Salvesen. Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Etter planen skal det bli mulig å få kjøpt elbiler med 1000 km rekkevidde allerede fra 2020.Det virker som du har peiling på Tesla/el-biler generelt, så da har jeg et spørsmål: det er ikke unormalt at det blir -30°C, -40°C der jeg bor - hva blir effektiv kjørelengde for en el-bil/Tesla i slike temperaturer, hvis slike biler faktisk er den nærmeste fremtiden? Og nei, jeg spør ikke om bilen vil i det hele tatt starte, for det tar jeg for gitt. Min '08 VW Caddy måtte glødes 4 ganger etter 7 timer med motorvarmer - og LCD displayet på dashbordet var mer slush enn liquid, og å bruke giret kjentes ut som når man river av et stykke eplekake uten å ha delt over skikkelig først - men den startet og gikk som den skulle. Søk etter tesla Finnmark, er en artikkel av en der oppe som tar for seg dette Les heller denne artikkelen som har et realistisk syn på elbil i kulde:https://www.tu.no/artikler/derfor-far-elbilen-kortere-rekkevidde-om-vinteren/276419 Mener du at brukererfaring ikke er realistisk? Det som glemmes i din artikkel er bms. Denne har mye å si for hvordan en opplever batteriet om vinteren. Men for all del, masse nyttig informasjon der. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Så, en el-bil får i gjennomsnitt cirka halvparten av kjørelengden i kulden. Ikke overraskende, og det var det svaret jeg antok fortsatt var tilfellet. Så samme som for flere år siden - fortsatt ikke den revolusjonen som dagens el-biler blir hyllet for, med andre ord. Men jeg kan selv bekrefte at dekkene/luftrykket har mye å si - jeg får ca. 750 Km mellom fyllinger med piggfrie dekk (Continental ContiVikingContact 6), mens jeg får ca. 650 Km med piggdekk (Lappi isdekk). Jeg fyller også 5-10% ekstra med luft i vinterdekkene. Nei det stemmer ikke, og det er pga bms som keg nevnte over. Batteri er ikke kaldt. Men luftmotstand øker, og derfor øker forbruket. Det samme med energi til oppvarming. For min del ligger økningen på 15-30% ett sted typisk. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Samme problem vil gjelde selvkjørende fossilbiler, kanskje i ennå større grad pga brannfare og at man må stå og fryse utenfor bilen sammenhengende når tanken fylles. Med elbil kan man koble til i løpet av 10 sekunder og smette rett inn i bilvarmen igjen. Nye 10 sekunder for å plugge ut og rett inn i bilvarmen igjen. Elbiler gjør det forsåvidt også mulig å gjøre to ting på en gang. Lading og dobesøk, eller lading og kjøp av mat og drikke. Med fossilbiler er man pent nødt til å gjøre en ting av gangen. Det er direkte feil, du kan godt sette inn fyllepistolen å gå fra den. Ikke alltid personalet er så begeistret, men det er ingen problem å gjøre det. Fyllepistolen har en holdemekanisme som er ment å brukes til nettopp dette. Noen bensinstasjoner prøver å deaktivere denne mekanismen med å ta ut en splint. Det kan du lett omgås med å stikke inn ei hårnål, sikkerhetsnål e.l. istedenfor. Når tanken er full så slutter den å pumpe automatisk, akkurat som om du fyller manuelt. Endret 31. desember 2017 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Syns latskapen i oss begynner å ta overhånd her. Det tar da virkelig bare noen få minutter å fylle tanken. Hva er problemet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Den splinten er som regel tatt bort på bensinpumpene siden bensin lettere antennes enn diesel. For bensin holder det med en gnist fra statisk elektrisitet for å antenne dampen fra påfyllingsrøret. For diesel kan du stikke en fyrstikk borti uten at det skjer noe. Hvis du ser på skilt på bensinstasjoner/pumpeautomater så står det som oftest at motoren skal skrues av når man fyller bensin. Ved fylling av diesel kan man fint la motoren stå på. Pleide å gjøre dette selv når det var skikkelig kaldt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Den splinten er som regel tatt bort på bensinpumpene siden bensin lettere antennes enn diesel. For bensin holder det med en gnist fra statisk elektrisitet for å antenne dampen fra påfyllingsrøret. For diesel kan du stikke en fyrstikk borti uten at det skjer noe. Hvis du ser på skilt på bensinstasjoner/pumpeautomater så står det som oftest at motoren skal skrues av når man fyller bensin. Ved fylling av diesel kan man fint la motoren stå på. Pleide å gjøre dette selv når det var skikkelig kaldt. Nei, fordampning av bensin skjer i "normaltemperatur" det gjør ikke diesel. Dvs at under normale forhold vill ikke diesel brenne. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Den splinten er som regel tatt bort på bensinpumpene siden bensin lettere antennes enn diesel. For bensin holder det med en gnist fra statisk elektrisitet for å antenne dampen fra påfyllingsrøret. For diesel kan du stikke en fyrstikk borti uten at det skjer noe. Hvis du ser på skilt på bensinstasjoner/pumpeautomater så står det som oftest at motoren skal skrues av når man fyller bensin. Ved fylling av diesel kan man fint la motoren stå på. Pleide å gjøre dette selv når det var skikkelig kaldt. Nei, fordampning av bensin skjer i "normaltemperatur" det gjør ikke diesel. Dvs at under normale forhold vill ikke diesel brenne. Det er jo nettopp det jeg skrev. Men nå er vi litt åfftåppikk. https://youtu.be/tuZxFL9cGkI?t=38s Endret 31. desember 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Syns latskapen i oss begynner å ta overhånd her. Det tar da virkelig bare noen få minutter å fylle tanken. Hva er problemet? Absolutt ingen problem for folk som er vant til å sitte inni elbilen mens den lader. Å sette seg inn i dieselbilen mens den tanker er fullt mulig, så det er ikke noe argument den ene eller den andre veien. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Det er jo nettopp det jeg skrev. Nei, det er ikke "lettere" å antenne den ene eller den andre. Den ene er umulig å antenne i normale forhold mens den andre er mulig. Det er liksom ikke helt det samme. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Det virker som du har peiling på Tesla/el-biler generelt, så da har jeg et spørsmål: det er ikke unormalt at det blir -30°C, -40°C der jeg bor - hva blir effektiv kjørelengde for en el-bil/Tesla i slike temperaturer, hvis slike biler faktisk er den nærmeste fremtiden? Med forvarming vil jeg anta ca 300 km med Model X 100D og ca 350 km med Model S 100D. Hvis man er på langtur bør man regne med 10% buffer i bunn og hurtiglading går svært tregt over 80%, så da kan man effektivt kjøre ca 210 km med Model X og ca 245 km med Model S mellom hurtigladerne. Altså starter man med fullt batteri kan man kjøre 480 km med Model X og 560 km med Model S om man hurtiglader en gang. Endret 31. desember 2017 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Det er jo nettopp det jeg skrev. Nei, det er ikke "lettere" å antenne den ene eller den andre. Den ene er umulig å antenne i normale forhold mens den andre er mulig. Det er liksom ikke helt det samme. Du skjønner hva han mener hvis du legger godviljen til, dette er bare flisespikkeri. Men skal du først flisespikke, så sørg for å gjøre det riktig. 1 Lenke til kommentar
CFD Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Verdens største bilfrakter forurenser det samme som 500000 biler i trafikken hver eneste dag når den er på vei, og det finnes noe sånt som 10 eller flere av disse... Det dreier seg om SOx og NOx ikke CO2. Om vi ser bort ifra at det trengs fryktelig mange muligens og kanskje samt aller verste antagelser for å komme til disse talene så har det med drivstoffet de har fått lov til å bruke å gjøre. De bruker det billigste søppelet de kan drive motorene med, innholdet av svovel og annen skitt er skyhøyt. Artikkelen er 5 år gammel og bygger på en rapport som er enda eldre, som bruker tall som er eldre en det igjen. Ting har blitt bedre siden den gang og det jobbes med strengere internasjonale regler for å fjerne mer av skiten. Når det gjelder CO2 er slike skip, spesielt om de respekterer skrogfarten sin, det som gir lavest utslipp per fraktet tonn(med unntak av elektriske tog) Du skriver masse greier, men du svarer egentlig ikke på det jeg spurte om. Sjekket akkurat med en slektning som er fisker og har en sjark, og finnes ingen tilsvarende krav på den skuta, som det bilister må finne seg i. Og skal man se på det big picture som man sier i utlandet, så forurenser tungindustrien enormt, til med avgassen fra kuer er et stort problem, men ingen stiller krav om å dytte en katalysator opp i ræva på Dagros... Det finnes en masse krav om hva slags drivstoff og utslipp fra større skip. Idag kan man gå med Tungolje (Det er noe skit) med et maks svovelinnhold på 3,5%. I flere utslippssoner (Feks USA , EU/EØS, Tyrkia, Kina , etc) så er man nødt til å bruke drivstoff med 0,1% svovel. Om noen få år (2020) blir det en worldwide grense på 0,5% worldwide. Det er også krav til at nye motorer skal ha maks utslipp. Igjen så er USA langt fremme med sine EPA krav om Tier 1 - 4. Nå er uansett skip den klart mest miljøvennlige måten å transportere gods, faktisk med en faktor på en masse. Man kan frakte en konteiner 800km for 8liter drivstoff. Altså 1liter drivstoff pr 100km.. Altså 1 liter drivstoff for å frakte det samme som en trailer fra Oslo - Kristiansand og tilbake igjen og i tilegg rekke et godt stykke til Bergen eller Trondheim. Nå er dette eksempelet fra de store konteinerskipene (som har lavest utslipp pr enhet fraktet) ,men sjøtransport er det klart mest miljøvennlige idag hvis noe skal flyttes over lange avstander. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Den splinten er som regel tatt bort på bensinpumpene siden bensin lettere antennes enn diesel. For bensin holder det med en gnist fra statisk elektrisitet for å antenne dampen fra påfyllingsrøret. For diesel kan du stikke en fyrstikk borti uten at det skjer noe. Hvis du ser på skilt på bensinstasjoner/pumpeautomater så står det som oftest at motoren skal skrues av når man fyller bensin. Ved fylling av diesel kan man fint la motoren stå på. Pleide å gjøre dette selv når det var skikkelig kaldt. Grunnen for at splinten er borte fra Bensinpumper er at du som fyller hele tiden må holde i pistolen så det ikke blir utilsiktet statisk kontakt. De fleste youtube-filmene som finnes angående antenning ved fylling viser tydelig at personen vimser rundt å produserer statisk elektrisitet og når personen igjen tar i pistolen blir det gnist, og resten av youtube-filmene viser ren dumskap så som sjekke i påfyllingsrøret med en lighter som lyskilde eller prater i mobiltelefonen. Endret 31. desember 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Etter planen skal det bli mulig å få kjøpt elbiler med 1000 km rekkevidde allerede fra 2020. Det virker som du har peiling på Tesla/el-biler generelt, så da har jeg et spørsmål: det er ikke unormalt at det blir -30°C, -40°C der jeg bor - hva blir effektiv kjørelengde for en el-bil/Tesla i slike temperaturer, hvis slike biler faktisk er den nærmeste fremtiden? Det er ikke relevant her jeg bor så det har ikke festet seg til minnet, men jeg mener å huske at Tesla ikke anbefaler bruk i kaldere vær enn -20°C eller -30°C. Husker ikke helt. Dessuten begrenses både motorytelse, regenerering og rekkevidde ved lave temperaturer. -30°C gir helt sikkert kraftig redusert rekkevidde. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 En litt morsom video av en Australsk biljournalist og hans syn på den interne forbrenningmotorens fremtid. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 Det er ikke relevant her jeg bor så det har ikke festet seg til minnet, men jeg mener å huske at Tesla ikke anbefaler bruk i kaldere vær enn -20°C eller -30°C. Husker ikke helt. Dessuten begrenses både motorytelse, regenerering og rekkevidde ved lave temperaturer. -30°C gir helt sikkert kraftig redusert rekkevidde.En Tesla må ikke forlates i under -30C i mer enn 24 timer om gangen. Det er den eneste begrensningen. (Det går nok greit å gjøre dette om man har bilen plugget inn og kjører varmen nå og da. Eventuelt har bilen i garasje.) Stort sett er dette uproblematisk i Norge. Det er svært sjeldent dager der temperaturen ikke vipper over -30C på dagen, selv i Finnmark og Røros. Å kjøre i -30C eller -40C vil utvilsomt påvirke rekkevidden, men neppe ekstremt. Jeg var ute og kjørte i -17C her om dagen, og jeg merket egentlig ingen forskjell i forhold til -5C. Det vil så klart gå mer energi til oppvarming, men når det er veldig kaldt er det i hvert fall sjeldent slaps og motvind. Som regel er det vindstille, og veiene er tørre. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. desember 2017 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Det er ikke relevant her jeg bor så det har ikke festet seg til minnet, men jeg mener å huske at Tesla ikke anbefaler bruk i kaldere vær enn -20°C eller -30°C. Husker ikke helt. Dessuten begrenses både motorytelse, regenerering og rekkevidde ved lave temperaturer. -30°C gir helt sikkert kraftig redusert rekkevidde.En Tesla må ikke forlates i under -30C i mer enn 24 timer om gangen. Det er den eneste begrensningen. (Det går nok greit å gjøre dette om man har bilen plugget inn og kjører varmen nå og da. Eventuelt har bilen i garasje.) Stort sett er dette uproblematisk i Norge. Det er svært sjeldent dager der temperaturen ikke vipper over -30C på dagen, selv i Finnmark og Røros. Å kjøre i -30C eller -40C vil utvilsomt påvirke rekkevidden, men neppe ekstremt. Jeg var ute og kjørte i -17C her om dagen, og jeg merket egentlig ingen forskjell i forhold til -5C. Det vil så klart gå mer energi til oppvarming, men når det er veldig kaldt er det i hvert fall sjeldent slaps og motvind. Som regel er det vindstille, og veiene er tørre. Ville da tro og bruke batteriene i slik kulde ville være drepen for de? Batterier har jo ikke noe problem med kulde i seg selv men når høy effekt dras ut av de kalde er da problemene oppstår? Og lading i kulde er ikke bra siden du permanent senker maks kapasiteten på batteriet. "When you charge a lithium ion cell in below freezing temperatures, most of the lithium ions fail to intercalate into the graphite anode. Instead, they plate the anode with metallic lithium, just like electroplating an anode coin with a cathode precious metal. So charging will electroplate the anode with lithium rather than, well, recharging it. Some of the ions to intercalate into the anode, and some of the atoms in the metal plating will intercalate later over 20+ hours if the cell is allowed to rest, but most will not. That is the source of the capacity reduction, increased internal resistance, and also the danger." Endret 31. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2018 Rart hvordan Nordmenn må ha de største el-bilene på markedet, når det knapt finnes noen som har mer en 2 personer i de maks. Jeg bor i sentrum i en by hvor det knapt er mulig å unngå å se en Tesla Model S eller X i trafikken, og de 7 setene er ikke akkurat utslitt. Rart hvordan Nordmenn må ha fossilbiler med hengerfeste, når jeg knapt ser noen med henger på slep langs veien. Hadde behovet vært reelt burde alle hatt henger på bilen til en hver tid... /Sarkastisk analogi Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Jeg ser biler med henger som kjører forbi der jeg bor mange ganger om dagen og spesielt ofte i helgene, i tillegg til at jeg selv drar henger mange ganger i året. Og ofte om kveldene kan jeg høre det skrangler i ett eller annet når biler med hengere lastet med "skrap" passerer fartshumpen rett nedenfor huset her i 50 sonen Endret 1. januar 2018 av perpyro Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2018 Ville da tro og bruke batteriene i slik kulde ville være drepen for de? Batterier har jo ikke noe problem med kulde i seg selv men når høy effekt dras ut av de kalde er da problemene oppstår? Og lading i kulde er ikke bra siden du permanent senker maks kapasiteten på batteriet. "When you charge a lithium ion cell in below freezing temperatures, most of the lithium ions fail to intercalate into the graphite anode. Instead, they plate the anode with metallic lithium, just like electroplating an anode coin with a cathode precious metal. So charging will electroplate the anode with lithium rather than, well, recharging it. Some of the ions to intercalate into the anode, and some of the atoms in the metal plating will intercalate later over 20+ hours if the cell is allowed to rest, but most will not. That is the source of the capacity reduction, increased internal resistance, and also the danger." Batterielektronikken sørger for at batteriet ikke utsettes for noe det ikke tåler. Spesielt når det gjelder lading så vil man merke forskjellen. Temperaturen på batteripakken trenger ikke være mange grader under null før man ikke kan lade i det hele tatt. Men i forhold til å kunne kjøre så er ikke kulden ett problem. I romjulen parkerte jeg på Gardermoen i noen dager uten å lade, slik at batteripakken trolig var gjennomkald på mellom -5C og -10C, og 1 time forvarming hjalp mye. 1 time forvarming + 1 time kjøring så kunne jeg nok fått tilnærmet full effekt på superlading. Da er man oppe i noe sånt som 25C på batteripakken. Om batteripakken har fått stabilisert seg rundt -30C bør man forvarme lengre, og man må kjøre lengre før batteripakken er oppe i en god driftstemperatur, men det ville overraske meg om man opplevde noe verre enn det. Kulde er i utgangspunktet bra for levetiden på en batteripakke, så fremt man er forsiktig med lading/utlading. Nissan hadde store problemer med kapasitetstap på batteripakkene til Leaf i steder som Arizona, mens det har nesten ikke vært problemer i steder som Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå