Gå til innhold

Et rettssystem på ville veier

Anbefalte innlegg

Overbefolkning, gutta. Vi har en haug med fisefine blåruss oppi løvebakken som prøver å bygge et korthus med 5 millioner kort. Klart det går til helvete.

Gutta i statene prøver med 300 millioner kort, og det går jo iallfall ikke bra.

Alt er så generalisert, at det er OK for de fleste og dårlig for resten.

Dra til et annet land, gjør ugang og bli tatt av politiet du så skal vi se hvor fælt du synes det var i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driter i hva de får i andre land. Jeg har ikke gjort noe galt i noen andre land.

Jeg har mer enn nok eksempler på dette, da jeg har 2 år i et TUNGT miljø bak meg. Har nok av venner som sitter i lignende situasjoner. Eneste forskjellen er at de er fortsatt i det miljøet, så de bryr seg ikke om en soning foran seg. Det er en del av det livet..

Jeg derimot har trekt meg ut, og bevist det over 15 måneder (og kommer til å fortsette).. Skulle tro at de brydde seg / hadde nok ressurser til å hjelpe de som faktisk vil ut av miljøet. Jeg kan bare tenke meg hvor uendelig vanskelig det er å komme seg ut av rusmiljøet. De har nok samme problemer som meg, bare at de har et rusproblem og stigmaet det fører med seg i tillegg.

Alltid hatt lyst til å ta med justisministeren på en runde i Oslo jeg.. Skulle nok fått bakoversveis av de historiene jeg har kommet over.

Lenke til kommentar

Jeg driter i hva de får i andre land. Jeg har ikke gjort noe galt i noen andre land.

Jeg har mer enn nok eksempler på dette, da jeg har 2 år i et TUNGT miljø bak meg. Har nok av venner som sitter i lignende situasjoner. Eneste forskjellen er at de er fortsatt i det miljøet, så de bryr seg ikke om en soning foran seg. Det er en del av det livet..

Jeg derimot har trekt meg ut, og bevist det over 15 måneder (og kommer til å fortsette).. Skulle tro at de brydde seg / hadde nok ressurser til å hjelpe de som faktisk vil ut av miljøet. Jeg kan bare tenke meg hvor uendelig vanskelig det er å komme seg ut av rusmiljøet. De har nok samme problemer som meg, bare at de har et rusproblem og stigmaet det fører med seg i tillegg.

Alltid hatt lyst til å ta med justisministeren på en runde i Oslo jeg.. Skulle nok fått bakoversveis av de historiene jeg har kommet over.

Prøv å få presset inn i skallen din at det ikke er synd på deg. Du har ingenting å syte over. Det er folk med mye mer "samfunnsvennlige" problemer enn deg som har det vesentlig verre. Kanskje du bør prøve å se virkeligheten istedenfor å leve i bobla di som er fyllt med selvmedlidenhet.

Jeg synes ikke synd på deg, men det er selvfølgelig synd at systemet ikke er enda bedre.

Lenke til kommentar

Dette er et problem, la oss ikke ta det opp  :nei:

Det ble nevnt, men jeg tar det igjen jeg. Jeg yter ingen som helst nytte for samfunnet nå. Jeg vil, men får ikke lov.

Kanskje vi trenger en endring i systemet i stedet for å feie det vekk med at det er verre i andre land.

Jeg trodde det var til nytte for samfunnet at jeg skjerpet meg, og kom meg tilbake til en normal hverdag med jobb?

Jeg trodde kanskje samfunnet ble glad for å få en bidragsyter ekstra, og at jeg kanskje kunne få et dytt i riktig retning.

Istedet så stykkes fengselstraffen min opp i 2 deler slik at jeg må tilbringe enda mer tid på NAV og uten jobb. Jeg lever på 11900 kroner i måneden mens jeg venter. Sosiale livet mitt er dødt, fordi jeg flytta fra alle vennene mine og familie for å komme meg ut av miljøet. Jeg bor mutters alene i en fremmed by og biter tennene sammen, fordi jeg veit at det blir bra til slutt.. Forhåpentligvis før 2019 nå hvis jeg må sone 2 ganger. Nesten 4 år etter hendelsen.

Lenke til kommentar

Pr. dags dato så er de andre konsekvensene en større form for straff for de fleste ...

Det tviler jeg ikke på, jeg tok tak i din påstand om at fengsel ikke var straff, men selve ventingen. At ventingen kan bli en større konsekvens/straff (i praksis) enn den i dømte straffen er ett (eller flere) problem(er) med systemet, noe som må utbedres og under optimale forhold fås vekk. Og det er nettopp dette TS illustrerer, at systemet feiler i sin oppgave med å rehabilitere og ender opp med å motarbeide de som ønsker/prøver å få livet sitt på rett kjøl igjen.

Lenke til kommentar

http://www.kriminalomsorgen.no/straff-i-fengsel.237611.no.html

Fengsel er straff. Og selv om vi har gode fengsler i Norge, så tror jeg Ola Nordmann må prøve å sone isolert på en lukka avdeling i fengsel før han begynner å ytre seg om hvor godt man har det i fengsel.

Alt er fryd og gammen i åpen avdeling, hvor man går fritt rundt i fengselet og spiller kort med andre innsatte. Noe annet å sitte 23 timer i døgnet på cella og 1 time lufting i ei betongcelle oppå taket.

Lenke til kommentar

Fengsel er straff. Og selv om vi har gode fengsler i Norge, så tror jeg Ola Nordmann må prøve å sone isolert på en lukka avdeling i fengsel før han begynner å ytre seg om hvor godt man har det i fengsel.

Alt er fryd og gammen i åpen avdeling, hvor man går fritt rundt i fengselet og spiller kort med andre innsatte. Noe annet å sitte 23 timer i døgnet på cella og 1 time lufting i ei betongcelle oppå taket.

En bekjent var full og havna i bråk med Thailandsk politi. Han endte opp i et 1x1 kvadratmeter stort høl med 3 andre. Kakelakker overalt, og en lita firkant med lys.

Sa han hadde tilbrakt 1 år på glattcelle i Norge fremfor 1 dag der igjen :p Mulig han overdrev noe xD

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

En bekjent var full og havna i bråk med Thailandsk politi. Han endte opp i et 1x1 kvadratmeter stort høl med 3 andre. Kakelakker overalt, og en lita firkant med lys.

Sa han hadde tilbrakt 1 år på glattcelle i Norge fremfor 1 dag der igjen :p Mulig han overdrev noe xD

Hørt at du kødder ikke med thailandsk politi. Ferdig snakka  :rofl:

Der er grunnen til at jeg har holdt meg unna sydenturer i disse åra

Lenke til kommentar

Det er 11 000 innsettelser i Norske fengsler i året. Hvis de har tenkt å kaste bort skattepengene til 11 000 innsatte på å vente på soning i flere omganger og sette dem inn og ta de ut i hytt og pine.. ja da blir det dyrt i lengden gitt.

Men jeg bryr meg ikke, for jeg får jo ikke betale skatt allikavel  :hmm:

Nå kan jeg vel ikke anta at alle 11 000 hadde tenkt å gå ut i jobb etter straffen, men det må da være lov å sette det litt på spissen.

På 15 måneder ville jeg vel betalt litt over 150 000 i skatt, hvis jeg hadde vært i full jobb. Men det er klart det er bedre å bryte opp straffen min i flere strekk slik at jeg får nok straff for det jeg har gjort. Hvis ikke kan jeg jo tro det var greit. Selv om jeg har fått 9 måneder dom, synes jeg nesten straffen må strekkes fra hendelsen 23.08.2015 til minimum september 2018. Kanskje enda lenger også om vi får drøyd tiden mellom soningene.

Kan jo hende jeg må vente et halvt år før jeg får inn en runde til, så da er vi jo brått i mars 2019 da. Flotters.

Da er vi vel oppe i over 300 000 tapte skattekroner før jeg slipper ut. Omtrent 210 000 av dem i ventetid.

Helt enig med tidligere uttalelse om at det skulle vært lovpålagt å få gjennomføre hele soningen i ett strekk.

Lenke til kommentar

Stå på Wordsmith. Du er åpenbart intelligent, men ikke se på deg selv som et offer, det er mitt råd. Det går an å forvandle en del vonde opplevelser til noe positivt, hvis vi bare har den rette innstillingen.

Det høres ut som problemene du har rotet deg opp i er din egen skyld, men det ordner seg nok til slutt.

Du har rett i at det er galt med soningskøer. Selvfølgelig er det det.

Lenke til kommentar

Det er som greia her, er vel det at du er ikke unik på noen som helst måte, dette er slik ting fungerer i Norge, nå har jeg ytterst få kriminelle i min omgangskrets, men de få sakene jeg kjenner med kortere soning, så har det tatt vinter og vår før dette faktisk skjer.

Det finnes andre eksempel på mennesker som er straffet for ting de har gjort, resten av livet - selv etter soning.

Feks så finnes det Black Metal musikere som er dømt for kirkebrann, som ikke kommer til å få visum eller innreisetillatelse i flere land resten av livet. Noe som man kan si er litt dumt når man feks er på turne og ikke slipper inn i land hvor det finnes godt betalte konserter.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Sannheten er vel stygg å ta inn over seg, men staten Norge har INGEN interesse av å ha ekskriminelle i samfunnet sitt.

Alt jeg vil er å komme meg i fast jobb.. Jeg er i en meget kritisk situasjon, og det er INGEN som bryr seg. Jeg blir fortere ferdig med denne saken om jeg tar en jobb i utlandet et par år. Da foreldes saken, og jeg kan jobbe og tjene penger imens tiden går. Komme tilbake til Norge som en fri mann.

Behandlingen du har fått har lite med Norges syn på ekskriminelle. Om nordmenn ikke likte ekskriminelle, så hadde vi kastet deg i et høl i 5 år uten soningskø. En viktigere årsak er at folk ikke vet at dette skjer, slike hendelser blir sjeldent rapportert av media.

Og du må ikke tro at dette er isolert til rettsystemet, det er slik Norge fungerer på de fleste områder. Årsaken til at NAV er så vanskelig å forholde seg til, er fordi de sparer mye penger på å nekte støtte til folk som ikke forstår systemet, du ville fått samme behandling om du ikke skulle til fengsel. Du misforsto også når du trodde god oppførsel ville føre til at du kan sone hele dommen, fordi det er i stor grad tilfeldig når du skal sone. 

Hele konseptet med soningskø gir egentlig ingen mening. Joda, det koster mindre kortsiktig, men mer langsiktig. Det gjør det vanskeligere å rehabilitere kriminelle og det ødelegger for offerene. Norge er ikke like perfekt som du har hørt på skolen og i media, det er den virkelige årsaken til problemene du har opplevet.

BTW: Om du kan ta en jobb i utlandet et par år og slippe unna, så vet jeg ikke hva du venter på. Det er ikke vanskelig å få en jobb i utlandet om du er villig til å ta hva som helst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk så sliten nå at jeg ser etter arbeid og bosted i utlandet. Bedre enn å bli pressa ut i kriminelle miljøer igjen. Totalt nedverdigende å be om hjelp bare for å bli avvist, så det gjør jeg ikke flere ganger.

Hei, det finnes håp. Selv om ting kan se slitsomt ut for øyeblikket, vil det nok løse seg for deg når du er ferdig å sone, selv om det ikke går etter din egen plan.

Å sette håpet på roboter og byråkrater er nok ikke noe som vil fungere. De kan dessverre ikke hjelpe deg som et menneske, individuelt sett. Selv anser jeg det som en bra avgjørelse at du flyttet fra Oslo, det er nok noe av det beste du kunne ha gjort i din situasjon. Men ikke gi opp. Du har tid til å lese når du soner, ta med deg en bibel og les den.

Angående soningstidspunkt, dine ønsker, rettigheter osv, så har du faktisk svært få rettigheter. Du har jo tross alt satt deg opp i denne situasjonen selv. Her må du la ting gå som det går, så går det nok greit uansett. Ikke gi opp fordi ting ser mørkt ut nå. Legg heller inn en ekstra innsats nå. Snakk med folkene det gjelder (inkludert NAV) så vil de nok ha forståelse, og du vil slippe å brenne opp broer. SI det som det er og håp på det beste. Si til NAV at det haster, få fortgang i prosessen. Hvis ikke det fungerer er det ikke verdens ende, men forsøk iallefall.

Du er motivert og har gått i riktig retning i 15 måneder. Fortsett på den stien, ikke gi slipp på motivasjonen nå. Faktisk vil dette nesten bli en slags prøve for din del, og den håper jeg at du består.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik som trådstarter beskriver, at selv forholdsvis korte soninger splittes og deles opp, kan man mistenke det gjøres for å pynte på regjeringens statistikk vedr. soningskø.

I alle fall står det i grell kontrast til Justisminister Per-Willy Amundsen, som et par dager før jul proklamerte at "soningskøen er avviklet"

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-vurderer-a-skrote-soningsavtalen-med-nederland/69205980

Ved å innkalle en person til å sone fragmenter av dom slik som trådstarter beskriver, så forsvinner de fra den offisielle soningskøen. Med andre ord juks & fanteri fra regjeringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gir jo ikke mening å sitte inne to-tre måneder av gangen, og hvor mange ganger kan det gjøres, på samme dom?

I dette tilfellet er det snakk om to forskjellige dommer, se første post.

ser bare han nevner en dom på ni måneder, men dette er altså to forskjellige dommer lagt sammen (av ham selv) da?

I så fall forandrer det litt på situasjon ja, selv om det kanskje allikevel burde vært mulig å ta det som èn "pakke" ideelt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...