Gå til innhold

Hvordan bli bilmekaniker?

Visum

Anbefalte innlegg

På vegne av en venn lurer jeg på følgende:

Hvordan blir en bilmekaniker når man har allerede fullført videregående innenfor studiespesialisering og er 23 år?

Slik jeg forstår det har vedkommende brukt opp ungdomsretten og har derfor ikke muligheten til å søke ordinær utdanningsløp. Hva er den alternative måten for bli bilmekaniker? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel flytte utenlands og ta utdanning på college, men da må han betale mesteparten av det selv. Får vel noe støtte fra lånekassen. 

Takk for tipset, men tror vedkommende ikke har lyst til å flytte utenlands. Jeg har hørt at folk kan ta forkurs på vgs, slik 23/5 regelen for å få studiekompetanse, men har de ikke lignende for yrkesfag også? Tenker da på voksenrett (voksenopplæring).

Lenke til kommentar

Kan vel flytte utenlands og ta utdanning på college, men da må han betale mesteparten av det selv. Får vel noe støtte fra lånekassen.

Takk for tipset, men tror vedkommende ikke har lyst til å flytte utenlands. Jeg har hørt at folk kan ta forkurs på vgs, slik 23/5 regelen for å få studiekompetanse, men har de ikke lignende for yrkesfag også? Tenker da på voksenrett (voksenopplæring).

Voksenopplæring er for de uten utdanning. Det har denne personen. Han kan søke normalt, men havner typisk langt bak i køen pga manglende rett. Ta kontakt med en rådgiver hvor de har rett linje.

Lenke til kommentar

trenger jo ikke utdanning for å jobbe, men om man har interesse for å skru er det jo bare og sette i gang på fritiden og lære seg å mekke, gutta som går på mekk har jo ofte skrudd på biler i mange år før de begynner på skolen. 
bilmekaniker er vel noe man har i blodet, litt som de som driver og kjører anleggsmaskiner, du kan se det på de på lang vei at de har det i blodet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...