Gå til innhold

Forbrenningsmotoren er under press: Hvor lenge overlever den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg trur det blir eit oppkome av slike utspel framover for å kome unna spørrsmål om innføring av karbonskatt - det einaste verkemiddelet som fagfolk ser vil virke rett på alle sektorar. Men det er politisk sjølvmord å komme opp med dette fordi det råkar jamnt over alle med høgt forbruk. Salgbare politiske saker må derimot vera slik at dei ikkje rører livet til majoriteten - berre dei rike, slik som eigerar av bilfabrikkar og oljeselskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det Schramm mener er at ICE motorene blir rene generatorer som leverer til elmotor via batteri. Det er litt å hente her, spesielt på lokale utslipp. Men da kan vi ikke ha "dumme" hybrider som starter opp forbrenningsmotoren i hytt og pine, eller kjører på batteriet til det er tomt, også fyrer igang for å lade det opp igjen.

 

Da må man ha hybridbiler som kan tenke, og som planlegger bruken av ICE motoren slik at den går bare der det er mest hensiktsmessig. Som f.eks på motorvei, og slår seg av når man svinger av til tettbebygd strøk, med nok strøm på batteriet til å ta seg frem til målet, eller ut på motorveien igjen. Og får å få det til må man vurdere teknologiske og økonomiske icentiver som gjør det umulig, eller ihvertfall dyrt å dure på med eksos i tettbebyggelsen.

 

Forhåpentlig blir elektrisk infrastruktur med gode batterier og ladeløsninger så bra til slutt, at folk slutter med flytende drivstoff helt av seg selv, rett og slett fordi det er ulønnsomt og uhensiktsmessig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det sies at bilene er blitt mer effektive. Dette er en ikke begrunnet påstand som vi ikke har noe godt svar på. Bilene er tyngre, mer spekket med utstyr. Min 2001 audi a6 var 15% mer effektiv enn min 2009 audi a6.

 

Jesper sier at så lenge bilen klarer kravene er det "all good". Bilene forurenser fortsatt, så det å klare kravene er på ingen måte nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

År 2040 er ofte nevnt som det totale paradigmeskifte av kjøretøyer, de kloke påstår at produksjonskapasiteten frem til da er ca. 400.000.000 elektrifiserte kjøretøyer frem til den datoen, men i dag finnes det godt over 1.2 milliarder fossile kjøretøyer på jorden så hvordan har forkjemperne tenkt seg at det ikke skal finnes flere fossile kjøretøyer fra den datoen er en gåte for meg siden utopisk tankesett ikke forflytter personer.

 

Det interessante er at fossile kjøretøyer utgjør ca. 4% av den totale forurensingen og med noen få grep kunne mye av forurensingen ha blitt kraftig redusert på mange andre områder, men storkonsernene vil da bli lidende så mye enklere og gå etter mannen i gata.

Endret av Nautica
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje fordi sorte selskaper som exxon og da mest sannsynlig de fleste andre oljeselskap satser hele sin fremtid på "den profittbringende handelsvaren diesel" noe exxon nevnte i en finansrapport. Uten det er de vel kun prisgitt lån og andre finansielle sprell før de går dukken.

Lenke til kommentar

Gode veier  og både privat og offentlig transport har gitt oss mange gleder og mye nytteverdi de siste hundre år.

Ingen grunn til å nedvurdere og/eller forby dette.

Og elektrisk transport er ikke en ulempe  på noen måter.  Så det burde bare være å sette i gang utbygging av lade og Hydrogen-fyllestasjoner.

Teknologien har vi nå , og bilprodusentene står klar til å masseprodusere det kundene etterspør.

Og kundene vil gjerne kjøre med nullutslipp der det er mulig. Det viser salget av  fossil-batteri-hybridbiler.

Med batteri og Hydrogen -elektrisk vil km. -prisen  bli lavere enn med fossilt. Og mer effektive  når det gjelder energibruk er de også i forhold til fossilt. Og bilene  vil på sikt bli billigere med elektrisk motor, enten kun med batteri eller med batteri-brenselcelle. Likeså vedlikeholdskostnader.

Og altså ingen lokal forurensning. Ingen forandring på kjøre/fylle-mønster, for de som ønsker dette valget.

 

Sett i gang.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og altså ingen lokal forurensning. Ingen forandring på kjøre/fylle-mønster, for de som ønsker dette valget.

 

Sett i gang.

Det selges ca. 80 millioner liter bensin og ca. 250 millioner liter diesel i måneden i Norge (2017 tall) så det skal endel omstilling til for og innfri.

 

Er lokal forurensing mer viktig en global ?, skal vi godta at strømproduksjon med fossilt drivstoff i andre land sålenge det ikke direkte berører mikrosamfunnene ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor det fokuseres så altfor mye på det minste problemet

 

Fordi det er vanskelig å tenke. Biler i trafikken er noe alle ser, og derfor er det enkelt å føle noe om dette, uten konsekvensanalyse. Folk flest har det slik at den forurensningen de ikke ser, har de heller ikke noe forhold til...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Før forbrenningsmotoren kan avsluttes må det først opparbeides en infrastruktur og teknologi som tillater kun bruk av el-motorer, hybrider og/eller hydrogen.

 

Vi må ett utbredt nett av tilgjengelige ladestasjoner. Nytter lite med el-bil hvis det er for langt mellom hver ladestasjon. Begynn med å pålegge alle bensinstasjoner å ha tilrettelagt for ladestasjon for el-biler innen år 20-ett-eller-annet.

 

I tillegg må lade teknologien være god nok til at man ikke blir stående i en "evighet" før bilen er oppladet igjen.

 

Enkelt sagt så nytter det lite å bannlyse forbrenningsmotorene hvis ikke ting er tilrettelagt for bruk av el-biler og andre drivstofftyper.

Allerede i dag dekker elbilen behovene til nesten alle der ute. Det skal ikke mye til før elbilen kan ta helt over. Litt bedre rekkevidde og bedre utbygget ladeinfrastruktur så er vi der.

 

Det vil altså skje naturlig at elbil-situasjonen vil legge til rette for bannlysing av fossilbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sies at bilene er blitt mer effektive. Dette er en ikke begrunnet påstand som vi ikke har noe godt svar på. Bilene er tyngre, mer spekket med utstyr. Min 2001 audi a6 var 15% mer effektiv enn min 2009 audi a6.

 

Jesper sier at så lenge bilen klarer kravene er det "all good". Bilene forurenser fortsatt, så det å klare kravene er på ingen måte nok.

Er de faktisk mer effektive, eller har fossilbilprodusentene blitt bedre til å jukse så det bare ser slik ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og elektrisk transport er ikke en ulempe  på noen måter.  Så det burde bare være å sette i gang utbygging av lade og Hydrogen-fyllestasjoner.

Hydrogenspammeren er i gang igjen. Det er nytteløst å sette i gang utbygging av fyllestasjoner til blindveien hydrogen.

 

Med batteri og Hydrogen -elektrisk vil km. -prisen  bli lavere enn med fossilt.

Hydrogen er dyrt og lite effektivt. Rent elektrisk er veien videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det interessante er at fossile kjøretøyer utgjør ca. 4% av den totale forurensingen og med noen få grep kunne mye av forurensingen ha blitt kraftig redusert på mange andre områder, men storkonsernene vil da bli lidende så mye enklere og gå etter mannen i gata.

Veitransporten står for 13-14% av de totale CO2 utslippene, ikke 4%.

 

Men det er ikke snakk om enten/eller. Ca 62% av verdens CO2-utslipp kommer fra varme- og elektrisitetsproduksjon ved bruk av kull og gass. Dette jobbes hardt med å fases ut. Solkraft er i en ekstrem vekstfase, og trolig vil det meste av kull og gass være faset ut innen 2050.

 

Når man ser bort i fra kull og gass, som det er vanskelig å fase ut raskere, så er det oljen som er den største utslippskilden til CO2. Og ca 40% av verdens oljeforbruk går til veitransporten, noe som gjør det til den største og enkleste tingen å gjøre noe med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

År 2040 er ofte nevnt som det totale paradigmeskifte av kjøretøyer, de kloke påstår at produksjonskapasiteten frem til da er ca. 400.000.000 elektrifiserte kjøretøyer frem til den datoen, men i dag finnes det godt over 1.2 milliarder fossile kjøretøyer på jorden så hvordan har forkjemperne tenkt seg at det ikke skal finnes flere fossile kjøretøyer fra den datoen er en gåte for meg siden utopisk tankesett ikke forflytter personer.

 

Det interessante er at fossile kjøretøyer utgjør ca. 4% av den totale forurensingen og med noen få grep kunne mye av forurensingen ha blitt kraftig redusert på mange andre områder, men storkonsernene vil da bli lidende så mye enklere og gå etter mannen i gata.

 

Det som er viktig (som første skritt) er ikke å få fjernet alle 1.2 milliarder fossile kjøretøyer. Første skritt er å stoppe (eller redusere til det minimale) nysalget av fossile kjøretøyer.

Om man kalkulerer med en levetid på 20 år på en bil, og man stopper salget i land for land fra 2025 framover mot 2040, så vil siste fossile bil bli skrotet i 2060.

 

Om noen land klarer dette raskere så er jo det positivt. Kina har allerede nå lagt ned forbud mot salg av over 200 bilmodeller som bruker for mye drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...