Cerent Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Hei, Hva har det egentlig å si for ytelsen, eller går det mer på hvor mye minne datamaskinen klarer å behandle? Dersom jeg kjører et 32-bit OS på en 64-bit CPU, bruker jeg bare "halve" CPU'en? MHz er liksom lettere å forstå så håper noen kan klargjøre hva dette med "bit" innebærer i denne sammenhengen. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en gammel (vel relativt) datamaskin med 64-bit Intel Core Duo 1,2 GHz CPU men bare 1 GB minne, også leser jeg på kravene til Windows 7 som jeg lurer på å installere at 64-bit versjonen krever 2 GB, mens 32-bit krever 1 GB RAM. Hvorfor er det egentlig slik at 64-bit krever mer minne? I hvertfall blir det da enten å oppgradere minnet som jeg er usikker på om jeg gidder eller kjøre 32-bit Windows. Eller vil Windows Vista 64-bit være å foretrekke fremfor Windows 7 32-bit på en så gammel maskin? (Vista 64-bit krever bare 1GB RAM). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Det går på hvor mye minne maskinen kan få tilgang til. Om du har over 4 GB minne, er det nødvendig med 64-bit operativsystem.32 og 64 benevner antall bits i pekere. Flere bits gjør at man kan peke til minneadresser over 4 GB. I tillegg gjør det å kjøre prosessoren i 64-bit-modus det enklere og raskere å regne med større tall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå