Gå til innhold

Apple sier unnskyld til misfornøyde iPhone-kunder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple burde straffes på samme økonomiske nivå som europeiske bilprodusenter....avgasstest vs batteritest

Helt enig. Dette er en sak EU burde hive seg på. I disse miljøtidene burde også planlagt foreldelse straffes hardt, så dette er ikke bare en sak om forbrukerrettigheter.

Hvis det er et utbredt problem at telefonen slår seg av pga batteritilstand så burde de kommet med en form for logikk som styrer nedklokking, også etterfulgt av en beskjed til bruker om hva som har skjedd og hvorfor. Jeg vil tro dette kun er et problem ved lavt batterinivå, så ved høyt batterinivå og under lading burde telefonen i alle tilfeller være klokket som den var da den ble kjøpt. Hvis dette ikke er mulig burde det heller være et forbrukervalg å aktivere nedklokking, feks kommer det en advarsel etter en slik re-start med råd om å aktivere dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen er litt klønete; dette er et problem for alle produsenter med tanke på batteriteknologi; Apple er vel den eneste som har prøvd å løse dette via software (istedenfor å la telefonen kræsje/slå seg av). Så langt jeg skjønte vil i tillegg til lavere pris for å bytte batteri, vil det også bli innført tilgang på batteri-helse-informasjon på en klar måte i iOS fra neste år. Dvs, man får info når batteri er i en slik tilstand at prosessor blir klokket ned (muligens også et valg for om man vil la telefon kræsje istedenfor å klokkes ned?).

Naturligvis, når nå Apple priser ned batteribytte ganske brutalt, vil det bli dårlig business for alle som ikke er knyttet til Apple-systemet å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen er litt klønete; dette er et problem for alle produsenter med tanke på batteriteknologi; Apple er vel den eneste som har prøvd å løse dette via software (istedenfor å la telefonen kræsje/slå seg av). Så langt jeg skjønte vil i tillegg til lavere pris for å bytte batteri, vil det også bli innført tilgang på batteri-helse-informasjon på en klar måte i iOS fra neste år. Dvs, man får info når batteri er i en slik tilstand at prosessor blir klokket ned (muligens også et valg for om man vil la telefon kræsje istedenfor å klokkes ned?).

Naturligvis, når nå Apple priser ned batteribytte ganske brutalt, vil det bli dårlig business for alle som ikke er knyttet til Apple-systemet å bytte batteri.

Er det? Hvem andre er det som gjør dette i batteri-drevne enheter? Alle produsenter?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden batterier er forbruksvare så bør man kunne bytte selv eller få byttet gratis, altså at jobben er gratis. Batteriet kan man selvfølgelig ta betalt for, man får jo ikke nye AA-batterier når lommelykta slokner.

29 USD er vel kosten for batteriet vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Er det? Hvem andre er det som gjør dette i batteri-drevne enheter? Alle produsenter?

AtW

Nei, ingen andre gjør det - derfor man får 2 millioner+ treff på google om samsung telefoner som slår seg automatisk av i kaldt vær ;)

Lenke til kommentar

AtW

Nei, ingen andre gjør det - derfor man får 2 millioner+ treff på google om samsung telefoner som slår seg automatisk av i kaldt vær ;)

Du sa det var et problem for "alle produsenter", det er noe ganske annet enn det du plutselig later som du sa nå.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden batterier er forbruksvare så bør man kunne bytte selv eller få byttet gratis, altså at jobben er gratis. Batteriet kan man selvfølgelig ta betalt for, man får jo ikke nye AA-batterier når lommelykta slokner.

29 USD er vel kosten for batteriet vil jeg tro.

Nå ja, etter en del oppmerksomhet som gir dem dårlig rykte. Kanskje selskapene burde ta seg sammen før klagestormen?

Lurer på om 29$ er den reèlle prisen eller om man må betale for byttet og eventuelle fraktkostnader.

Lenke til kommentar

AtW

Vil tro det er ganske vanlig...

Jeg har en Nexus 9 som til tider ble veldig ustabil, det vil si at den rebootet seg selv, her kunne batteriet gå fra 80% til 40% på noen minutter. Etter jeg byttet batteri fungerer stabilt som før.

I denne synes jeg hva Apple gjør er helt ok, men de burde vært ærlig om det. I det øyeblikket batteriet var så degradert at ytelsen ble dårligere så burde telefonen ha advart. Nå ser det jo ut som at dette blir implementert i neste versjon av iOS.

Lenke til kommentar

" strupingen skal angivelig begynne å skje allerede et år etter at enheten ble tatt i bruk"

Angivelig? Digi burde ha en kilde for en slik påstand. Dette er faktisk ganske avgjørende for om problemet kun er manglende informasjon/valg for brukeren eller et mulig forsøk på å "dekke over" en svakhet i produktet.

Lenke til kommentar

I denne synes jeg hva Apple gjør er helt ok, men de burde vært ærlig om det.

De er jo ærlige om det, men det måtte jo en liten mediestorm til. Ærlighet etterpå er lite verdt i min bok. Desverre så er det en gjenganger med mange store produsenter, ærligheten må tvinges frem....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apple burde straffes på samme økonomiske nivå som europeiske bilprodusenter....avgasstest vs batteritest

Helt enig. Dette er en sak EU burde hive seg på. I disse miljøtidene burde også planlagt foreldelse straffes hardt, så dette er ikke bare en sak om forbrukerrettigheter.

Hvis det er et utbredt problem at telefonen slår seg av pga batteritilstand så burde de kommet med en form for logikk som styrer nedklokking, også etterfulgt av en beskjed til bruker om hva som har skjedd og hvorfor. Jeg vil tro dette kun er et problem ved lavt batterinivå, så ved høyt batterinivå og under lading burde telefonen i alle tilfeller være klokket som den var da den ble kjøpt. Hvis dette ikke er mulig burde det heller være et forbrukervalg å aktivere nedklokking, feks kommer det en advarsel etter en slik re-start med råd om å aktivere dette.

Med tiltakene Apple har varslet så vil dette være en sterk oppfordring til å bytte batteri istedenfor å bytte enhet. Altså det motsatte av planlagt foreldelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men virker denne "feature"?

Har en snart tre år gammel iPhone6 (jobbtlf) som går fra 50% til 0%/shutdown uansett i kaldt vær.
Og den har siste versjon av iOS.

Da gjenstår vel bare teorien/påstanden om at "nedgradering" kun er for å "tvinge" en over på ny iPhone :)

Lenke til kommentar

Men virker denne "feature"?

Har en snart tre år gammel iPhone6 (jobbtlf) som går fra 50% til 0%/shutdown uansett i kaldt vær.

Og den har siste versjon av iOS.

Da gjenstår vel bare teorien/påstanden om at "nedgradering" kun er for å "tvinge" en over på ny iPhone :)

Tenker problemet der er at batteriet er så dårlig at det ikke hjelper for software å klokke ned telefonen.
Lenke til kommentar

Med tiltakene Apple har varslet så vil dette være en sterk oppfordring til å bytte batteri istedenfor å bytte enhet. Altså det motsatte av planlagt foreldelse.

Det er ganske spesielt å kalle apples politikk på dette området "en sterk oppfordring til å bytte batteri istedenfor å bytte enhet". Apple har ikke en batteri-byttevennlig politikk.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

" strupingen skal angivelig begynne å skje allerede et år etter at enheten ble tatt i bruk"

Angivelig? Digi burde ha en kilde for en slik påstand. Dette er faktisk ganske avgjørende for om problemet kun er manglende informasjon/valg for brukeren eller et mulig forsøk på å "dekke over" en svakhet i produktet.

Helt enig. Lenken er på plass nå: https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/12/20/16803190/iphone-slowdown-is-needed-but-also-a-problem

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske spesielt å kalle apples politikk på dette området "en sterk oppfordring til å bytte batteri istedenfor å bytte enhet". Apple har ikke en batteri-byttevennlig politikk.

AtW

Apple kunne ha nøyd seg med å forklare at dette er et tiltak for å hindre at telefoner skrur seg av. Hvordan kan en mer enn halvering av prisen på batteribytte, i tillegg til endringene som skal komme for å vise batteristatus, være noe annet enn en oppfordring til å bytte batteri istedenfor enhet?

Så vidt jeg kan se så vil prisen da bli klart billigere enn for f.eks. Samsung Galaxy S7/8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...