Gå til innhold

Et rettssystem på ville veier

Anbefalte innlegg

"Siden 1840 har det i kriminalomsorgen vært et klart uttalt mål at straffedømte skal «bedre ut enn inn». Kriminalomsorgen arbeider defor for at alle domfelte ved løslatelse skal ha noe å gå til, en jobb, en utdanning, en bolig og et positivt sosialt nettverk. Det handler om skole og arbeid, hjelp til helse og eventuelle rusproblemer, sikre at innsatte har en bolig å gå til når de løslates og lage rammer for å skape nye nettverk."

- Kriminalomsorgen.

Jeg skriver denne posten etter å ha mottatt sørgelig romjuls-nytt. Jeg har fått en innkallelse til soning 16. Januar. Dette er jo vel og greit det, da jeg er helt inneforstått med at jeg har begått lovbrudd, og må sone straffen. Selve det å sitte inne plager meg ikke veldig, men måten jeg har blitt behandlet på er noe jeg må fortelle folk, for rettssystemet vårt har falt i grus. Å hjelpe en 24 år gammel mann på rett vei er tydeligvis ikke noen prioritet.

Jeg levde to år som yrkeskriminell i Oslo, og gjorde mye ugagn. Politiet vet godt hvem jeg er i Oslo, og jeg introduserte meg for det lokale politiet når jeg flyttet til en annen storby. Jeg flyttet for å komme meg ut av et kriminelt miljø, og har presisert dette ovenfor dommere, kriminalomsorgen og NAV. Jeg har til og med fått noe formildende dommer pga. dette. Jeg flyttet vekk fra Oslo september 2016.

Nå har det jo gått nesten 1 år og 3 måneder og jeg har ikke pådratt meg nye saker, som jo taler for min påstand om at jeg har kommet meg ut og vil på føttene igjen. Jeg har også jobbet 10 måneder som vikar i denne perioden, som tidsfordriv og inntekt. Jeg sitter stort sett hjemme i en liten leilighet og holder meg for meg selv for å unngå trøbbel. Førstepri for meg nå er å få sona ferdig dommen min (9mnd) og kommet meg ut i fast jobb, fast leilighet og få livet i orden.

Problemet mitt er at jeg har sittet siden dommen ble avsagt 23.05 og ventet på soning. Nå skal det nevnes at hendelsen jeg er dømt for skjedde 23.08.15. Siden det er to separate dommer, har jeg nå i 15 måneder hatt dialog med kriminalomsorgen for å forsikre meg om at jeg får varsel i god tid før soning og at hele dommen sones i ett strekk.

Neida. I innkallingen er jeg innkalt til 75 dager fegsel fra 16. januar. Jeg har nå litt i overkant av 2 uker på meg til å søke til nav om dekt husleie under soning ( som om NAV noensinne har behandlet en sak på under 2 uker midt i helligdagene ).

Så å være snill gutt i 15 måneder, møte opp på avtaler og ha lange møter med kriminalomsorgen for å få hjelp til å komme inn i samfunnet igjen er bortkastet tid. Dette resulterer bare i at jeg må inn i 75 dager, ut igjen og tilbake til det samme gamle med å sitte her og vente på neste soning. De har rett og slett gitt faen i alt jeg har sagt iløpet av 15 måneder, og gjør det stikk motsatte.

De sier alltid at jeg kan få innkallelse når som helst, noe som gjør det utrolig vanskelig å ta på seg arbeid. Brenner broer over hele byen hvis jeg skal ta på meg jobb og si opp 4 dager senere fordi jeg har 3 uker til soning. Å leve et liv du aldri kan planlegge lenger frem enn noen uker er utrolig slitsomt. Iallfall over så lang tid. GLEDER meg til å sitte inne. Ingenting frister mer enn å gi faen og gå tilbake til den gamle jobben i Oslo.

Starta kapittelet her i livet som motivert 23-åring som ville ut av et dårlig miljø og inn i samfunnet igjen.

Nå har jeg blitt trøkt ned, demotivert og spytta på av offentlige etater i 15 måneder og sitter igjen med NULL tro på rettssystemet vårt og enda mindre respekt for samfunnet.

PS: Blir fortsatt stoppa på gata uten grunn og ransakt på tur hjem fra jobb på kveldstid. Selv om de har gjort det 8 ganger på 15 måneder uten å finne lovbrudd. I tillegg ble jeg taua for noen postkasser fylt med knark i nabolaget mitt. Viste seg jo etter 2 døgn på arresten at det var naboen min sitt da, og at de bare antok at det var mitt.

Jeg er faktisk så sliten nå at jeg ser etter arbeid og bosted i utlandet. Bedre enn å bli pressa ut i kriminelle miljøer igjen. Totalt nedverdigende å be om hjelp bare for å bli avvist, så det gjør jeg ikke flere ganger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Siden 1840 har det i kriminalomsorgen vært et klart uttalt mål at straffedømte skal «bedre ut enn inn». Kriminalomsorgen arbeider defor for at alle domfelte ved løslatelse skal ha noe å gå til, en jobb, en utdanning, en bolig og et positivt sosialt nettverk. Det handler om skole og arbeid, hjelp til helse og eventuelle rusproblemer, sikre at innsatte har en bolig å gå til når de løslates og lage rammer for å skape nye nettverk."

- Kriminalomsorgen.

Livet er hardt for folk som ikke har vært yrkeskriminelle også. Du får bite tennene sammen og ta ting som det kommer, slik jeg ser det så er situasjonen din i disse månedene en del av straffen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo helt feil. Jeg har blitt dømt til 9 måneder. Jeg skal antageligvis sitte 6 mnd i realiteten da. Livet mitt har stått på vent siden 09/16... Det er drøyt for å gi en kar en på trynet. Verste er nok de falske fittene som jobber på disse etatene som sitter og sier "naaaw, ja sånn skal det ikke være nei, vi skal hjelpe deg vi". Samfunnet er fullt av folk som ikke tør å si det de skal/vil si, så de glatter det over og sier at jeg skal stole på dem osv.

NAV-garantien jeg fikk var jo verdt mye. Jeg måtte låne penger til depositum fordi NAV kontakten min slutta å ta telefonen (Jepp, har tatt screenshots av dialog på NAV.no og utallige SMS jeg har sendt uten svar + 11 forsøk på å ringe både henne og sentralbord). Da sa de også "Slapp av, vi fikser det. Soning eller ikke, så dekker vi depositum og husleia di i denne perioden.". Depositumet kom aldri og husleia har jeg slutte å søke om, fordi det er ikke alltid jeg får godkjent søknaden. Jeg MÅ få hjelp eller flytte fra landet nå, hvis ikke havner jeg på gata eller tilbake i gammel jobb. Men siden jeg tydeligvis ikke har krav på hjelp siden jeg klappa til en kar for 1,5 år siden, så må jeg vel klare meg selv.

Det er vel en tydelig konsensus om at hvis du har gjort noe galt, så er du på egen hånd. I tillegg er det vel greit å dra 9 måneder fengselstraff utover 2 år og 2 forskjellige turer inn i fengsel. For folk som aldri har sittet i min situasjon, så betyr det at jeg antageligvis nå må flytte ut av leiligheten min (kaste alle tingene mine, for jeg har ikke råd til lagringsplass mens jeg sitter). Når jeg da kommer ut i slutten av mars kan jeg ikke gå ut i jobb (ny soning når som helst), har ingen jobb, ingen plass å bo, ingen penger og ingen krav til hjelp. Uten venner hadde jeg vært på gata. Alt dette mens jeg i bakhodet har tanken om at jeg kan tjene enorme penger på å flytte til Oslo igjen.

Sannheten er vel stygg å ta inn over seg, men staten Norge har INGEN interesse av å ha ekskriminelle i samfunnet sitt.

Alt jeg vil er å komme meg i fast jobb.. Jeg er i en meget kritisk situasjon, og det er INGEN som bryr seg. Jeg blir fortere ferdig med denne saken om jeg tar en jobb i utlandet et par år. Da foreldes saken, og jeg kan jobbe og tjene penger imens tiden går. Komme tilbake til Norge som en fri mann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ganske lave fengselsstraffer her til lands så 2 år er ikke mye. Uansett så tror jeg det var litt mer enn "klappa til" hvis du fikk 9 måneder.

Jeg kan love deg at jeg har hatt minst like mye trøbbel med diverse NAV så du får slutte å ta på deg offerrollen bare fordi du var yrkeskriminell tidligere.

Edit; Det er greit å ta på seg litt offerrolle altså, mange som sliter med NAV og diverse som kan regnes som offer, bare ikke bruk dommen din og ditt tidligere liv som en grunn for det :)

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er livet når du begår kriminalitet. Konsekvensene burde ikke komme som lyn fra klar himmel og dette er noe du burde du tenkt på før du begikk ugjerningene. Når det er sagt er det veldig bra at du har kommet på bedre tanker. Fortsett med det!

Endret av Sjimpansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAV er jo ikke problemet her. NAV trenger jeg ikke hvis jeg bare får sona ferdig straffen min.J eg HATER å motta noe som helst fra noen. Jeg vil klare meg selv, men får jo ikke lov.

Om jeg kunne fått meldt meg til soning i morgen tidlig for å sone HELE straffen min, så hadde jeg sovet godt i natt. Jeg synes ikke jeg er urimelig som synes 2 år er lang tid, når jeg er en ung mann som prøver å komme meg på beina. At de har høyere fengselsstraffer i andre land har da vel ingenting å si i min sak. Jeg ble dømt til 9 måneder (6 i realiteten) i MITT land. Jeg har brukt 15 måneder på å bevise at jeg vil og kan komme meg inn i samfunnet igjen. Og i stedet for å gi meg 9 måneder soning, som de har sagt at de skal..... så drøyer de tiden enda mer ved å sende meg inn og ut av fengsel og setter meg på bar bakke gang på gang.

Kriminalomsorgen påstår å legge til rette for at vi innsatte skal ønske å komme ut av fengsel. At vi skal ha noe å se frem til når vi kommer ut. De skal liksom legge til rette for at jeg skal komme meg i jobb, bolig og inn i samfunnet. Dette er jo en total løgn. Når du blir løslatt fra fengsel så sender de deg ut døra med det du hadde med deg + rester av lommepenger og telefonkortet.

Jeg ba også om å få sone på lukket avdeling. Dette fordi jeg ikke vil bli venner med noen i det miljøet mens jeg sitter. På en åpen avdeling går man fritt rundt og henger med andre innsatte. Jeg vil heller bli låst inn på celle på lukka og slippe å menge meg med folk fra det miljøet. Dette er et litt drøyt krav, og det skjønner jeg. Det er fullt i norske fengsler, så jeg tar det jeg får selvfølgelig. Kriminalomsorgen skrøyt av meg fordi jeg mente dette, og synes det var kjempegod tankegang for å komme meg på beina. De var veldig fornøyde med en slik vilje til å komme seg ut av miljøet, og sa at dette skulle de ta tak i.

Hørte aldri mer, men fikk nå plass på åpen avdeling. Nok et eksempel på at ressursene er så tynnslitte at de får jo ikke hjulpet noen uansett om de vil eller ikke.. Synd, for det er sikkert flere enn meg i landet som ønsker å bli lovlydige!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er livet når du begår kriminalitet.

Ikke begyn å sette TS inn i offerrollen fordi han var kriminell du også. Behandlingen han får er ikke fordi han har vært kriminell, de er ikke rasshøl fordi de vil ha hevn. Systemet er dårlig noen ganger, slik er det bare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

NAV er jo ikke problemet her. NAV trenger jeg ikke hvis jeg bare får sona ferdig straffen min.J eg HATER å motta noe som helst fra noen. Jeg vil klare meg selv, men får jo ikke lov.

Om jeg kunne fått meldt meg til soning i morgen tidlig for å sone HELE straffen min, så hadde jeg sovet godt i natt. Jeg synes ikke jeg er urimelig som synes 2 år er lang tid, når jeg er en ung mann som prøver å komme meg på beina.

Soningskø er et problem her til lands, det vet vel alle. At du som mange andre rammes av det er jo kjipt, men slik er det. Som kriminell så burde du satt deg inn i ting og forventet at du ikke kom i fengsel med en gang. Alle i samfunnet har et ansvar for å sette oss inn i ting vi driver med og kriminelle burde ikke være noe unntak.

Offer er du hvertfall ikke og ting vil ordne seg hvis du bare har nok baller til å ta det du har fått og gå videre.

Edit; Jeg er ikke negativ til kriminelle som vil bli lovlydige bare så du vet det, men at konsekvensene er verre enn litt fengsel er helt greit for min del :)

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Vel saken han vil frem til er at systemet fungerer dårlig fordi en straff på 6 måneder, når du får bare sonet litt av gangen setter ditt liv på vent i en mye større periode enn straffen i seg selv sier.

Og dette er jo ikke en god ting, jeg ante ikke at folk engang sonet litt og litt. Det høres jo helt vilt ut. Sitt inne tiden din, kom ut og ta bedre valg i livet.

Jeg hadde hørt om kø for og komme inn, men jeg trodde du fikk sittet ferdig når du var kommet inn

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel saken han vil frem til er at systemet fungerer dårlig fordi en straff på 6 måneder, når du får bare sonet litt av gangen setter ditt liv på vent i en mye større periode enn straffen i seg selv sier.

Og dette er jo ikke en god ting, jeg ante ikke at folk engang sonet litt og litt. Det høres jo helt vilt ut. Sitt inne tiden din, kom ut og ta bedre valg i livet.

Jeg hadde hørt om kø for og komme inn, men jeg trodde du fikk sittet ferdig når du var kommet inn

Norske fengsler er ikke straff så straffen er disse månedene med venting. Selvfølgelig er det ikke spesiellt bra, men slik er det og som nevnt så burde en kriminell sette seg inn i det h*n driver med på samme måte som jeg som fisker må sette meg inn i regler for fiskekort.

Lenke til kommentar

Thanks, der var det endelig noen som så at dette er høl i huet.

Norske fengsler er ikke straff så straffen er disse månedene med venting. Selvfølgelig er det ikke spesiellt bra, men slik er det og som nevnt så burde en kriminell sette seg inn i det h*n driver med på samme måte som jeg som fisker må sette meg inn i regler for fiskekort.

Hvor står det i straffegjennomføringsloven at jeg skal utsettes for dette? Det sies vel tvert i mot at straffegjennomføringen skal foregå så nært hjemmet som mulig og at sammenslåtte dommer skal sones uten straffavbrudd. 

Denne straffen er nok noe du mener at kriminelle må forvente, ikke noe som er vedtatt i storting.

Det er mye som skal skje i alderen mellom 22 og 25 år. Jeg skal heller bruke disse årene på å gå inn i fengsel, ut av fengsel, inn i fengsel etc.. Å legge opp soningen slik er totalt unødvendig, og det senker livskvaliteten min drastisk over en periode på flere år, ikke 9 måneder.

Det er ikke slik det skal være.. Iallfall ikke etter 15 måneder med dialog for å unngå at dette skal skje.

Lenke til kommentar

Joa, men det betyr ikke at det ikke er muligheter til forbedringer. Om jeg noengang fyllekjørte og måtte sitte inne for det hadde det virkelig blitt et problem med jobb osv om jeg kunne bare sittet litt av gangen. Målet er jo og få folk tilbake og fungerende i samfunnet.

Også må du fakturere inn kostnad ved at han blir "tvinget" til og være på NAV ettersom og få jobb når du plutselig må forsvinne for og sone er vel ikke det enkleste. Og dette over en lang periode blir endel penger rett ut av vinduet.

Samt det er rett og slett urettferdig, om det hadde vært opp til meg skulle det vært lovfestet at man skulle sone i 1 omgang.

Og ja om fengslet er på maks kapasitet og du virkelig har behov for en plass så må du nesten bare slippe ut en fyllekjører eller no litt tidlig.

Lenke til kommentar

Norske fengsler er ikke straff så straffen er disse månedene med venting.

Så man skal fly inn og ut av fengsel slik at "dommen" varer flere ganger lengre enn den i utgangspunktet er satt? Betaler for boplass og faste utgifter mens man soner (NAV dekker vel ikke 100%?). Personen får jo ikke tid til å komme seg på beina igjen før det bærer rett inn i buret igjen for noen uker til med soning. Dette ødelegger jobben og hans sosiale liv. personer og arbeidsplasser fryser kanskje personen ut fordi de ikke vil ha med en kriminell å gjøre til tross for plettfri vandel i mange måneder/år.

Jeg skjønner godt at folk faller tilbake til gamle vaner, for dette må være en solid oppskrift på å tvinge folk til å ta snarveier i samfunnet igjen, og igjen, og igjen...

Og nei, jeg sier ikke at man skal droppe soning eller andre former for straff for ting man har gjort, være det gatekriminalitet eller vold og fyllekjøring. Men man må få muligheten til å ta straffen og bli ferdig med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og det er jo verd å påpeke at systemet ikke bare fungerer dårlig for den kriminelle. Dette er jo eksempel på noe som er ugunstig for oss andre i samfunnet også. 

Faren for at domfelte ikke klarer å bli en normal samfunnsborger øker selvsagt ganske markant når systemet fungerer såpass dårlig. Det gir mer sannsynlighet for ny kriminalitet og det betyr at vedkommende ikke kommer raskest mulig i jobb sånn at vedkommende kan begynne å betale skatt.

Så selv om man gir totalt f'en i folk med kriminelle rulleblad så har man en egeninteresse av en kriminalomsorg som fungerer skikkelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

§ 32.Forening av fengselsstraff med andre straffer

Sammen med fengselsstraff kan det idømmes

a) samfunnsstraff på vilkår som angitt i § 51 bokstav a, b) bot, jf. § 54 første punktum bokstav a, jf. annet punktum, eller c) rettighetstap, jf. § 59 bokstav a.

Adgangen etter første ledd til å ilegge andre straffer sammen med fengselsstraff er uten betydning for bestemmelser som tillegger strafferammen rettslig virkning.

- Straffegjennomføringsloven

Står ingenting her om måned-/årevis med usikkerhet om når man får innkallelse.

Målet er jo og få folk tilbake og fungerende i samfunnet.

Også må du fakturere inn kostnad ved at han blir "tvinget" til og være på NAV ettersom og få jobb når du plutselig må forsvinne for og sone er vel ikke det enkleste. Og dette over en lang periode blir endel penger rett ut av vinduet.

Å få folk tilbake i samfunnet er nok det offentlige målet ja. Dessverre føler jeg på det stikk motsatte egentlig. Å bli ferdig med det her, komme seg i fast jobb og få første lønn.. det blir som en diger FUCK YOU til hele Norges offentlige kontorer!

Elsker landet mitt, men skillet mellom toppen og bunnen har blitt faretruende høy.

Endret av wordsmith
Lenke til kommentar

Norske fengsler er ikke straff så straffen er disse månedene med venting.

Dette er feil, straffen er fengsel, det er det h*n er dømt til. At man mener noe annet er irrelevant.

Pr. dags dato så er de andre konsekvensene en større form for straff for de fleste (som vil kutte ut kriminaliteten). Det er et faktum, at du mener noe annet er irrelevant. Hva som står i loven er en ting og hva som skjer som ikke står i loven er en ting. Alle konsekvenser og straffer er står ikke i loven selv om man kan definere det som direkte straff og konsekvens av handlingen.

Hvor står det i straffegjennomføringsloven at jeg skal utsettes for dette? Det sies vel tvert i mot at straffegjennomføringen skal foregå så nært hjemmet som mulig og at sammenslåtte dommer skal sones uten straffavbrudd. 

Denne straffen er nok noe du mener at kriminelle må forvente, ikke noe som er vedtatt i storting.

Den "straffen" er noe kriminelle må forvente fordi det pr. dags dato er slik. Du har et ansvar for å sette deg inn i konsekvensene og ta dem som en mann (eller kvinne hvis man er det). At det ikke er helt ideèllt er en annen ting og et annet tema i forhold til svaret mitt.

Joa, men det betyr ikke at det ikke er muligheter til forbedringer.

Forbedringer trengs, det er det ikke tvil om. Problemet med den diskusjonen er samma som barnevernet eller sykehusene, man hører bare om det negative selv om totalen av arbeidet er positivt. Man blir "lurt" til å tro at noe er dårligere enn det er.

Lenke til kommentar

Overbefolkning, gutta. Vi har en haug med fisefine blåruss oppi løvebakken som prøver å bygge et korthus med 5 millioner kort. Klart det går til helvete.

Gutta i statene prøver med 300 millioner kort, og det går jo iallfall ikke bra.

Alt er så generalisert, at det er OK for de fleste og dårlig for resten.

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke har noe å sammenligne med, så kan sikkert norsk rettapparat og soning virke brutalt urettferdig og fælt.

Hadde du vært dømt for det samme i mange andre land, kunne du risikert både mye lengre straff og soningsforhold som man kun ser i halvdårlige B-filmer.

Så alt i alt tror jeg du skal være glad for at du bor i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...