Gå til innhold

Apple beklager for å gjøre eldre mobiler tregere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Defekt batteri kan du jo finne hvor som helst. Jeg går ut ifra at de med iPhone 7 og et batteri som throttler ytelsen er tilfeller som normalt ville fått batteriet sitt byttet på garanti?

Nei, det vil de ikke, hverken før eller nå. Før var ikke folk klar over det, og noe redusert telefonytelse vil ikke nødvendigvis ha utløst en "batterifeil" i følge Apples egne tester. Da ville du ikke fått det byttet på garanti, og muligens heller ikke tilbud om å betale for det.

Nå er problemet at I tillegg kan batterier defineres som "slitedeler", og Apple i dette tilfelle ønsker ikke å dekke det på garantien, som vist ved at de fortsatt tar betalt for batteribytte, i stedet for å gjøre det gratis som de burde ha gjort. Det fritar dem også heller ikke for ansvaret for mangelen på informasjon eller muligheter for å skru av throttlingen.

I Norge har vi sterke forbrukerlover som sier at selv slitedeler skal dekkes av reklamasjonsretten hvis produktet skal ha en viss levetid, og vi har sett for eksempel fra bærbare PC-er at PC-produsentene har blitt nødt til å bytte batterier gratis selv etter tre år etter at folk har klaget. Alle med iPhone som ønsker batteribytte og må betale for det, og er innenfor reklamasjonstiden (5 år), bør med andre ord kontakte forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget for å sjekke om dette er rimelig. Egentlig er dette også noe Tek burde ha gjort for å få en generell uttalelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apple bytter jo batterier som er defekt, og Apple selv oppgir jo at forventet levetid på batteriene skal tilsi at de fremdeles innehar minimum 80% kapasitet etter 500 ladesykluser eller roter jeg felt nå?

Jeg har fått batterier byttet ved flere anledninger. Det var vel min iPhone 6 Plus som slet med at batteriet tullet noe voldsomt ute i minusgrader, og det samme skjedde med min søster sin iPhone 6 og disse leverte vi til mCare og de ble byttet i ny "swap" modell. Dette var også før den offisielle tilbakekallingen av noen modeller med gitte serienummer.

Så min erfaring er at så lenge du kan dokumentere anomaliteter ved batteriet innenfor garantiperioden så blir det normalt byttet så lenge batteriet ikke slår ut på testen for for mange ladesykluser.

Så om personer sitter med batteriet som er innenfor 500 ladesykluser og batteriet likevel er såpass redusert at SoC throttles og det er ikke måte på så ser jeg helt hvorfor dette ikke skulle bli tatt på garanti? Apple selv mener jo batteriet skal fungere mer eller mindre optimalt inntil dette punktet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt trist at tek.no har hypet Apple produkter gjennom flere generasjoner, utallige tester og artikler og bidratt til spredning av jukset til folket.....  :hmm:

Juks? Å senke performance på benchmarks er juks?

Drømmekunden.

...som sitter med en S7...

Lenke til kommentar

Det er jo litt trist at tek.no har hypet Apple produkter gjennom flere generasjoner, utallige tester og artikler og bidratt til spredning av jukset til folket.....  :hmm:

Juks? Å senke performance på benchmarks er juks?

For noen kan det fremstå som juks at Apple øker ytelsen betraktelig når mobilen blir satt i "benchmark", men det er noe bilindustrien har benyttet gjennom flere år......inntil det ble oppdaget......

Hva? Ble ikke dette oppdaget blant annet på grunn av lavere ytelse i benchmarks?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple bytter jo batterier som er defekt, og Apple selv oppgir jo at forventet levetid på batteriene skal tilsi at de fremdeles innehar minimum 80% kapasitet etter 500 ladesykluser eller roter jeg felt nå?

Jeg har fått batterier byttet ved flere anledninger. Det var vel min iPhone 6 Plus som slet med at batteriet tullet noe voldsomt ute i minusgrader, og det samme skjedde med min søster sin iPhone 6 og disse leverte vi til mCare og de ble byttet i ny "swap" modell. Dette var også før den offisielle tilbakekallingen av noen modeller med gitte serienummer.

Så min erfaring er at så lenge du kan dokumentere anomaliteter ved batteriet innenfor garantiperioden så blir det normalt byttet så lenge batteriet ikke slår ut på testen for for mange ladesykluser.

Så om personer sitter med batteriet som er innenfor 500 ladesykluser og batteriet likevel er såpass redusert at SoC throttles og det er ikke måte på så ser jeg helt hvorfor dette ikke skulle bli tatt på garanti? Apple selv mener jo batteriet skal fungere mer eller mindre optimalt inntil dette punktet?

Du klagde på batteriet, ikke telefonens ytelse, m.a.o. batteriet var blitt såpass dårlig (sannsynligvis langt under 80% av makskapasitet) at det var betydelig merkbart.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Defekt batteri kan du jo finne hvor som helst. Jeg går ut ifra at de med iPhone 7 og et batteri som throttler ytelsen er tilfeller som normalt ville fått batteriet sitt byttet på garanti?

Om det tallet Apple bruker for senking av ytelse er ladesykluser så vil det jo ikke slå ut på et defekt batteri. Da vil bare telefonen ha diverse problemer knyttet til batteriet, som du selvfølgelig vil få tilbake på garanti som du skriver siden det er da en feil på batteriet. 

Derimot vil alle iPhone 7 som blir throtlet være pga at Apple mener de er såpass slitt at det er nødvendig. Etter 1 år. Det er helt utrolig at folk aksepterer at det virker rimelig på noen måte. Selvfølgelig en mulighet å være så slem med batteriet ditt i teorien. Men om Apple oppdaterer begrensningen til iPhone 7, så må det gjelde langt flere enn dem.

Ellers er det interessant å tenke på at Apple kunne utvidet batteristørrelse med 25%, for så å gjøre 20% av batteriet utilgjengelig. Det er bevist at det øker batterilevetid med 200%. 0-80% tar ~0.26 sykler. 80-100 tar resten til 1. Og hvordan skal du få et problem om du har 1500 sykler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Batteribytte hos Apple til 299,- er dessverre bare lureri. Jeg sendte inn min telefon for en uke siden (fikk en boks fra UPS) og fikk etter noen dager beskjed om at det var noe annet feil på telefonen min. Jeg kontaktet dem da og sa at jeg kun ville bytte batteriet, og at jeg ikke visste om noe annet galt med telefonen. Men nei - dersom jeg ville bytte batteri måtte jeg også utbedre de andre skadene som beløp seg til 2.300 kroner!! Den høflige personen fra Apple sa at de aldri sender fra seg noe som ikke er 100%. Jeg tviler på at en 4 år gammel iPhone 6 er 100% feilfri... sorry Apple, dette holder ikke.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...