Gå til innhold

lage et webspill noe ala planetarion!?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å lage et spill som er tick basert som planetarion bare det at spillet skal være utrolig basic bare for å skjønne hvordan ting fungerer!

tenkte det skulle være mulig å kjøpe butikker som gir deg f.eks 100kr pr butikk

og kjøpe gangstere (jada litt norwegianmafia men men) som skader f.eks 0.8 gangstere i angrep og 1.2 i forsvar.

har et par spørsmål.

Hvordan ville dere organisert tabellene i sql?

hatt all login info i en tabell og all info om den personen i selve spillet som antall gangstere og butikker i en annen tabell?

og mitt "problem," hvordan skal jeg få til at hvert tick (som skal være enkelt å bytte fra 5min til 1time til 10min) "skjer" ? sånn at alle poengsummer og divers andre ting blir regnet ut hvert tick ?

når man kan lage et fullt fungerende spill uten større problemer må man kunne det meste så jeg tenkte å lære meg sql/php litt bedre ved å lage et spill som bare skal være for venner og kjente :)

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lage et program/server i c++ f.eks som kjører en slags "loop" og oppdaterer ved hver tick. En slags timer event som kjører diverse prosesser, oppdaterer spillet på den måten. Den kan kanskje bare oppdatere databasen. Mens PHP'en henter data fra databasen og gjør da websiden til et bilde av den databasen.

Når det gjelder tabellene, så ja, ville nok hatt login/registrerte brukere i egen tabell, og eventuelt selve spillet i flere andre tabeller. Men noe annet teknisk hvordan designe et spill slik som planetarion har jeg ikke noe erfaring med, annet enn litt sunn fornuft da hehe.

Lenke til kommentar

hmm tror du jeg kunne brukt et perl script som kjørte hvert tick?

og burde jeg da oppbevare poeng, penger og inntekt i mysql eller burde php scriptet regne det ut "live"? blir vel kanskje litt vanskelig å regne ut hvor mye penger du har så jeg regner med at alt skal i sql

EDIT: og hva bør jeg gjøre med gjengene? bør jeg ha en kolonne til gjeng 1 som sier hvor mange tick det er igjen til de angriper og en til hvor de skal og en til hva?

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar

Perl script ville sikkert gått, men man kan jo også kjøre php i shellet (unix/linux), eventuelt kjøre et php script hver gang cron et eller annet skal kjøres. Cron er noe greier på linux som gjør at man kan f.eks kjøre et php script hvert 5min.

Hvis du har windows, så kan man og kjøre noe scheduled task og kjøre php scriptet i "dos" mode, CLI tror jeg.

Penger, poeng og alt som har noe med spillet, verdier, antall soldater, hva som er blitt researched, antall planeter and so on bør nok være i databasen ja. Skulle du hatt alt "live" måtte du hatt session, noe du bør ha uansett pga login. Men hvis spillet skulle unngått å lagre noe i databasen, så ville spillet bare fungert når personen var aktiv. Når personen logger av, vil spillet til den personen bli glemt å må begynne på nytt. Så ja, må lagres i databasen ;)

Lenke til kommentar

sånn jeg organisert nå:

Database: mafia

tabell: priser

gangster  varchar(32)   No  1500               

butikk  varchar(32)   No  1000

tabell: mafia info

id           int(32)   No  auto_increment         

butikker  varchar(32)   No  10               

gangstere  varchar(32)   No  0               

inntekt  varchar(32)   No  1000               

penger  varchar(255) No  10000               

poengsum  varchar(255) No  20000

tabell: brukerinfo

id           int(32)   No    auto_increment            

nick           varchar(32)   No                 

fornavn  varchar(56)   No                 

etternavn  varchar(56)   No                 

passord  varchar(32)   No                 

email  varchar(80)   No                 

tlf           varchar(8)   No                 

adresse  varchar(255) No

tabell: gjeng1

id                    int(32)   No    auto_increment        

antall gangstere  varchar(255) No                 

tick igjen           varchar(255)  No                 

hvem           varchar(255)  No                 

hva                    varchar(255)  No   

tabell: tick

tick  varchar(255)   No               

ser det veldig dårlig organisert ut? noe du vil gjort annerledes?

spillet skal bare ha gangstere som soldater og skal ha butikker som inntekts kilde hvor 1 butikk gir deg 100kr inntekt i ticket.

takker for alle svar igjen

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke helt hvordan en slik database bør se ut, jeg kan sikkert nevne noe jeg syns kunne vært kjekt å ha med. Og er sikkert noe jeg og lurer på det du kom med og.

Tabellen 'priser' er vel en grei begynnelse.

Tabellen 'mafia info' ble jeg litt usikker på. Hvis en spiller er et "kartell", mafia/gjeng så burde man kanskje hatt all slik info i en tabell, så hva er da 'gjeng1' ?

Feltet 'Id' i tabellene 'mafia info', 'gjeng1' og 'brukerinfo' er den samme id'en?

Til 'tick' tabellen. Kanskje ha et felt som sier hvor mange sekunder e.l. til neste tick skal øke/minke. Eventuelt sette tick til en verdi 5000 f.eks og telle ned til 0.

I tabellen 'gjeng1' så er det enkelte felter jeg ikke skjønner er for noe eller hva denne tabellen er til.

Burde kanskje ha et felt som sier hva mafia/gjengen/kartellet heter i 'mafia info' tabellen, hvis du ikke tenkte å bare bruke $nick og et eller annet standard mafia tekst sammen med det. Hadde vært uansett artigere om man kunne si hva gjengen skulle hete og ;)

Lenke til kommentar

tabell: gjeng1

id                      int(32)  No    auto_increment        <-- bruker id

antall gangstere  varchar(255)  No        <-- antall gangstere         

tick igjen            varchar(255)  No        <-- tick igjen til gjengen er fremme       

hvem                varchar(255)  No        <-- hvem gjengen angriper/forsvarer   

hva                    varchar(255)  No        <-- angriper eller forsvarer

ja alle id feltene er de "samme" de skal kobles opp mot hverandre og hver id er en bruker

Lenke til kommentar

Kunne hatt en tabell for basic stuff om en gangster type. Så lager man "subklasser" av basic'en, en collector, en "doer", en "spy" osv :) F.eks tåler en doer mer enn spy, mens collector tåler litt mer enn spy, jau, finnes kanskje artigere navn på mafia karakterer/typer.

Blir kanskje vanskeligere å si hvor mange en har av hver, men kanskje bare ha en tabell som sier hvilken type man har og antall.

Lenke til kommentar

Da jeg har laget et slikt spill før så har jeg noen tips til deg. (spillet ligger på www.tkoc.net)

1) Sett deg ned og tegn opp datastrukturen. Dette er viktig! Hvilken relasjoner osv trenger du i databasen. hva skal feltene være?? tall, bokstaver, flyttall??

2) Tick Maskinen din kan godt skrives i php og kjøres fra serversiden. Om du kjører på en linux/unix maskin kan du f.eks kjøre den som en crontab (som nevnt tidligere)

3) Ville nok også vurdert å bruke class i PHP (oop) for å få det mer oversiktlig.

4) kildekoden til spillet tkoc ligger på høgskolen i gjøvik (www.hig.no)

Lenke til kommentar
kan hende jeg er litt dum men jeg fant ikke kildekoden!? fikk ikke myPHPpa til å funke men poenget mitt var uansett å prøve å lage fra scratch og ved å se på pa så skjønner jeg ikke så altformye siden spillet er utrolig langt fra det jeg hadde tenkt meg

Hehe, når du laster ned så er jo alt sourcen. Bare åpne README og les der for å "installere" det. Men fra scratch så vet jeg ikke :p

Du kan jo eventuelt se på den sourcen om det er noe du lurer på. Det kjøres et program i linux som er ticksene. GL med spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...