Gå til innhold

Verdens første solcelletog er satt i drift


Anbefalte innlegg

En motor som leverer 3MW til akslingen med 44% virkningsgrad vil produsere rett i overkant av 3MW spillvarme. Dersom vi antar at det går med en kilowattime til å steke en grandiosa, kan dette toget steke omtrent tusen slike i timen, tilfeldigvis omtrent like fort som de vanligvis produseres. 3MW tilsvarer 1500 vanlige vifteovner. Om toget har ti vogner blir det 150 vifteovner i hver vogn. Det blir fryktelig varmt.

 

Det er vel riktigere å si at ikke all spillvarme kan brukes til oppvarming på tog, men man ville jo naturligvis benyttet seg av den ekstreme overfloden av spillvarme til å varme kupeene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tog er tunge og en vogn med vanntank er lett å få inn i toget. Å lagre litt av spillvarmen vil kreve en stor tank. Om man tar ideen helt ut kan man varme opp venterom langs ruten ved å fylle opp varmtvanns tanker langs ruten. Ved å tilpasse stoppestedene med belastningsprofil vil man kunne utnytte store deler av spillvarme samt varme opp toget. Det er bare fantasien som setter grenser for hvor mye energi man kan nyttegjøre seg. 50 kubikk med vann som varmes fra 10 til 90grader tar opp mye energi.

Lenke til kommentar

Med motor kombinert med varmegjennvinning og batteri vil energien som brukes til akselerasjon gjennvinnes ved bremsing. Om toget veier 200 eller 250 tonn skal ikkje bety all verden. Slepes det opp en bakke vil energien gjennvinnes nedover. Ser vekk fra rullemotstand som er svært lav på tog. Luftmotstand øker også lite. En 50 kubbiks tank vil kunne lagre ca 5 MW varme.

Er gjennomsnitts effekt 50% av full ytelse og man benytter 70% av spillvarme samt varmer opp toget vil en slik tank magasinere varme i 5 til 10 timer.

Endret av U0RPREN6
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvorfor kan ikke spillvarme fra motor brukes til å varme opp kupeer på tog?Det må du forklare.

 

Spillvarme kan ikke brukes til å varme opp tog da varmen produseres foran i lokomotivet, og man måtte da eventuelt brukt en luftslange bakover i toget for å fordele varme til vognene. Vann og oljebaserte løsninger brukes ikke på tog grunnet ekstremt søl ved frakobling av vogner, og frostfare ved lagring av vogner.

 

I dag genererer dieselmotoren i et lokomotiv 16 2/3 Hz 16kV, denne sendes til en trafo som leverer strøm videre til strømrettere, som igjen leverer banemotorstrømmen. Ut fra trafoen hentes det også 1000V 16 2/3Hz som leveres til lokomotivets Togvarmekabel. Denne er gjennomgående i hver vogn, og vognene henter ut den strømmen de trenger via en paralellkoblet trafo på hovedledningen. Dersom vognen har utstyr som krever noe annet enn 1000V 16 2/3Hz, har vognene strømretter og trafoustyr som gir den spenningen/frekvensen som trengs. Ovnene i vognene brukte i gamle dager på 1000V, i dag er bildet noe endret og det varierer fra type til type.

 

Tog er helt riktig observert, tunge, men for mye vekt og det kan ikke lenger kjøre i topphastigheter (200 og 160km/t). Dersom det er tenkt at vanntanken i sin helhet skal ligge på lokomotivet blir 50 kubikk med vann + tank et ekstremt vektproblem. Diesellokomotivene på Nordlansbanen veier allerede 120t og har en akselvekt på 20t, maksimalgrensa i Norge er 22,5t, men da kan det bare kjøres i 90km/t (det kan kjøres med opp til 30 tonn akselvekt på Ofotbanen, men denne er spesialkonstruert for denne vekten).

Lenke til kommentar

Varmtvannet må fordeles ved å bruke hurtigkoblinger mellom vognsett. Selvfølgelig må det tilsettes glykol el for frost sikring. Ikke umulig. Om 50 tonn er overkill når bare vognene må varmes opp er et enkelt regnestykke. Godt mulig at 20 kubikk er mer enn nok. Poenger er å ikke bruke batteri for oppvarming når forbrenningsmotoren ikke går.

 

å kunne lade på visse strekninger kan være lurt

Lenke til kommentar

Varmtvannet må fordeles ved å bruke hurtigkoblinger mellom vognsett. Selvfølgelig må det tilsettes glykol el for frost sikring. Ikke umulig. Om 50 tonn er overkill når bare vognene må varmes opp er et enkelt regnestykke. Godt mulig at 20 kubikk er mer enn nok. Poenger er å ikke bruke batteri for oppvarming når forbrenningsmotoren ikke går.

 

å kunne lade på visse strekninger kan være lurt

 

Igjen å drive å måtte koble av og på vannslanger 5-6 ganger om dagen på vinterstid er ikke heldig. Det iser ned koblinger slanger og kraner, det er en god grunn til at vannbaserte bremsesystemer på tog aldri tok av.

Dessuten er også 20 tonn for mye. Spesielt om du tenker at det skal være noen form for batteridrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...