plankeby Skrevet 13. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2018 Hvordan går dette? Har du fått lest av slettet og lest av feilkoder på nytt etter dpf ble byttet? Hei. Fikk å går låne en Autel AL519 skanner, den klarte ikke å lese ut noen feilkoder på søk av feilkoder. Ved å trykke slette alle feilkoder, forsvinner tekstvarsel om motorfeil og motor virker vanlig, inntil neste tenningsoppstart. Altså til neste start av bilen. Nå kjørte jeg kun kort tur etter nullstilling, så kan hende tekstvarsel hadde kommet etter en stund. Har fått en ELM327 USB adapter med bryter til å lese av Ford sitt eget system også, får sette meg litt inn i gratisprogrammet Forscan til Windows. Er spent på om jeg kan få noe info der. Bilen har gått 100.000 nå, og det er vel litt tidlig for en mulig tett/låst EGR ventil? Nå har det vært mye småkjøring siste måneder, og lite langturer i sin helhet, som jo kan være litt drepen på dieselmotor. Har merket at motor kan fuske litt av og til ved turtall mellom 2700-3100, fuske på en slik måte man kan forbinde med slitt/dårlig tennplugg (vet diesel ikke har tennplugg). For øvrig er ESP ute av drift som før, samt servo som kobler ut et par sekunder av og til, speedometer som faller ut ved kjøring over 90 km/t (tatt en tur på E6 på 3 km strekning). Ikke noe av dette har gitt feilkoder jeg kan lese av på lånt skanner. Som sagt før, gul motorlampe forsvant etter bytte av partikkelfilter. Jeg ønsker i hovedsak at motor kommer ut av nødmodus, selvsagt gjerne at det andre kommer i orden også. Trist at alt kom 10 dager etter reklamasjonsfrist (for kjøp hos Ford forhandler). Jeg jobber turnus, samt kalde dager med bitende vind, har ikke fristet til å ta grundig søk omkring i bilen stående ute. Ikke er jeg noen bilekspert heller, men lærer fort. Med to små barn trenger man en fungerende bil, særlig på vinteren. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Det blir selvfølgelig vanskelig når man ikke får noen feilkode selv om motorlampen lyser. Har du fremdeles ikke sjekket jordingspunktet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Kanskje det er tomt for eolysevæske? Det er en annen tråd her på forumet nå der en PSA-diesel oppfører seg rart pga at det er tomt. Der var det heller ingen feilmeldinger. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) En rask oppdatering. På tråden jeg startet. Hatt bilen på feilsøking tre ganger hos Ford med ulike og motstridende svar. Tok da også en gang hos Mekonomen, som ikke ble klok, og visste til at Ford verksted,hadde bedre utstyr til dette. Akkurat nå er det bytte av foringer på bakaksel som gjelder for å få den EU godkjent. Det siste halve året har bilen knapt hvert brukt. Da økonomien er veldig trang pga alvorlig hendelse i jobb, så har jeg bare skjøvet marerittet foran meg. Ford har ikke vist god service, dem viser til at man ikke kan forvente at bilen fungerer etter 9 år og kun 110 000 km!! Den er i meget god mekanisk stand, men det er datatrøbbel uten sidestykke. Ford reprogrammerte alle moduler sist, men kunne ikke si hvor lenge de løste problemene. De regnet med at reprogrammering ikke varte lenge. Ford Fredrikstad har vært klare på at andre kan reparere moduler og gjøre dette billigere, da Ford selv bate bytter ut x antall moduler inntil man tror problemet er løst. Så nå er den ikke i nødmodus og stabilitetsprogram virker. Ford mente ca 60.000 kr til kanskje fikset alt. Har allerede brukt 20.000. Forstår jeg nå må gi opp. Desverre glemte jeg å ta med meg skrivet på hva som ble gjort sist på Ford og dem har også papirene fra Mekonomen besøket i mai. Altså jeg dro derfra uten å få med papirene. Ford viste til at den elektroniske servoen må byttes. På forrige besøk var det ikke tema, da sa dem rattvinklingssensor, men den var visst i orden alikevel. Speedometer hadde dem fortsatt ikke svar på, utenom å bytte hele panelet. Nå nevnte dem også at det også var en feil på turboen, det har ikke vært tema på de to forrige feilsøkingene hos Ford og heller ikke avdekket hos Mekonomen. Endret 12. juli 2018 av plankeby Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Det er sannsynligvis instrumentet som er årsaken til de elektriske problemene. Dette skal være mulig å reparere. Merkeforhandleren vil sikkert likevel nekte for at det er mulig å reparere. "Hovedforinger bakstilling defekt" er sannynligvis "5A638" på begge sider som vist på følgende bilde, men dette kan gjerne bekreftes av verkstedet som tok eu-kontrollen. Jeg har ikke sett på vanskelighetsgraden på å bytte disse ennå. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Takk. Jeg søkte meg også til den delen, uten å være helt sikker. Hvis man trenger ulike pressverktøy og det er lett å gjøre noe feil,står jeg nok over. Fikk pris på kr 4000 for å bytte dem. Trenger jo skilt på bilen, selv om dette ikke fikser noe av problemene som er selve saken. Normalt hadde ikke de 4000 vært noe stort tema, men det går jo til en bil som er "ganske verdiløs med alle sine problem". Nå har jeg kjørt kun 3-5 mil etter Ford tok å reprogrammerte alt. Nødmodus og utkobling av ESP har ikke kommet tilbake så langt, men som nevnt i min forrige post, kan jeg ikke forvente at dette fikset noe langvarig. Servoen koblet seg helt ut i går, det skjedde sist for et halvt år siden. Etter stopp og start er servo i drift igjen. Det blafrer stadig i display, som trolig gjelder servo. Meldingen kan ikke leses da det ikke en gang er et sekund. Speedometer faller ned i null og opp igjen som ellers, med en rykning i bilen. Endret 13. juli 2018 av plankeby Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Det er blafringen i displayet og nåla som faller ned til null som er symptomene på at instrumentet er defekt. Det er ikke usannsynlig at feilen i instrumentet også drar med seg andre feil på bilen, f.eks. servoen. Det er noe dritt at ikke merkeverkstedet skjønner dette (eller later som at de ikke skjønner). Dette er en vanlig feil på Focus/C-Max. Det skal være mulig å reparere instrumentet, noe jeg antar at merkeverkstedet ikke "vet". Endret 14. juli 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 Jeg har sett at man kan reparere instrumentpanelet. Nå er ikke nåla i null og det andre noe som inntreffer samtidig. Mitt panel er ikke slik jeg har sett på videoer, der alt oppfører seg rart. Har tenkt at det er servo som sender rykkvis feilmelding...? Skriver mer senere, har brått en akutt hendelse med sykehusinnleggelse å styre med nå.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 (endret) Det var leit å lese om sykehusinnleggelse. Instrumentet i bilen din er ganske avansert. Regn det som en datamaskin. Dessuten passerer all kommunikasjonen til alle moduler i bilen gjennom den. Ulike feil i instrumentet kan gi ulike/diverse symptomer. Dersom jordingspunktene er sjekket (også det nær spylevæskemotoren), så er det sannsynligvis i instrumentet feilen ligger. Det nevnte jordingspunktet er vanskelig å finne. Informasjonen om jordingspunktet er basert på research og ikke erfaring. Endret 16. juli 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 24. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2018 Sykehuset var min partner, kjedelig når de skal skje på en gang. I dag er bilen levert til Mekonomen. Får koste det det koster å bytte foringene. Trenger å ha bilen, småkjøring er bedre enn uten skilt. Sure penger, men ... Tok ikke sjansen på å begi meg ut på dette uten nødvendig utstyr. Nå er det ikke slik att alt på instrumentet "blafrer", det er det store en eller to feilmeldinger stadig vises i under ett sekund. Ford har tydeligvis ikke langt inn att en melding skal vises litt. Når Ford har holdt på tre ganger og Mekonomen en, for mange tusen, vil det vel være sprøtt om noe så "basis" som jording ikke er sjekket... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Beklager sent svar. For meg så er det overhodet ikke sprøtt. Det er normalt. Her i familien har vi hatt noen ganske håpløse opplevelser med merkeverksteder. Jeg tror ikke han som rapporterte sin opplevelse med det nevnte jordingspunktet er særlig fornøyd heller. Her kan du lese litt om instrumentet i focus/c-max: https://www.actronics.eu/en/instrument-cluster-ford-focus-2/ Det er sannsynligvis ikke mulig å si med sikkerhet at det er instrumentet som er defekt på bilen din, men kan man si med sikkerhet at det ikke er instrumentet basert på det som er skrevet i artikkelen?. Et dårlig jordingspunkt i eller utenfor instrumentet kan sikkert ha lignende symptomer. Det er heller ikke slik at disse instrumentene er utsatt for en og samme feil. Det vil derfor være ulike symptomer ute å går. Ikke dra av sted til et verksted for å få dem til å lete etter potensielt dårlig jordingspunkt, det er for dyrt. Endret 27. juli 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Vurdert å kjøpe ett brukt panel hos huggeren og teste for å se om problemet forsvinner? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Et brukt panel må resettes og programmes av merkeforhandler. Lenke til kommentar
Orae Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Har sett slike feil på to Forder... Begge gikk i nødmodus uten noen feilkoder eller de slang ut alle mulige koder. Årsak på begge var bare en sprukket vakuumslange. Sjekk spesielt de krokete slangene som ligger tett inn mot motorblokka. De kan ha sprekken inn mot motoren, og er ikke lette å se. Det kan være så enkelt. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 3. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2019 En liten oppdatering. Har kjørt bilen fram til slutten av januar (2019). Har leid bil på et par lengre turer. Har ikke turt å bruke mer penger på den, da maaange tusen har gått med hittil. Ford fortjener noe slakt for sin dårlige kundeservice. Når bilen brått døde helt elektrisk, ble det kjøp av nyere bil etter få dager. Pga avhengig av bil til jobb mm så ble det kjøp av en Ford igjen !!!! C-Max ...!! Skal se om man får liv i bilen som er trådens tema. I Følge Ford ansatt så er visst 100.000 km bra levetid på en Ford. Akkurat som 9 år. Så Ford selv har jo lave forventninger til sine biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå