Instict Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 (endret) Hei, Ser ut som en eller flere av minnebrikkene mine må byttes ut. Har lest litt frem og tilbake i forumet at jeg må være obs på de fysiske størrelsene på minnebrikkene da jeg har en rimelig stor cpu kjøler. Kjøleren er en Noctua NH-D14, med 1x140mm vifte og 1x120mm vifte, samt to 120mm kjøleribber. Height (without fan) - 160 mm Width (without fan) - 140 mm Depth (without fan) - 130 mm Height (with fan) - 160 mm Width (with fan) - 140 mm Depth (with fan) - 158 mm Når høyden på kjøleren er 160mm, vil det si at jeg har 20mm plass til minnebrikker? Problemet mitt er at det står ikke fysisk størrelse på minnebrikker på feks komplett, så er det en måte å se hvor store disse brikkene er? Endret 29. desember 2017 av Instict Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Produsentens sider eller Gooooogle er tingen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Det at kjøleren er 160mm høy har ikke noe for minnebrikkene å si, dette er informasjon som er relevant ift kabinettet. Når det gjelder valg av minnebrikker sammen med en noctua nhd14, eller tilsvarende store kjølere, så kan du egentlig velge hva du vil: Det er plasseringen av viften(e) på kjøletårnet som kan komme i konflikt med minnebrikker, ikke selve tårnet (dermed kan man bare sette viften litt opp). Uansett, det enkleste er egentlig bare å se på bilde av brikkene. Man ser fort om brikkene er høye eller lave. Det vil si ..alle brikkene er like. Det er kjøleribben på brikken som har ulik høyde. Hvis du bare vil være sikker på at alt passer kjøper du f.eks Corsair vengeance (ikke led utgaven). Disse er lave. Endret 1. januar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Takker for svar. Tanken min var vel om kjøleren er 160mm høy, og vifta over brikkene er 140mm, så hadde jeg 20mm plass til brikkene. Skal se på de vengance brikkene. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Det at kjøleren er 160mm høy har ikke noe for minnebrikkene å si, dette er informasjon som er relevant ift kabinettet. Når det gjelder valg av minnebrikker sammen med en noctua nhd14, eller tilsvarende store kjølere, så kan du egentlig velge hva du vil: Det er plasseringen av viften(e) på kjøletårnet som kan komme i konflikt med minnebrikker, ikke selve tårnet (dermed kan man bare sette viften litt opp). Kan vel ha litt å si hvis man overklokker mye, og har raske og overklokker de rambrikkere, slik rambrikkene blir varme. Setter man da for høy minnetider kan maskinen bli mere ustabil. Så fordel å ha litt plass mellom kjøler og rambrikkene. Slik ikke varmen flyttes fra kjøler til ram. Men dog er dette ekstremt tilfelle, normalsett er ikke det stort problem. Sokkel 2011-03 er vel større sansynlig dette kan skje med hvis man har raske rambrikker. 2 cm bør vel holde. Endret 2. januar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Det at kjøleren er 160mm høy har ikke noe for minnebrikkene å si, dette er informasjon som er relevant ift kabinettet. Når det gjelder valg av minnebrikker sammen med en noctua nhd14, eller tilsvarende store kjølere, så kan du egentlig velge hva du vil: Det er plasseringen av viften(e) på kjøletårnet som kan komme i konflikt med minnebrikker, ikke selve tårnet (dermed kan man bare sette viften litt opp). Uansett, det enkleste er egentlig bare å se på bilde av brikkene. Man ser fort om brikkene er høye eller lave. Det vil si ..alle brikkene er like. Det er kjøleribben på brikken som har ulik høyde. Hvis du bare vil være sikker på at alt passer kjøper du f.eks Corsair vengeance (ikke led utgaven). Disse er lave. Det stemmer ikke at det bare er viten som må lyttes litt opp. En kan komme i problemer med selve kjøleren. Dette var jeg selv borti når jeg hadde d14 og corsair vengeance brikker. Endret 2. januar 2018 av FranZe Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Hvilket hovedkort var det og hvilken vei var tårnet orientert? Og hadde du brikker i alle dimmsa (den nærmest CPU). Veldig høye brikker? Endret 2. januar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Se post 5 her f.eks Men hadde de høye vengeance brikkene ja. De er selvfølgelig høyere enn det de fleste har. Når det kommer til høyde på minnebrikkene så er det vel under 44mm som gjelder for D14. Hvis en har ett oppsett som tilsier at minnebrikkene kan komme i konflikt med selve kjøleren så burde en ikke ha høyere minne enn det som går innunder. Endret 2. januar 2018 av FranZe Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Skal se på de vengance brikkene. Hadde slike brikker under D14. Jeg fjernet "kjølefinnene" på minnet, slik at det så ut som vanlig value-ram. Dette gjorde jeg for at det kom i konflikt med selve kjøleren. Hvis du vil kan du få dette til å passe uansett, trenger ikke kjøpe nytt minne. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Jeg mente jo selvsagt DDR4 .. og der er vengeance lave. Burde selvsagt sjekket om det er ddr3 eller 4 TS skal ha. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 TS har ddr3 og hadde planer om å oppgradere hk/cpu/minne til ddr4 om det kom noe supertilbud i romjul/nyttår. En ny cpu kjøler hadde tatt knekken på budsjettet. Siden dataen det er snakk om er rundt 14 timer unna, så var eg usikker på plassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå