Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tics/rastløse ben?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har siden jeg var liten slitt med forskjellige bevegelser jeg føler jeg MÅ gjøre med kroppen. Når jeg var yngre hadde jeg spesielt bevegelser i nakke/hals/skuldre-regionen jeg gjorde konstant - som om jeg "strakk" halsen hele tida og måtte løfte ene skuldra. Det er slik per i dag at jeg ikke klarer å sitte i ro/ligge i ro uten å føle en ekstrem trang for å bevege på en kroppsdel. Har ikke tenkt over å gjøre noe med dette så mye tidligere, men i det siste har tanken slått meg at det hadde vært greit å kunne redusert/fjernet dette om det var mulig. . 

Jeg har søkt litt på nettet og funnet diverse symptomer som ligner på tics og rastløse ben, dog ikke en som passer "perfekt" meg. Når det kommer til rastløse ben, så ser jeg at mange sliter gjennom hele natten pga dette til tider. Hos meg er det ikke verre enn at jeg beveger meg endel mer enn normale folk under innsoving, men sliter langt ifra med nattessøvnen pga dette.Jeg føler dog like stort behov for å bevege en rompemuskel eller en arm, som bena. 

Typiske situasjoner jeg sliter med, er f.eks. ved avslapping på sofa eller lignende. Jeg beveger meg da konstant, og om andre er i samme rom er tankene hele tiden "ikke beveg deg, sitt i ro" osv. noe som er slitsomt i lengden.
Spooner jeg med motsatte kjønn, så må jeg liksom gjøre en eller annen form for bevegelse hele tiden, noe som også tærer på i lengden. Hadde vært ekstremt greit å kunne liksom helt avslappet uten å måtte tenke på at jeg ikke skal bevege meg. Det enden jo alltids med at jeg gjør det uansett.

Mange, mange eksempler, men dere skjønner tegninga. Noen som har/har hatt noe lignende og som har tips til hva som kan hjelpe? 

Anonymous poster hash: a5d07...885
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må snakke med din lege. Har hørt at unge mennesker med restless legs har hatt nytt av parkinsons legemidler.

Dersom du går på noen medisiner fra før, eller på annen måte har en historikk med rus, så må slikt også kartlegges.

Noen medisiner eller rusmidler over tid kan gi slike bivirkninger.

Uansett: Lege og henvisning. Lykke til.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...