MKap Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Heisann! Driv å set opp nybygg der eg ser for meg ~500 GB SSD til å ha system og spel på. (kan supplera med ein større, tradisjonell disk når den evt. blir for trang ein dag). Ser dei billegaste 2,5" SSD-diskane har lese/skrivehastighet rundt 500 MB/s, mens for eit par hundrelappar ekstra kan ein få ein M.2-disk med rundt 3000 MB/s lesehastighet.Vurderer t.d. Samsung 960 Evo. Spørsmålet er kor mykje den ekstra hastigheten har å seia for korleis ein opplever systemet og programma/spela. Er det verdt å bla opp for ein raskare disk, eller er det umogleg å merka forskjell ved "normal" bruk? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Det er kun ved lesing og skriving av veldig store filer du vil merke forskjell på M2 og SSD. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Dei m2 diskane har også bare god ytelse i nokre sekunder før hastigheta går kraftig ned. Uansett data du leser ofte blir cachet av operativsystemet så forskjellen er ikkje merkbar for folk flest. Ein vanleg SSD disk gir klart mest for pengane. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Kjøp deg en Samsung 850 EVO på 500GB eller en Crucial MX500 på 1TB Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Dei m2 diskane har også bare god ytelse i nokre sekunder før hastigheta går kraftig ned. Uansett data du leser ofte blir cachet av operativsystemet så forskjellen er ikkje merkbar for folk flest. Ein vanleg SSD disk gir klart mest for pengane. Tror du mener Intel 600P 512GB (SSDPEKKW512G7X1) den sies blir veldig varm og ytelsen faller. Samsung 961 Pro eller bedre er vel en del raskere, men det avhening også av maskinvare\cpu og operativsystem. Ryzen er vel kanskje ikke den beste med dårlig hynix ram hvis man overklokker minnet. har ikke testet de nyeste intel oppsettene men tror du burde merke litt mere forskjell der. Men ja gaming er kanskje ikke det som er særlig optimalisert, men burde merke litt bedring. Men ja drivere og optimalisering er lenge igjen før man virkelig klarer å installere windows 10 på under 5 minutter. Selv om det går raskere med rask minnepenn\kort. Virtualisering er også eksempel på noe som gir vesentlig dårlig ytelse, vmware\virtual box, der blir en PCI-E SSD disk på nivå som en sata veriant. Endret 3. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 Intel 750 også? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, den er ikkje "konsumer" Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 620MB/s i 120 sekunder er en del gigabyte å skrive. Si meg min gode venn: Hvem i "#¤% skriver så mye som er "konsumer" ? Det skulle jeg likt å vite Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 620MB/s i 120 sekunder er en del gigabyte å skrive. Si meg min gode venn: Hvem i "#¤% skriver så mye som er "konsumer" ? Det skulle jeg likt å vite Jeg gjør det. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 620MB/s i 120 sekunder er en del gigabyte å skrive. Si meg min gode venn: Hvem i "#¤% skriver så mye som er "konsumer" ? Det skulle jeg likt å vite Jeg gjør det. Hvilket program skriver så mye random? Jeg bare lurer, fordi da vil jeg teste de 3 stk 900p'ene mine Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 620MB/s i 120 sekunder er en del gigabyte å skrive. Si meg min gode venn: Hvem i "#¤% skriver så mye som er "konsumer" ? Det skulle jeg likt å vite Jeg gjør det. Hvilket program skriver så mye random? Jeg bare lurer, fordi da vil jeg teste de 3 stk 900p'ene mine Du spurte om skriv, ikke random skriv. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Nei, det gjelder alle konsument modeller. https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41265&width=650 620MB/s i 120 sekunder er en del gigabyte å skrive. Si meg min gode venn: Hvem i "#¤% skriver så mye som er "konsumer" ? Det skulle jeg likt å vite Jeg gjør det. Hvilket program skriver så mye random? Jeg bare lurer, fordi da vil jeg teste de 3 stk 900p'ene mine Du spurte om skriv, ikke random skriv. Hadde du LEST hva som var i linken, så er det random skriv vi snakker om. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Hadde du LEST hva som var i linken, så er det random skriv vi snakker om. Hadde du SKREVET random hadde jeg sluppet å klikke på en link. Endret 3. januar 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Hadde du LEST hva som var i linken, så er det random skriv vi snakker om. Hadde du SKREVET random hadde jeg sluppet å klikke på en link. Når linken er i quoten, så bør du jo se hva vi snakker om? Ellers så er det jo ikkje noe mening å svare... Da stopper vi med off topic Peace and love Endret 3. januar 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Det er ikke bare skriving, det gjelder også lesing. Det forundrer meg at når jeg gjør et google søk så finner jeg ingenting heller. Tester virkelig ingen SSD ytelsen over 24 timer? Det er faktisk ganske useriøst... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Det er ikke bare skriving, det gjelder også lesing. Det forundrer meg at når jeg gjør et google søk så finner jeg ingenting heller. Tester virkelig ingen SSD ytelsen over 24 timer? Det er faktisk ganske useriøst... Jeg tviler på at den jevnlige bruker driver å voldtar sin SSD med kontinuelig les/skriv over så lang tid, og dermed ingen som tester det. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Eg ville tro at iallefall de som drev med videoredigering var opptatt av de tallene. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 OP skal ha lagringsdisk til spillene sine. En 1TB 850 Evo eller den nye Crucial MX500-disken er plenty god nok og gir mye for pengene her, så henger meg på de som har nevnt det samme 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 (endret) Takkar for alle innspela! (Og sorry at det tok meg litt tid å komma tilbake til denne tråden). Blir nok SATA-disk og ein tusenlapp spart Kjøp deg en Samsung 850 EVO på 500GB eller en Crucial MX500 på 1TB Hadde i utgangspunktet sett meg ut MX300. Kva er argumenta for å gå for MX500 istaden? Forskjellane eg kan se er at MX500 har 20 MB/s høgare lesehastighet enn MX300 (SATA-versjon) og kostar ein hundrelapp ekstra, samstundes som MX300 har 25 GB høgare lagringskapasitet. Endret 9. januar 2018 av MKap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå