Jeg vet ikke om dét finnes i dagens fengsler, kurs eller lignende.

Lenke til kommentar

Norge kan ikke sammenlignes med USA, da en i USA blir fengslet for livstid for å stjele en sjokolade

Vi leser hver dag om "kjente" fra politiet, som gjør noe kriminelt, for så å høre om de neste dag, for da er de sluppet ut igjen

Så det er noe feil med begge systemene

Lenke til kommentar

Norge har ca. 75 innsatte per 100.000 innbyggere, USA har godt over 700.  Norge har en residivistrate på rundt 20% innen 5 år, USA godt over 75% over samme tidsperiode.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. 

I Norge er svært mange av dem som blir satt i fengsel en såkalt "lav risikoprofil", dvs. lav risiko for tilbakefall. I Norge kan man tross alt få fengselstraff for ting andre land bare gir ut bøter, eks. trafikkovertredelser. Disse havner sjeldent tilbake igjen i fengsel. Tilbakefallsprosenten er med andre ord ikke så rett frem som du fremstiller det ovenfor. Renbarka kriminelle har langt høyere tilbakefallsprosent som ikke er veldig mye bedre enn andre vestlige land (selv om USA fremdeles er verre). 

Kilde: https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke-bedre-pa-tilbakefall-1.8055256

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at fengsel er som ferie.

Jeg utførte en jobb I et fengsel over en ukes tid og fikk observert tilstandene.

De innsatte lever som bortskjemte tenåringer. De blir låst inne på cellene sine hvor de ligger i senga og ser på film. De har egen dusj og toalett. De får da også bestilt matvarer til neste dag.

Husker ikke helt klokkeslettet men sånn ca i 8-9 tida kommer de ansatte og låser opp cellene og setter en handlekurv med "matvarer" utenfor døra (i all hovedsak mer chips, brus og sjokolade )

Nå kan de gå rundt på fellesområdet med sofagrupper, tv krok, playstation og xbox.

De ansatte tar med seg de innsatte en og en ut i luftegården I løpet av dagen.

Også har de ved dette fengsel et stort treverksted hvorvde interesserte kan holde på. Men jeg vet ikke hvordan det blir gjort tilgjengelig da det eneste jeg noengang så de innsatte gjøre var å drikke brus, spise snop og spille playstation eller se film.

Nå har jeg jo bare observert det lokale fengselet i mitt distrikt så det kan sikkert variere hvordan de enkelte fengsel gjør det men du kommer sikkert til å kose deg glugg ihjel så ikke vær bekymret ;)

Du var der en ukes tid, og fikk reise hjem til familien din hver dag antar jeg. Gratulerer, du får prisen for dagens minst innsiktsfulle innlegg.

Det er sikkert fett å spise snop og spille playstation hele dagen i noen dager, kanskje et par uker. Men prøv å være der i feks 3 år uten mulighet for å gjøre noe annet. Det er nok ikke så kult lengre da. 

Har vært i samme situasjon som deg ifm jobb, og kan ikke si jeg sitter igjen med det samme inntrykket. Mulig det var et helt annet fengsel, for det jeg så var deprimerte innsatte som kjedet seg og et miljø jeg overhodet ikke har noen interesse av å bli en del av. 

Til TS; ta noen sjanser, og bruk fornuft ellers. Ta med deg det du tror du trenger og tror du får lov til å ha med deg, og så tar du det derfra. Etter mine "opphold" (frivillige altså) i to forskjellige fengsler på østlandet er det viktigste inntrykket jeg føler jeg sitter igjen med, at de ansatte i fengslene er flotte og forståelsesfulle mennesker som behandler deg godt om du oppfører deg ordentlig. Ta det helt med ro, og reis inn og få det overstått. 

Endret av jonlem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Trådstarter her... 

Takker for alle innlegg, men jeg har jo ikke fått noe særlig svar på om det er noen her som har vært der. Jeg har lest det aller meste jeg finner på nettet, men det er lite og / eller gammel info jeg finner om folk som har vært på Trøgstad før. 

For de som lurer, så skal jeg inn for en kombinasjon av bøter, besittelse av en mindre mengde weed og vold.

Anonymous poster hash: 372e1...3fb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...