Gå til innhold

Forbrenningsmotoren er under press: Hvor lenge overlever den?


Anbefalte innlegg

 

 

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

 

 

Jo det er fair nok det, men du stiller nok urimelige krav. Altså at for at elbil skal fungere for deg må alle dine nære og bekjente ha hurtigladere. 

 

Men som nevnt her eller i en annen tråd, det finnes millionervis av biler til "dere" med disse spesial problemene, dere vill ikke få ett mangel problem ila deres livstid. Det vil nok dog koste dere noen kroner, men det er det vell verdt ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

Det er ingen som sier du bør kjøpe dagens elbiler. Men du må forstå at dine behov er ikke det samme som alles behov.

 

Når elbilene får 500-600 km rekkevidde, 100+ kW lading, og det blir flere hurtigladere, så er de som sagt etter all sannsynlighet gode nok for over 90% av befolkningen.

 

 

Og ofte så er det nå slik at man er ikke helt alene her i verden. Som regel er det minst en sjel til som er i en lignende siituasjon.

Når nybilsalget kun er 30% elbil, selv i elbillandet norge med så sterke incentiver, så kan man da undre: Hvorfor kjøper ikke flere folk elbil? Selv med så sterke incentiver?

Jeg tror det er flere som har lignende prioriteringer som meg: rekkevidde, tilhengerkrok og tilgangen til hurtiglading.

Så istedenfor å tilpasse mitt kjøremønster til elbiler, så tar jeg heller en råsjans på at noen produsenter fortsatt er interessert i å ivareta interessen til over 90% av verdens bilister. Den 90%en som fortsatt kjøper, og kjører, bensin eller dieselbil =)

"Produktet er bra nok, det er du, kunden som tar feil!" er ikke noe salgsargument i et fritt land og et nesten-fritt marked :)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

Det er ingen som sier du bør kjøpe dagens elbiler. Men du må forstå at dine behov er ikke det samme som alles behov.

 

Når elbilene får 500-600 km rekkevidde, 100+ kW lading, og det blir flere hurtigladere, så er de som sagt etter all sannsynlighet gode nok for over 90% av befolkningen.

 

 

Og ofte s er det nå slik at man er ikke helt alene her i verden. Som regel er det minst en sjel til som er i en lignende siituasjon.

Når nybilsalget kun er 30% elbil, selv i elbillandet norge med så sterke incentiver, så kan man da undre: Hvorfor kjøper ikke flere folk elbil? Selv med så sterke incentiver?

Jeg tror det er flere som har lignende prioriteringer som meg: rekkevidde, tilhengerkrok og tilgangen til hurtiglading.

Så istedenfor å tilpasse mitt kjøremønster til elbiler, så tar jeg heller en råsjans på at noen produsenter fortsatt er interessert i å ivareta interessen til over 90% av verdens bilister. Den 90%en som fortsatt kjøper, og kjører, bensin eller dieselbil =)

"Produktet er bra nok, det er du, kunden som tar feil!" er ikke noe salgsargument i et fritt land og et nesten-fritt marked :)

 

 

Dessverre slår det sprikker i argumentet ditt for hvert år som går, world vide er EV i sterk vekst. Det er gjerne 1% i det og det landet i dag, men veksten er ofte på over 100%. De som kan enkel matematikk forstår at dette endrer seg fort, bare om få år har elbilene halve markedet om det fortsetter. 

 

Men jeg er enig i at det trengs forbedringer på mange områder, som bil modeller osv. Men dette er det jo heldigvis gang på. Samme med ladere. 

Lenke til kommentar

 

Du kjører ikke Oslo-Trondheim uten å ta pause underveis. Altså er problemstillingen irrelevant.

Har gjort det et par ganger da jeg skulle fra Oslo til Mo I Rana så helt urelevant er det ikke.

 

Det er direkte uforsvarlig. Kjøring er ikke soving. Du skal være skjerpet og oppmerksom hele tiden.

Lenke til kommentar

 

Hva har dette med saken å gjøre? Om personbilen er aldri så avgiftsbelagt så endrer det ikke på det faktum at det gir et solid bidrag til utslipp av CO2 og dermed den globale oppvarmingen. I tillegg til giftig lokal forurensning.

 

Bare fordi noe ikke er det største problemet så betyr det ikke at det skal ignoreres eller nedprioriteres.

 

Den påstanden er like sann for elbil, som for bil med forbrenningsmotor.

Flytende drivstoff, og elektrisitet, er en energibærer. (Drivstoff kan også være en energikilde, men må ikke nødvendigvis være det).

Så hva som bidrar til hvor mye CO2 utslipp synes jeg er et spørsmål med for mange nyanser til å besvare kategorisk. Jeg syns heller ikke det sømmer seg, i et fritt marked, å regulere det ene motoralternativet til å ha vesentlig fordel over det andre, på et oppkonstruert grunnlag med bare løselig rot i virkeligheten.

Jeg synes eventuell CO2 avgift bør plasseres på fossile energikilder, ikke på energibærere eller motoralternativ. Så får det frie markedet selv velge hvilke alternativ som passer.

 

Hva er det du snakker om? Det kan helt fint besvares kategoris. Rene elbiler gir mindre utslipp enn fossilbiler. Det er et faktum. Det er også et faktum at hydrogen er ubrukelig fordi det krever enormt mye mer energi enn rene elbiler.

 

Det frie markedet makter åpenbart ikke å løse problemet med global oppvarming, og dermed må staten gripe inn og regulere.

 

Tiltak som momsfritak, fritt frem i kollektivfelt, og fritak fra veiavgift skal selvsagt heller ikke gis på oppkonstruert grunnlag.

Det er ikke noe oppkonstruert grunnlag. Rent elektrisk er fremtiden. Det er det eneste som ikke innebærer å kaste bort energi.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

 

 

Jo det er fair nok det, men du stiller nok urimelige krav. Altså at for at elbil skal fungere for deg må alle dine nære og bekjente ha hurtigladere. 

 

Men som nevnt her eller i en annen tråd, det finnes millionervis av biler til "dere" med disse spesial problemene, dere vill ikke få ett mangel problem ila deres livstid. Det vil nok dog koste dere noen kroner, men det er det vell verdt ;)

 

Ingen stiller urimelige krav utifra sine behov, andre kan synes dem er urimelige utifra sine egne preferanser.

 

Så lenge en vare "les bil" ikke dekker ditt behov er det urimelig å forlange at man skal kjøpe den varen, når et mer anvendelig produkt er på markedet er det mer hensiktsmessig og kjøpe det produktet.

 

Alle forstår at elbiler og andre teknologier vil forbedre seg i løpe årene og da vil de mer miljøskadelige biler forsvinne av seg selv etterhvert som de dekker de forskjellige behovene..

 

 

Du kjører ikke Oslo-Trondheim uten å ta pause underveis. Altså er problemstillingen irrelevant.

Har gjort det et par ganger da jeg skulle fra Oslo til Mo I Rana så helt urelevant er det ikke.

 

Det er direkte uforsvarlig. Kjøring er ikke soving. Du skal være skjerpet og oppmerksom hele tiden.

 

Hvor lenge en person er våken er veldig individuelt, ikke alle som trenger 8 timers søvn samt ettermiddags-lur.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

 

 

Jo det er fair nok det, men du stiller nok urimelige krav. Altså at for at elbil skal fungere for deg må alle dine nære og bekjente ha hurtigladere. 

 

Men som nevnt her eller i en annen tråd, det finnes millionervis av biler til "dere" med disse spesial problemene, dere vill ikke få ett mangel problem ila deres livstid. Det vil nok dog koste dere noen kroner, men det er det vell verdt ;)

 

Ingen stiller urimelige krav utifra sine behov, andre kan synes dem er urimelige utifra sine egne preferanser.

 

Så lenge en vare "les bil" ikke dekker ditt behov er det urimelig å forlange at man skal kjøpe den varen, når et mer anvendelig produkt er på markedet er det mer hensiktsmessig og kjøpe det produktet.

 

Alle forstår at elbiler og andre teknologier vil forbedre seg i løpe årene og da vil de mer miljøskadelige biler forsvinne av seg selv etterhvert som de dekker de forskjellige behovene..

 

 

 

Jo noen krav er veldig urimelige, altså når det kun er godt nok om det står en hurtiglader hos bestemor. Da er en urimelig. Men dette er min mening, at du ikke finner det urimelig er jo din sak, på samme måte som han som skrev det ikke finner det urimelig. Men for de fleste andre, er nok kravet ganske latterlig. 

 

Det er ingen som forlanger at verken du, han eller andre skal kjøpe varen. Slapp av. Dette går bra. 

Lenke til kommentar

 

 

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

Det er ingen som sier du bør kjøpe dagens elbiler. Men du må forstå at dine behov er ikke det samme som alles behov.

 

Når elbilene får 500-600 km rekkevidde, 100+ kW lading, og det blir flere hurtigladere, så er de som sagt etter all sannsynlighet gode nok for over 90% av befolkningen.

 

 

Og ofte s er det nå slik at man er ikke helt alene her i verden. Som regel er det minst en sjel til som er i en lignende siituasjon.

Når nybilsalget kun er 30% elbil, selv i elbillandet norge med så sterke incentiver, så kan man da undre: Hvorfor kjøper ikke flere folk elbil? Selv med så sterke incentiver?

Jeg tror det er flere som har lignende prioriteringer som meg: rekkevidde, tilhengerkrok og tilgangen til hurtiglading.

Så istedenfor å tilpasse mitt kjøremønster til elbiler, så tar jeg heller en råsjans på at noen produsenter fortsatt er interessert i å ivareta interessen til over 90% av verdens bilister. Den 90%en som fortsatt kjøper, og kjører, bensin eller dieselbil =)

"Produktet er bra nok, det er du, kunden som tar feil!" er ikke noe salgsargument i et fritt land og et nesten-fritt marked :)

 

 

Dessverre slår det sprikker i argumentet ditt for hvert år som går, world vide er EV i sterk vekst. Det er gjerne 1% i det og det landet i dag, men veksten er ofte på over 100%. De som kan enkel matematikk forstår at dette endrer seg fort, bare om få år har elbilene halve markedet om det fortsetter. 

 

Men jeg er enig i at det trengs forbedringer på mange områder, som bil modeller osv. Men dette er det jo heldigvis gang på. Samme med ladere. 

 

 

Dessverre? Jeg ser ikke hvordan det er dessverre? At jeg som bilist får flere alternativer å velge i klarer jeg ikke å se noen ulempe i.

Jeg har da ikke noen forutintatt bias for det ene eller det andre motoralternativet. Jo flere jo bedre, så kan jeg fortsette å velge det som passer meg best :)

Lenke til kommentar

 

Det er direkte uforsvarlig. Kjøring er ikke soving. Du skal være skjerpet og oppmerksom hele tiden.

Hvor lenge en person er våken er veldig individuelt, ikke alle som trenger 8 timers søvn samt ettermiddags-lur.

 

Det handler ikke om å sove, men om å ta pause fra noe som faktisk er ganske krevende hvis man holder den oppmerksomheten på kjøringen som man faktisk skal. Det handler om å ta pauser, for mennesket har ganske korte perioder med aktiv oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

 

Jo noen krav er veldig urimelige, altså når det kun er godt nok om det står en hurtiglader hos bestemor. Da er en urimelig. Men dette er min mening, at du ikke finner det urimelig er jo din sak, på samme måte som han som skrev det ikke finner det urimelig. Men for de fleste andre, er nok kravet ganske latterlig. 

 

Det er ingen som forlanger at verken du, han eller andre skal kjøpe varen. Slapp av. Dette går bra. 

 

Det står bensinstasjon hos bestemor. Det står bensinstasjon her hjemme også, nærmeste hurtiglader er 10 mil hjemmefra. Jeg er forbruker, jeg velger det som passer meg best. Hvorfor er det urimelig?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Har gjort det et par ganger da jeg skulle fra Oslo til Mo I Rana så helt urelevant er det ikke.

Pisset du i flaske da? Og knep igjen rompa og hadde matpakkene stablet opp i passasjersetet? Høres hverken trygt eller hygienisk ut. Tror det bare er godt for trafikksikkerheten at privatpersoner tvinges til å ta pauser med fornuftige mellomrom, i likhet med yrkessjåførene.

 

Leste du i det heletatt hva jeg skrev for noe, før du hoppet i skyttergrava?

Hva med når det er vinter, du har tilhenger bak, skiboks på taket og rekkevidden er under halvparten av det den er oppgitt til? Det er det som er rekkeviddeproblemet. Ikke den rekkevidden du klarer under perfekte forhold sommerstid.

Hva så om man må ta 2-3 ladepauser? Bensinbiler får jo også redusert rekkevidde under ugunstige forhold.

 

500 km rekkevidde under gode forhold krever ~100 kWh batteri eller ~30 liter tank (ved 0,6 l/mil). Er det snøstorm, motvind, og har campingvogn på slep, skiboks, og varmeapparat på maks så halveres fort rekkevidden i begge tilfeller. Dvs. ladestopp/fyllestopp minst ett sted om man beregner å klare Oslo-Trondheim på håret, eller to stopp med ok marginer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det står bensinstasjon hos bestemor. Det står bensinstasjon her hjemme også, nærmeste hurtiglader er 10 mil unna. Jeg er forbruker, jeg velger det som passer meg best. Hvorfor er det urimelig?

 

 

 

Urimeligheten var som jeg forklarte det, du mente strekningen oslo/trondheim ikke hadde nok hurtigladere på grunn av at det ikke sto en hos bestemoren din, det er urimelig. 

 

Å si at strekningen oslo/trondheim ikke passer deg pga det ikke er noe hurtiglader i nærheten av ditt faste stoppsted og du ikke ville stoppe ellers er, ikke urimelig. Eller, kanskje litt.

 

Men fortvil ikke, det kommer nok en på bensinstasjonen etterhvert. Selv om jeg personlig synes det er en dårlig ide, burde hellers legges til plasser der en kan få nytte av tiden sin. Men det er nå så :) 

Lenke til kommentar

 

 

Hva har dette med saken å gjøre? Om personbilen er aldri så avgiftsbelagt så endrer det ikke på det faktum at det gir et solid bidrag til utslipp av CO2 og dermed den globale oppvarmingen. I tillegg til giftig lokal forurensning.

 

Bare fordi noe ikke er det største problemet så betyr det ikke at det skal ignoreres eller nedprioriteres.

 

Den påstanden er like sann for elbil, som for bil med forbrenningsmotor.

Flytende drivstoff, og elektrisitet, er en energibærer. (Drivstoff kan også være en energikilde, men må ikke nødvendigvis være det).

Så hva som bidrar til hvor mye CO2 utslipp synes jeg er et spørsmål med for mange nyanser til å besvare kategorisk. Jeg syns heller ikke det sømmer seg, i et fritt marked, å regulere det ene motoralternativet til å ha vesentlig fordel over det andre, på et oppkonstruert grunnlag med bare løselig rot i virkeligheten.

Jeg synes eventuell CO2 avgift bør plasseres på fossile energikilder, ikke på energibærere eller motoralternativ. Så får det frie markedet selv velge hvilke alternativ som passer.

 

Hva er det du snakker om? Det kan helt fint besvares kategoris. Rene elbiler gir mindre utslipp enn fossilbiler. Det er et faktum. Det er også et faktum at hydrogen er ubrukelig fordi det krever enormt mye mer energi enn rene elbiler.

 

Det frie markedet makter åpenbart ikke å løse problemet med global oppvarming, og dermed må staten gripe inn og regulere.

 

Tiltak som momsfritak, fritt frem i kollektivfelt, og fritak fra veiavgift skal selvsagt heller ikke gis på oppkonstruert grunnlag.

Det er ikke noe oppkonstruert grunnlag. Rent elektrisk er fremtiden. Det er det eneste som ikke innebærer å kaste bort energi.

 

 

Det er et oppkonstruert grunnlag fordi det er noe du m.fl. har fått en fiks ide og bestemt dere for. Det er ikke en retning det frie marked har valgt selv. Aka markedsmanipulasjon.

Hvis påstanden din er korrekt så ville det vektlegges av markedet, og elbiler vil følgelig få en fair andel nybilsalg som følge av dette fortrinnet, skulle det eksistere. Incentiver unødvendig.

Dersom incentiver er nødvendig likevel, så vitner det kanskje om at markedet ikke er enig i påstanden din.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Jo noen krav er veldig urimelige, altså når det kun er godt nok om det står en hurtiglader hos bestemor. Da er en urimelig. Men dette er min mening, at du ikke finner det urimelig er jo din sak, på samme måte som han som skrev det ikke finner det urimelig. Men for de fleste andre, er nok kravet ganske latterlig. 

 

Det er ingen som forlanger at verken du, han eller andre skal kjøpe varen. Slapp av. Dette går bra.

At noe er urimelig for bla. deg er totalt irrelevant siden det ikke er noen vedtak som tilsier at det ikke skal være tilgjengelige hurtiglader hos alle som ønsker det.

 

Jeg kan jo påstå at du er urimelige som krever at andre skal tilpasse seg dine premisser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har gjort det et par ganger da jeg skulle fra Oslo til Mo I Rana så helt urelevant er det ikke.

Pisset du i flaske da? Og knep igjen rompa og hadde matpakkene stablet opp i passasjersetet? Høres hverken trygt eller hygienisk ut. Tror det bare er godt for trafikksikkerheten at privatpersoner tvinges til å ta pauser med fornuftige mellomrom, i likhet med yrkessjåførene.

 

Leste du i det heletatt hva jeg skrev for noe, før du hoppet i skyttergrava?

Hva med når det er vinter, du har tilhenger bak, skiboks på taket og rekkevidden er under halvparten av det den er oppgitt til? Det er det som er rekkeviddeproblemet. Ikke den rekkevidden du klarer under perfekte forhold sommerstid.

Hva så om man må ta 2-3 ladepauser? Bensinbiler får jo også redusert rekkevidde under ugunstige forhold.

 

500 km rekkevidde under gode forhold krever ~100 kWh batteri eller ~30 liter tank (ved 0,6 l/mil). Er det snøstorm, motvind, og har campingvogn på slep, skiboks, og varmeapparat på maks så halveres fort rekkevidden i begge tilfeller. Dvs. ladestopp/fyllestopp minst ett sted om man beregner å klare Oslo-Trondheim på håret, eller to stopp med ok marginer.

 

Forskjellen er at når jeg har 120 mil rekkevidde å ta av, og kan fylle på 5 minutt praktisk talt hvor som helst, så er betydningen av redusert rekkevidde under ugunstige forhold, mye mindre merkbar. HAlvering av rekkevidden, 60 mil, er fortsatt nok til Oslo / Trondheim. Og skulle det mot formodning ikke være nok, så tar det 5 minutt å stoppe å fylle. Å det kan gjøres hos Bestemor på Koppang.

Lenke til kommentar
Og bare det at jeg sitter på hurtigladekartet.no for å finne ut om det er mulig å kjøre ønsket rute mellom Oslo og Trondheim, sier igrunn alt jeg trenger å vite. Oslo Trondheim, det er ikke lengre enn at det skal ikke være nødvendig å planlegge i det heletatt. Vri om tenninga og kjør.

Med Tesla slipper du å vri om noen tenning. Den er allerede i gang når du setter deg inn. Et tommeltrykk på rattet og "Navigate to Oslo" så får du opp forslag til kjørerute inkludert hvor det er optimalt å lade, ladetider, ankomsttid etc. Du slipper å knote deg gjennom noe ladekart, og har friheten til å velge rute via Østerdalen, Dovre, Folldal, Røros og what not.

 

Du kjører ikke Oslo-Trondheim uten å ta pause underveis. Altså er problemstillingen irrelevant.

Tøvprat, jeg har kjørt fra Kristiansand til Finnsnes(i midten av Troms) og de eneste pausene jag hadde var for å fylle tanken og late vannet. Hadda lagd meg matpakker som jeg spiste mens jeg kjørte. Det kan man aldri klare med en elbil fordi tankepausene blir myyyyyye lengre.

Det er mulig, men slett ikke trygt. Jeg kjørte Kristiansand-Tromsø med en Tesla i sommer og synes 2 overnattinger a 8 gode timer var et absolutt minimum. Regnet forøvrig ut at jeg ville spart ca 2 timer hvis jeg hadde kjørt bensin/dieselbil i stedet for, men da hadde jeg sikkert måttet betale en tusenlapp i bompenger og fergepenger, penger som tar over to timer å tjene inn. To timer fri uten lønn var altså billigere for meg enn å måtte betale en haug med avgifter. Maratonkjøring vil jeg ikke anbefale noen uansett drivstoff.

Lenke til kommentar

 

Med Tesla slipper du å vri om noen tenning. Den er allerede i gang når du setter deg inn. Et tommeltrykk på rattet og "Navigate to Oslo" så får du opp forslag til kjørerute inkludert hvor det er optimalt å lade, ladetider, ankomsttid etc. Du slipper å knote deg gjennom noe ladekart, og har friheten til å velge rute via Østerdalen, Dovre, Folldal, Røros og what not.

 

 

Så fint for Tesla :) Den dekker fortsatt ikke mine behov, Model S har ikke tilhengerkrok, og Model X misliker jeg både fordi den er SUV, og fordi jeg tror falkevingedørene er et problembarn. Og begge de to koster mye mere enn hva som kan forsvares av fornuft og behov. Å forsvare det med spesiell interesse er helt greit, men jeg har ikke den spesielle interessen. Ta plattformen til e-Golf, sett karrosseriet fra en Scirocco oppå den, gi den w4d og tilhengerkrok, større batteri og bedre hurtiglademuligheter, da begynner vi å nerme oss. Men det er nok litt frem i tid enda.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Pisset du i flaske da? Og knep igjen rompa og hadde matpakkene stablet opp i passasjersetet? Høres hverken trygt eller hygienisk ut. Tror det bare er godt for trafikksikkerheten at privatpersoner tvinges til å ta pauser med fornuftige mellomrom, i likhet med yrkessjåførene.

Stoppa litt nord for Trondheim for å fylle drivstoff, tømme blæra og få en skikkelig middag etter å ha spist brødskiver fram til da.

Det er ikke gøy å sitte i bil i over 12 timer så da stopper man ikke med mindre man må.

Og pissepauser kan også unnagjøres i løpet av få minutter på en rasteplass så hygienen trenger ikke å bli et problem selv om vannet må lates av og til.

Lenke til kommentar

Vel, før forbrenningsmotoren blir borte, så vil jeg ha en Chevrolet van igjen.

 

Hadde en 1987 Beauville, automatgir, 5L V8 bensin (med hele 180 Hk...) med et forbruk på 1,1 L/10 Km. ved meget pen kjøring (2 L/10 Km hvis jeg tråkket hardt på). Nåværende 2008 VW Caddy 1,9 TDi (diesel... >-<) bruker rundt 0,75 L/10 Km, uansett hvordan jeg kjører.

 

Kostnadsmessig, så hadde jeg hatt 9 år med drivstoff til den van'en for prisen av Caddy'en (179.000 Kr. innkjøpspris; ~1600 Kr. pr. måned i bensinpenger til van'en). 11 år, hvis jeg tar med alle de problemene jeg har hatt med den oh-so moderne og miljøvennlige og effektive dieselvarebilen: ABS-pumpen, begge ESP-modulene, CAN-BUS sikringer, støtdempere bak (for å bare nevne det dyreste), og reservedelprisene er så generelt så hårreisende at jeg nekter å sette mine ben på kjøpsstedet - Møller Bil, Tynset - igjen.

Jeg betalte i sin tid 13500 kr. for lyktebøyle, 2x Hella 3003 pluss montering. Lykter som ikke engang var lovlige pga. parklys i kjørelys, ble jeg fortalt av Biltilsynet i etterkant - kun "veldig kraftige lykter" ble avtalt med Møller pr. telefon.

 

Til sammenlikning, det mest elektronisk kompliserte på den Chevy'en var kassettspilleren. Etter 15 års eie, alt som har måttet gjøres med den vært forstillingen 2 ganger, skifte hele eksosanlegget pga. rust og sprekker, og en morken ledning til kjølesystemet. Også, årsavgiften på van'en var lavere. Jeg angrer som en hund på at jeg solgte den, og hørte på politikerene som anbefalte diesel på den tiden!

Ville ha bensin, men fant ingen dugelig bensin varebil.

 

Så min neste nye bil blir en eldre en, uten all denne elektronikken som ikke tåler norsk kulde. Og det blir ikke en dieselbil på meg noen gang igjen. Ei heller noe fra VW.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...