Gå til innhold

Kondemnert bil under 3 år gammel og kontantoppgjør


PunellA

Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Vi har kommet i en situasjon hvor bilen vår ble ansett som kondemnert av forsikringsselskapet (DNB).

Saken er under behandling hos vårt forsikringsselskap og her om dagen så ble vi oppringt av en takstmann. Han kom med en takst som han mente var riktig uten at vi hadde sett på det selv så syntes vi at det hørtes greit ut, noe det fortsatt gjør etter at vi sjekket litt.

 

Siden vi heldigvis aldri har hat noe med forsikringsselskapet å gjøre tidligere så har vi undersøkt litt her i etterkant av at takstmannen ringte.

I den forbindelsen så ser vi at man skal få en ny tilsvarende bil dersom bilen er under 3 år gammel og kjørt under 100.000km eller 15% mer enn taksten dersom bilen er eldre eller kjørt mer enn 100.000km (Kasko best).

Da våres bil var både under 3 år gammel og kjørt under 100.000km så skal vi altså få en ny hvis vi har skjønt det riktig :w00t:  :w00t:

Har prøvd å søke rundt på lignende tilfeller på nett men finner ikke noe som kan gi oss svar på en ting her. Vi har diskutert litt og har egentlig kommet frem til at vi ikke ønsker å ha den samme bilen igjen og lurer på hvordan forsikringsselskapet da løser det. Får man hele beløpet utbetalt tilsvarende hva en ny bil ville kostet eller trekker de noe? Hva kan man forvente seg her?

 

Har lest så mange som nevner at forsikringen trekker en masse ved kontantoppgjør når det er til reparasjoner men ikke noe i lignende situasjon. Vi ønsker derfor å forberede oss på hva man skal forvente og evt kreve da vi har skjønt at forsikringsselskapene kan være vanskelige å ha å gjøre med i noen tilfeller. I verste fall så får man bare ta imot bilen og selge den men hvis man kan unngå det så er jo det best.

 

Håper noen har litt visdom å dele her  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker jo som at man kan velge da. Er vel uansett noe som vil forhandles om dette, men regn med at forsikringsagenten vil prøve seg på å spare penger der han kan ved å finne alternative løsninger. Som regel aldri godta det første tilbudet du får.

 

Ja, det gjør det men går etter regelen "når det høres for bra ut til å være sant.....". Får vente og se hva de sier :)

 

DNB's vilkår er klare:

 

ny motorvogn av samme eller tilsvarende merke, modell og årgang som den skadde, og med det utstyr som var montert i motorvognen eller kontant det selskapet måtte betalt for tilsvarende motorvogn

 

 

Får håpe og satse på at de er like klare som vilkårene når det nærmer seg nå. Ønsket bare å se hvis det er noen som har vært igjennom tilsvarende som eventuelt kan fortelle hva man evt må forberede seg på met tanke på motgang fra forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Altså, det blir å forstå som at kontanterstatningen skal tilsvare det forsikringsselskapet må betale for en ny bil som er av samme årsmodell som den som er skadet. Det bør være en del høyere enn det takstmannen har foreslått, men det kan jo fremdeles være en bil som er noen år gammel.

 

Jeg regner med at forsikringsselskapet vil tilby et kontantoppgjør som tilsvarer det takstmannen har forelått og at de "glemmer" vilkårene som erstatningen egentlig skal være. Dette er ganske vanlig når forsikringsselskapen må dekke det av egen lomme og ikke kan sende regningen til noen andre. Du som forsikringstaker må dessverre passe på at du får den erstatningen du har rett til.

 

Det lønner seg ikke å spørre forsikringsselskapet for mye om dette siden de sannsynligvis vil bruke alle midler og triks for å redusere forsikringsutbetalingen. Det bør holde med å spørre om følgende:

 

"Kan dere tilby et kontantoppgjør?"

 

Deretter påpeke at du har kasko best og at det skal tilsvare ny bil dersom erstatningen er for lav.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Altså, det blir å forstå som at kontanterstatningen skal tilsvare det forsikringsselskapet må betale for en ny bil som er av samme årsmodell som den som er skadet. Det bør være en del høyere enn det takstmannen har foreslått, men det kan jo fremdeles være en bil som er noen år gammel.

 

 

Har lest dette med årsmodell og blir litt usikker på hvordan jeg skal tolke det. Dette da bilen var ca 2,5 år gammel og i mitt hode så ser jeg ikke hvor man skal få tak i en bil som er 2,5 år gammel og ny. Jeg regner med at ordet ny går på km stand og kanskje ikke årsmodell siden det nevnes ny bil av samme årsmodell men ikke noe om km stand?

Lenke til kommentar

Ser at også mitt selskap (Gjensidige) har ganske nøyaktig samme passusen om "fabrikkny bil av samme merke, modell og årgang" i denne totalskade-garantien. Kunne jo vært interessant å se hvordan de faktisk klarte å fremskaffe en fabrikkny (nesten) tre år gammel bil identisk med den totalskadde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at også mitt selskap (Gjensidige) har ganske nøyaktig samme passusen om "fabrikkny bil av samme merke, modell og årgang" i denne totalskade-garantien. Kunne jo vært interessant å se hvordan de faktisk klarte å fremskaffe en fabrikkny (nesten) tre år gammel bil identisk med den totalskadde...

 

 

Ja helt enig. Blir litt av en motsigelse spør du meg. Får vente og se, blir vell kontaktet av forsikringsselskapet snart.

Stusset doc litt på hvorfor det er behov for at en takstmann undersøker og ringer meg med en takst når jeg egentlig skal få en helt ny bil.

 

Kommer uansett med en oppdatering når jeg får høre noe.

Lenke til kommentar

 

Ser at også mitt selskap (Gjensidige) har ganske nøyaktig samme passusen om "fabrikkny bil av samme merke, modell og årgang" i denne totalskade-garantien. Kunne jo vært interessant å se hvordan de faktisk klarte å fremskaffe en fabrikkny (nesten) tre år gammel bil identisk med den totalskadde...

 

 

Ja helt enig. Blir litt av en motsigelse spør du meg. Får vente og se, blir vell kontaktet av forsikringsselskapet snart.

Stusset doc litt på hvorfor det er behov for at en takstmann undersøker og ringer meg med en takst når jeg egentlig skal få en helt ny bil.

 

Kommer uansett med en oppdatering når jeg får høre noe.

 

Jeg tror det kan være så enkelt at det er standard for folk flest, mens de har Best eller tilsvarende er "sjeldenhet". Så kan bare være rutine som plutselig traff en som ikke var omfattet.

Men tror ikke det er noe galt i at du følger opp forsikringsselskapet heller , så du kan nok ringe dem selv og spørre etter status :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...