A_B_C_D_E_F Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Trenger litt hjelp her. Jeg har modemet koblet paa eth0 , den er satt opp slik at den faar IP fra DHCP serveren til kabelmodmet. Paa eth1 har jeg kobla laptopen min til med en kryssa kabel. Jeg tenkte jeg skulle dele internett fra linux boxen , saa jeg installerte noe som heter PMfirewall. Installasjonen gikk helt greit og det ser ut som at alt virker.. MEN.... Laptopen faar ikke noe ip fra linux serveren selv om jeg har satt den til aa faa ip fra en dhcp server.. Saa er sporsmaalet om det er DHCP server paa linux maskinen. Hvordan skjekker jeg dette ? Hvordan kan jeg sette fast ip paa eth1 Provde netconfig eth1 og satt den til 192.168.0.1 men det virker ikke. Hvordan kan jeg installere DHCP server som deler ut IPer paa eth1? Jeg har bare brukt linux i 40 minutter saa det hadde veart fint om dere hadde tatt tid aa mate svarene med teskje til meg.. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Du må på internett (mIRC). På undernet serveren så joiner du #linux.no men ikke vær root som bruker da. Spør noen om dei har dhcpd.conf filen. Det er ein fil som starter deling og mottar. den skal ligge i /etc/ Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Quote: On 2002-03-02 09:12, A_B_C_D_E_F skrev:Trenger litt hjelp her. Jeg har modemet koblet paa eth0 , den er satt opp slik at den faar IP fra DHCP serveren til kabelmodmet. Paa eth1 har jeg kobla laptopen min til med en kryssa kabel. Jeg tenkte jeg skulle dele internett fra linux boxen , saa jeg installerte noe som heter PMfirewall. Installasjonen gikk helt greit og det ser ut som at alt virker.MEN.... Laptopen faar ikke noe ip fra linux serveren selv om jeg har satt den til aa faa ip fra en dhcp server. Saa er sporsmaalet om det er DHCP server paa linux maskinen. Hvordan skjekker jeg dette ? prøv service dhcpd status eller /etc/rc.d/init.d/dhcpd status Hvis tjenesten ikke er enablet vil du få melding om dette. Hvis tjenesten ikke er installert vi du få feilmeldinger. Du må itillegg ha en fornuftig /etc/dhcpd.conf fil for at eth1 skal tildele PC i den andre enden av den kryssede TP kanelen fornuftige adresser. se i /usr/share/doc/dhcp-2.0pl5/dhcpd.conf.sample etter eksempler #Her er et eksempel på en /etc/dhcpd.conf fil som du sikkert må tilpasse eget system: default-lease-time 2592000; max-lease-time 5184000; option domain-name "lan"; option domain-name-servers 192.168.1.1; subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 { range 192.168.1.100 192.168.1.254; option subnet-mask 255.255.255.0; option broadcast-address 192.168.1.255; option routers 192.168.1.1; } # Slutt på eksempel Quote: Hvordan kan jeg sette fast ip paa eth1 Provde netconfig eth1 og satt den til 192.168.0.1 men det virker ikke. har du prøvd å redigerer direkte ? vi /sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1 # og endret denne til f.eks DEVICE=eth1 BOOTPROTO=static IPADDR=192.168.1.1 NETMASK=255.255.255.0 BROADCAST=192.168.1.255 NETWORK=192.168.1.0 ONBOOT=yes USERCTL=no # slutt kjør service network restart og sjekk med ifconfig at IP adressen til eth1 har blitt satt riktig Quote: Hvordan kan jeg installere DHCP server som deler ut IPer paa eth1? For det første må dhcp pakken være installert. For det andre må du ha en riktig /etc/dhcpd.conf fil som stemmer med ditt oppsett For det tredje må du starte servicen. For å starte denne ved hver boot av maskinen kan du prøve: chkconfig --level 3 dhcpd on eller bruke SysV-init-editoren som følger med din distribusjon og legge til dhcpd service til init 3 (boot til konsoll) eller init 5 om du booter til X på denne maskinen. Quote: Jeg har bare brukt linux i 40 minutter saa det hadde veart fint om dere hadde tatt tid aa mate svarene med teskje til meg.. Kan ikke mate for mye her inne, du kan jo lese litt om DHCP på nettet. Hvis du har brukt linux i bare 40 minutter, skal du vite at dette ikke akkurat er plankekjøring. Editoren vi som jeg anbefaler deg ovenfor krever jo også et studie i seg selv. Om serveren er tiltenkt en ren router/brannmurfunksjon anbefaler jeg deg at du bruker en mindre linuxinstallasjon som er spesiallagd for dette f.eks clarkconnect (http://www.clarkconnect.org) for å slippe unødig hodepine, men denne installasjonen inneholder ikke X om du hadde tenkt å surfe fra serveren. Alternativt kan du jo droppe DHCPD prosjektet og stille inn manuelt hos laptopen. Hvis eth1nettverkskortet på serveren har IP 192.168.1.1 kan du jo fortelle laptopen at dets NIC skal ha ip adressen 192.168.1.2, nettverksmaske er 255.255.255.0, og fortelle den at 192.168.1.1 er gateway, og at DNS er 192.168.1.1 (hvis du har caching name server service enablet) evt bruke DNS adressen til din kabelleverandør. Vær obs på at du ber serveren med 2 NIC om å være en router for laptopen i oppsettet ditt, så spørsmålet ditt er egentlig veldig omfattende. Trafikken fra netverkskortet i laptopen må gå til eth1 og routes videre til eth0 for å få internetttilgang (kabelmodem). Regner med at firewallprogrammet ditt sørger for å fortelle dette til kjernen på serveren, men det skader ikke å sjekke om kjernen virkelig har fått beskjed om at "ip forwarding" skal være enablet (= 1) cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward Det vil være naturlig at brannmuren/firewallen sørger for dette. Lykke til Lenke til kommentar
A_B_C_D_E_F Skrevet 3. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2002 Kan ikke mate for mye her inne, du kan jo lese litt om DHCP på nettet. Hvis du har brukt linux i bare 40 minutter, skal du vite at dette ikke akkurat er plankekjøring. Editoren vi som jeg anbefaler deg ovenfor krever jo også et studie i seg selv. Om serveren er tiltenkt en ren router/brannmurfunksjon anbefaler jeg deg at du bruker en mindre linuxinstallasjon som er spesiallagd for dette f.eks clarkconnect (http://www.clarkconnect.org) for å slippe unødig hodepine, men denne installasjonen inneholder ikke X om du hadde tenkt å surfe fra serveren. Alternativt kan du jo droppe DHCPD prosjektet og stille inn manuelt hos laptopen. Hvis eth1nettverkskortet på serveren har IP 192.168.1.1 kan du jo fortelle laptopen at dets NIC skal ha ip adressen 192.168.1.2, nettverksmaske er 255.255.255.0, og fortelle den at 192.168.1.1 er gateway, og at DNS er 192.168.1.1 (hvis du har caching name server service enablet) evt bruke DNS adressen til din kabelleverandør. Vær obs på at du ber serveren med 2 NIC om å være en router for laptopen i oppsettet ditt, så spørsmålet ditt er egentlig veldig omfattende. Trafikken fra netverkskortet i laptopen må gå til eth1 og routes videre til eth0 for å få internetttilgang (kabelmodem). Regner med at firewallprogrammet ditt sørger for å fortelle dette til kjernen på serveren, men det skader ikke å sjekke om kjernen virkelig har fått beskjed om at "ip forwarding" skal være enablet (= 1) cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward Det vil være naturlig at brannmuren/firewallen sørger for dette. Lykke til plankekjøring. Editoren vi som jeg anbefaler deg ovenfor krever jo også et studie i seg selv. Om serveren er tiltenkt en ren router/brannmurfunksjon anbefaler jeg deg at du bruker en mindre linuxinstallasjon som er spesiallagd for dette f.eks clarkconnect (http://www.clarkconnect.org) for å slippe unødig hodepine, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå