torest Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Først gjelder det å få erfaring med flest mulig løsninger.I 2021 vil Norge ha 60 ferger med batterier. Nå må Vegdirektoratet finne en standardløsning for lading Lenke til kommentar
Jarle Hvidsten Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Hvorfor monterer de ikke lade tilkoblingen i endene av fergene? Det ville vert enklere å både bruke og standardisere. Integrert med fergelem. Lenke til kommentar
Øystein Rødstøl Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Hvorfor tenke så avansert, når enklere, billigere, og tryggere alternativ finnes? Hvorfor ladde batteriene på noen få minutter, når de kan laddes hele tiden? Hvorfor ikke utruste fergene med brannsikre lommer for vogntog med ferdig ladede batterier? Vogntoget kjøres ombord og batteripakken kobles til fergen. Når fergeturen er over kjøres vogntoget på land for å laddes, og erstattes så av et nytt vogntog. Fergen får slik hurtig nye batterier, samtidig som det står et vogntog med batteripakker til lading, på hver side av fjorden, til en hver tid. Dette er etter min mening både sikrere og mye billigere. Enorme beløp for strømforsyning til fergeleiene unngås, samtidig som fergeleiene kan brukes slik de er idag. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 Det viktigste. Er uansett å få erstattet alle fergene med tunnel eller bru. Lenke til kommentar
Øystein Rødstøl Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 "missi" ikke noe problem, har også en løsning her. http://www.andalsnes-avis.no/meninger/leserbrev/2016/11/24/Kan-ny-teknologi-gjøre-Sekkfast-mulig-13792653.ece Lenke til kommentar
Nils Brunvoll Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Hvorfor tenke så avansert, når enklere, billigere, og tryggere alternativ finnes? Hvorfor ladde batteriene på noen få minutter, når de kan laddes hele tiden? Hvorfor ikke utruste fergene med brannsikre lommer for vogntog med ferdig ladede batterier? Vogntoget kjøres ombord og batteripakken kobles til fergen. Når fergeturen er over kjøres vogntoget på land for å laddes, og erstattes så av et nytt vogntog. Fergen får slik hurtig nye batterier, samtidig som det står et vogntog med batteripakker til lading, på hver side av fjorden, til en hver tid. Dette er etter min mening både sikrere og mye billigere. Enorme beløp for strømforsyning til fergeleiene unngås, samtidig som fergeleiene kan brukes slik de er idag. Dette finnes alerede system basert på bytte av batteri, Vard Electro har et system der batteripakker blir byttet ut (med en robot) ved kai, og en sparer både på infrastruktur i strømnett og kailigge for lading. Lenke til kommentar
Øystein Rødstøl Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Hvorfor tenke så avansert, når enklere, billigere, og tryggere alternativ finnes? Hvorfor ladde batteriene på noen få minutter, når de kan laddes hele tiden? Hvorfor ikke utruste fergene med brannsikre lommer for vogntog med ferdig ladede batterier? Vogntoget kjøres ombord og batteripakken kobles til fergen. Når fergeturen er over kjøres vogntoget på land for å laddes, og erstattes så av et nytt vogntog. Fergen får slik hurtig nye batterier, samtidig som det står et vogntog med batteripakker til lading, på hver side av fjorden, til en hver tid. Dette er etter min mening både sikrere og mye billigere. Enorme beløp for strømforsyning til fergeleiene unngås, samtidig som fergeleiene kan brukes slik de er idag. Dette finnes alerede system basert på bytte av batteri, Vard Electro har et system der batteripakker blir byttet ut (med en robot) ved kai, og en sparer både på infrastruktur i strømnett og kailigge for lading. Det er flere fordeler og færre ulemper med batteriskift enn med hurtiglading. Valget bør derfor være enkelt. Den største ulempen jeg ser er at det trengs flere batterienheter. Første ferge i et samband trenger tre enheter, andre en, tredje også en dersom det er tilstrekkelig strømtilførsel til fergeleiene i sambandet. Batterienhetene har et visst antall ladesykluser før de må kondemneres, altså vil flere batterienheter gi sambandets batterier lengre levetid totalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå