Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt av alderspensjon.

Anbefalte innlegg

Min kone er i full jobb og har begynt å ta ut alderspensjon (kan det når man har passert 62) Spørsmålet er: Skattlegges trygden som biinntekt? Grunnen til spørsmålet er at hun har veldig høyt trekk på pensjonen. Hun jobber i fylkeskommunen. Vært ansatt i mange år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mulig at skattetrekket av trygden skjer med satsen for biinntekt. Din kone kan be nav om å trekke med hovedinntektsats og fylkeskommunen med biinntektsats i steden dersom det gir et riktigere trekk totalt sett.

Uansett får hun tilbake for mye trukket skatt senere dersom resultatet her har vært for høyt skattetrekk. Dersom dette er tilfelle er det mulig hun kan endre skattekortet til prosenttrekk for at det skal bli riktigere samt evt. ha pensjonen som hovedinntekt. Det å vanskelig å vurdere hva som blir mest riktig over forum uten framlagte tall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Trodde det var egen sats for pensjonsinntekt, i hvert fall fra det offentlige. 

Jeg fikk 21% mot 20% i fjor. Altså en økning. 

ja men det er fortsatt en egen type skatt - pensjonsskatt, ikke skatt på kapital eller arbeidsinntekt

Lenke til kommentar

Trodde det var egen sats for pensjonsinntekt, i hvert fall fra det offentlige. 

Jeg fikk 21% mot 20% i fjor. Altså en økning. 

ja men det er fortsatt en egen type skatt - pensjonsskatt, ikke skatt på kapital eller arbeidsinntekt

Ja det er det. Men ifølge myndighetene skulle vi få lavere skatt. Føler meg lurt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...