Gå til innhold

Apple beklager for å gjøre eldre mobiler tregere

Anbefalte innlegg

Og siste setningen din er jo bare dratt ut av ræva.

Må faktisk si meg litt uenig i den påstanden. Har opplevd at telefonen slår seg av etter 10-20min ute i kulda på skitur. Dette var dog med min iPhone6, har ikke hatt dette problemet med 7eren da jeg har begynt å ha telefonen i en thermopose for å slippe dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og siste setningen din er jo bare dratt ut av ræva.

Må faktisk si meg litt uenig i den påstanden. Har opplevd at telefonen slår seg av etter 10-20min ute i kulda på skitur. Dette var dog med min iPhone6, har ikke hatt dette problemet med 7eren da jeg har begynt å ha telefonen i en thermopose for å slippe dette.

Hadde samme problemet med min iphone 6. Vet du hva jeg gjorde? Sendte den inn å fikk ny. Slikt skal man jo ikke finne seg i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke om dette kan være tilfellet med andre produsenter, man hører jo ofte fra venner at galaxy 5-6-7 begynner å bli så treig, at note 6 er sim sirup osv. Skyldes dette kun sw, eller kan det være hw basert? Uansett, om det skal vise seg at lignende skjer med andre telefoner så er det enkelte i denne tråden som sliter...

Lenke til kommentar

Virker som det er du som har misforstått situasjonen. Apple har valgt å levere mobiler med batteri som ikke klarer å gi nok spenning etter normal slitasje. Mange fikk heller ikke byttet batteri under garanti hos apple fordi batterislitasjen etter apples vurdering var akseptabel. Istedenfor å informere kundene sine om hvorfor mobilen plutselig restartet eller skrudde seg av, slapp de en oppdatering som forringet ytelsen i takt med gjenværende batteri.

Mange endte som følge av denne svindelen opp med å kjøpe ny mobil istedenfor å bare bytte batteri. Først da apples svindel ble avslørt lanserte de dette som en "funksjon". Har heldigvis aldri hatt denne funksjonen på noen av mine enheter, selv om de har hatt bra slitte batterier etterhvert, og ettersom apple selv har sagt at flere av deres produkter vil få denne funksjonen, vil ikke noen av mine fremtidige produkter ha en eplelogo på seg.

Du ødelegger gyldigheten av dine egne påstander med å overdrive sånn. Hvorfor kan man ikke kan være nøytral så fort det står på Apple i en sak? Uansett om man hater eller elsker de skal det alltid skrikes.

Det som faktisk er saken er at Apple har lansert en software-fiks for telefoner som har hatt problemer med å levere nok spenning til cpu-en. Dette påstår de selv skjer relativt sjeldent.

Du påstår derimot det er med viten og vilje at de har lagd et batteri som gjør dette, noe som i beste fall er høyst spekulativt. Men det er uansett en heelt annen sak. Denne saken er at de med viten og vilje, uten å fortelle noen om det, har strupet CPU på iPhoner med dårlig batteri.

Det å kalle det svindel er så far off at ingen burde ta posten din seriøst i det hele tatt. Man trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at du aldri hadde tatt i en eple-telefon uansett om denne saken hadde dukket opp eller ikke. Det derimot helt innafor å si at dette IKKE var greit for Apple å gjøre.

Og du antar verdens rikeste selskap ikke har testet mobilen ved forskjellig batterislitasje? Apple forklarer selv at en naturlig del av slitasjen er at det ikke klarer å levere like mye spenning, så hvordan du klarer å innbille deg at dette ikke var med overlegg er utenfor min fatteevne. Resten av kommentaren min bekrefter apple relativt greit ved å skjule det faktum at de må klokke ned cpuen til det ubrukelige for at den ikke skulle slå seg av. Men klart, med nok kunder som deg skal du se at ip8 og ipx får samme fantastiske "funksjon", apple har vel allerede lovet å utvide produltstøtten, så det er bare å glede seg. Apple har blitt mer jalla og juggel enn premium de siste årene, både når det gjelder software og hw.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ble ikke nevnt i artikkelen og vet ikke om noen har kommentert det, men dette tilbudet med batteriskifte gjelder frem til slutten av 2018. Ganske god kompensasjon for deres feil syns jeg. Har en SE nå som jeg har tatt skikkelig godt vare på i nesten to år. Eneste problemet med den er batteriet som har begynt å svekke litt. Så det blir ganske bra å få byttet den ut iløpet av neste år til en billigere pris.

Mer om saken så syns jeg noen folk overreagerer litt altså. Det var en tid hvor folk foretrakk en android fordi man kunne skifte batteri på dem. Nå er det ingen av de ferske android telefoner som har mulighet til det. Så det Apple har gjort for å forlenge batteritiden er egentlig ikke så ille. Men de skulle ha vært litt mer åpen om dette på starten og gitt forbrukerne mulighet til å velge selv om de vil kutte ned cpu til gjengjeld av batteri-ytelsen.

Helt naturlig at batterier svekkes etter tid, så personlig så foretrekker jeg å kutte ned litt av cpuen for å forlenge batteriet. Dessuten så er det så vidt man merker at cpu-ytelsen svekkes at man må utføre benchmark tester for å bekrefte det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du antar verdens rikeste selskap ikke har testet mobilen ved forskjellig batterislitasje? 

Man blir ikke verdens rikeste selskap ved å levere alt for mye til sine kunder. Lever akkurat nok og gjør det sånn at de får lyst på eller blir nødt til å kjøpe nytt etter 1 til 2 år. Porsjoner ut det nye litt og litt så de alltid føler seg utdatert. Suksessoppskrift som mange store bruker.

Den typen av batteridegradering som man ser her er egentlig hårreisende og hadde ikke gått an til noe annet enn en forbruksvare som en mobiltelefon. Her har produsentene en jobb å gjøre med å legge til smart strømstyring ved lading og buffer i topp og bunn. 10 % i bunn og topp og man hadde mangedoblet levetiden på batteriet. Man skulle tro det hadde vært en relativt enkel sak å implementere justerbar buffer for å gjøre noe av batteriet utilgjengelig. Så kan de som trenger hele batteriet få det, og de som vil ha telefonen lenge kan sette 10 % topp og bunn buffer. Dette er noe som nok aldri vil skje dog. Legge til ekstra "gratis" batterikapasitet koster penger for produsentene og de færreste har såpass teknisk innsikt at de skjønner poenget med et slikt grep. I tillegg vil telefonene vare lengre som betyr mindre salg, altså dobbel minus. Utskiftingsraten i elektronikkbransjen er hårreisende og dette vet produsentene å sko seg på ved å stadig lansere nye modeller. Bilbransjen sikler nå etter denne utskiftingsraten også for å øke salget og senke levetiden. Folk som føler de har noe utdatert vil ha stor lyst på noe nytt som de egentlig ikke trenger men har lyst på kun fordi det finnes og fordi noen andre har det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Og du antar verdens rikeste selskap ikke har testet mobilen ved forskjellig batterislitasje? 

Man blir ikke verdens rikeste selskap ved å levere alt for mye til sine kunder. Lever akkurat nok og gjør det sånn at de får lyst på eller blir nødt til å kjøpe nytt etter 1 til 2 år. Porsjoner ut det nye litt og litt så de alltid føler seg utdatert. Suksessoppskrift som mange store bruker.

Den typen av batteridegradering som man ser her er egentlig hårreisende og hadde ikke gått an til noe annet enn en forbruksvare som en mobiltelefon. Her har produsentene en jobb å gjøre med å legge til smart strømstyring ved lading og buffer i topp og bunn. 10 % i bunn og topp og man hadde mangedoblet levetiden på batteriet. Man skulle tro det hadde vært en relativt enkel sak å implementere justerbar buffer for å gjøre noe av batteriet utilgjengelig. Så kan de som trenger hele batteriet få det, og de som vil ha telefonen lenge kan sette 10 % topp og bunn buffer. Dette er noe som nok aldri vil skje dog. Legge til ekstra "gratis" batterikapasitet koster penger for produsentene og de færreste har såpass teknisk innsikt at de skjønner poenget med et slikt grep. I tillegg vil telefonene vare lengre som betyr mindre salg, altså dobbel minus. Utskiftingsraten i elektronikkbransjen er hårreisende og dette vet produsentene å sko seg på ved å stadig lansere nye modeller. Bilbransjen sikler nå etter denne utskiftingsraten også for å øke salget og senke levetiden. Folk som føler de har noe utdatert vil ha stor lyst på noe nytt som de egentlig ikke trenger men har lyst på kun fordi det finnes og fordi noen andre har det.

Er det ikke akkurat det Androidprodusentene også gjør ved å ikke komme med oppdateringer til sine telefoner? Da reklamerer de istedet for sin nyeste modell med masse nye features i en Androidversjon som dessverre ikke kommer på din fra i fjor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Android er temmelig fragmentert, S6'en her nå fikk en miniupdate som får WiFi til å gå av/på, og sluker strøm som følger. Den kom på mobilen for ca. en måned siden, går sikkert et halvt år (eller aldri?) før det blir løst.

Tror min neste by-og-jobbmobil blir en "dum" Nokia uten blåtann og GPS, med en ukes batterilevetid eller noe...

EDIT: Vent nå litt, på tide å teste "ultra low power"-modusen på S6 og se hvor dum den kan bli :-)

EDIT2: Sjekka raskt Cyonogenmod S6. Noen som kjører det her? Sist jeg så var at kamera ikke fungerte, og ringing var ustabilt? Var konge på S2!

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Her burde Tek.no gå litt i dybden, for hva som er reelt i USA er ikke spesielt interessant for norske brukere. Vi har vel aldri hatt mulighet til å bytte batteriet for 79 USD (651 kr) så det er jo fryktelig uinteressant for oss. Ettersom vi ikke har noen Apple Store i Norge så har vi jo ingen offisielle tall å gå ut ifra. Her burde Tek.no ta kontakt med de relativt få offisielle, Apple autoriserte reparasjonverkstedene vi har i Norge og få tall på hva brukere faktisk må ut med for et vanlig "utenfor garanti" batteribytte per i dag.

Eneste stedet jeg finner med lett tilgjengelige priser er Eplehuset som tar 1400-1500 kr for et batteribytte avhengig av hvilken modell det er snakk om. Dette tilbudet må jo nesten bli globalt, noe annet ville jo vært helt latterlig.

Tek.no burde også gå litt mer i dybden på hvilke forbrukerrettigheter vi har her. Batterier er jo et litt ymse tema som gjerne ikke dekkes helt på samme måte som resten av elektronikken i en telefon når det kommer garanti og reklamasjonsrett da det er en slitasjedel som det er forventet at skal bli merkbart redusert raskere enn resten av enheten. Men hvordan stiller forbrukerrådet, FTU osv seg til problemstillingen når det ikke lenger er snakk om bare en degradering av batterilevetiden osv men også snakk om potensiell halvering av klokkefrekvens på CPU osv..?

Og når det først er sånn at en produsent anerkjenner noe som dette og det kommer såpass åpenlyst frem at batteriet ser ut til å være en potensiell flaskehals som du må forvente at kan degradere brukeropplevelsen av enheten din relativt merkbart etter 1,5-2,5 år og vi har tross alt har reklamasjonsrett på hele 5 år stiller det da visse krav til produsenten hva gjelder muligheten for bytte batterier til akseptable priser osv..?

Det er et veldig stort potensiale for litt dyptgående og god journalistikk fra Tek.no her.

Veldig bra! Støttes absolutt. En artikkel fra Tek om hva slags rettigheter vi har i forhold til disse batteriene man ikke kan bytte selv hadde vært på sin plass.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir oppgitt over hvor mange som misforstår denne situasjonen. Det er ganske tydelig at det var fornuftig å gjøre noe med batteristyringen og ytelsen på gamle telefoner som sleit med dårlig batteri. Problemet ligger jo i at dette gikk under radaren, ikke ble opplyst om og brukerne fikk heller ikke noe valg.

Ellers en super nyhet vedrørende batteribytte! Burde ikke vært lovlig å ta mer enn noen ytterst få hundrelapper for batteribytte spør du meg.

Er det fornuftig? Det jeg føler er at alle som mener at dette var fornuftig av Apple å gjøre er folk som ikke stiller spørsmålet:

Hva gjør de andre?

Fordi forklaringen til Apple gir mening. Det de sier stemmer, det er ikke en løgn. Men hvorfor er Apple så aggressive med å klokke ned? Og det er ikke kun CPUen, det er mye annet de skrur ned også. Hvorfor kommer det i oppdateringer, hvorfor får iPhone 7 det, et år etter release? Alle som laster ned ny iOS til iPhone 7 får tregere telefon.

Både Samsung og LG som og så forresten er 2 av verdens største og fremste batteriprodusenter sier at de IKKE klokker ned telefonene sine. Så hvis det hjelper så mye som Apple det hevder for batterihelsen, hvordan klarer Samsung og LG å gjøre det helt fint uten? Er det slik at batterier i en Samsung eller LG telefon ryker raskere? Det er jo ikke det. Og om et merke er kjent for å dø raskt om vinteren er det jo iPhone, og de har og lavere ratings i kulde fra Apple også. Så åpenbart gjør Apple noe annerledes her.

Så hvorfor går du bare utifra at når Apple kommer med en forklaring så er alt greit, det gir mening? De starter beviselig veldig tidlig å senke ytelse, lenge lenge før batteriet er i ferd med å dø. Og Hvor lenge utvider det livet på batteriet? 1 måned? Og du har et produkt som er dårligere allerede etter 1 års bruk. Synes du det virker fornuftig?

Så nei det er ikke fornuftig at de gjør det. Apple har ikke dokumentert noe som helst! De har ingen dokumentasjon for fordelene av å ekstremt begrense telefoner, og så tidlig. Og nå sier de andre de ikke gjør det. Og det eneste beviset vi har fra Apple av hva det gjør med telefonen er å gjøre den dårligere for ingen dokumentert årsak. Og om dette er reelt fordi de er så bekymret over batteriene, så har de jo den dokumentasjonen selvfølgelig. 

Og Samsung har allerede vært ute med nye batterier som ikke mister kapasitet så raskt:

https://www.androidheadlines.com/2017/03/galaxy-s8-boasts-slower-battery-degradation-galaxy-s7.html

Hvorfor har ikke Apple det samme når de må begrense telefonene sine så mye på grunn av det og Samsung kom med det selv om de ikke trenger å begrense ytelse på telefonene sine?

Jeg vet ikke med deg, men jeg føler det er ekstremt naivt å tro at et selskap struper ytelsen så mye på telefoner ved lansering av nye telefoner pga "batterihelse" når ingen andre har samme problem, mange har kommet ut og sagt de ikke gjør det, og Apple selv har ikke kommet med noen dokumentasjon. Kun en innrømmelse og en unnskyldning i kjølvannet av søksmål. Det er ikke anti Apple, fordi Apple er så slemme. Store selskaper gjør slikt. Samsung har f.eks garantert hatt eller har produkter med planlagt foreldelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke om dette kan være tilfellet med andre produsenter, man hører jo ofte fra venner at galaxy 5-6-7 begynner å bli så treig, at note 6 er sim sirup osv. Skyldes dette kun sw, eller kan det være hw basert? Uansett, om det skal vise seg at lignende skjer med andre telefoner så er det enkelte i denne tråden som sliter...

Samsung bekreftet at de ikke gjør dette i en offisiell uttalelse. Samme med LG og Motorola.

Jeg håper ingen av vennene dine tror de har kjøpt en Note 6, fordi da har de blitt lurt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan du skal få erstattet batterier på reklamasjon pga slitasje. 

Si at et batteri har 500 ladesykluser. Etter 2 år så er batteriet dødt. Du mener batteriet bør holde 3 år og vil ha erstattet på reklamasjon. Men det er jo rimelig sannsynlig at du har gått gjennom over 500 ladesykluser på over 700 dager på en mobil. Og de kan sjekke og se at batteriet er helt utslitt. Hvorfor skulle du få det tilbake på reklamasjon?

Lenke til kommentar

Jeg husker hvordan telefonen min var før den fikk den oppdateringen som begrenset ytelsen. Den krasjet og rebootet hele tiden og det kunne skje når som helst når batteriet var under 40%. Det var et sant marreritt. Jeg tenkte ikke over det da, men nå gir det jo mening at oppdateringen stoppet dette på bekostning av ytelse. Jeg er ikke forbanna over at Apple introduserte denne funksjonen fordi alternativet var helt håpløst. Men jeg er enig at den riktige måten å gjøre det på ville vært å informere brukeren at dette skjedde. Jeg er ingen fanboy, men dette er ikke en stor nok overtredelse for at jeg skal kvitte meg med alt mitt Apple hardware.

Men av nysgjerrighet, hvordan er det Samsung løser den samme problemstilling? Alle telefonene bruker vel mer eller mindre den samme typen lithium batteri og er utsatt for den samme slitasjen som over tid. Hva skjer i Samsung telefoner når telefonen må yte mye med slitt batteri og lav spenning? Er deres løsning mye bedre?

Lenke til kommentar

Jeg husker hvordan telefonen min var før den fikk den oppdateringen som begrenset ytelsen. Den krasjet og rebootet hele tiden og det kunne skje når som helst når batteriet var under 40%. Det var et sant marreritt. Jeg tenkte ikke over det da, men nå gir det jo mening at oppdateringen stoppet dette på bekostning av ytelse. Jeg er ikke forbanna over at Apple introduserte denne funksjonen fordi alternativet var helt håpløst. Men jeg er enig at den riktige måten å gjøre det på ville vært å informere brukeren at dette skjedde. Jeg er ingen fanboy, men dette er ikke en stor nok overtredelse for at jeg skal kvitte meg med alt mitt Apple hardware.

Men av nysgjerrighet, hvordan er det Samsung løser den samme problemstilling? Alle telefonene bruker vel mer eller mindre den samme typen lithium batteri og er utsatt for den samme slitasjen som over tid. Hva skjer i Samsung telefoner når telefonen må yte mye med slitt batteri og lav spenning? Er deres løsning mye bedre?

Men ville du synes det var greit om ytelsen også ble strupet når telefonen din ikke kunne slå seg av når som helst under 40%? Fordi det er ikke bare telefoner som er på siste slutten det skjer med, det er alle etter ca 1 år uansett. Om det bare var de som skrudde seg av var det en ting, dette gjelder mye mer enn det.

Samsung senker ikke ytelse på sine telefoner. Jeg har en ca 3 år gammel Note 4. Den kan skru seg av nå etter rundt 30%. Så batteriet er helt klart på slutten av livet. Og løsningen på batterier som holde på å dø er å bytte dem.  Selv om jeg bruker strømsparingsmodus som hjelper noe så gir det meg ikke veldig mye. Og telefonen blir rimelig treg av det. 

Og det koster meg vel 100-200 kr å bytte batteri? Bare å bestille nytt og sette det rett inn selv :) Det er den beste løsningen for telefonen som skal vare lengre, fordi batteriet må byttes. De varer 2-3 år selv om en er snill med batteriet om du bruker mobilen daglig. Kan tippe min mobil nærmer seg 1000 ladesykluser nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men ville du synes det var greit om ytelsen også ble strupet når telefonen din ikke kunne slå seg av når som helst under 40%? Fordi det er ikke bare telefoner som er på siste slutten det skjer med, det er alle etter ca 1 år uansett. Om det bare var de som skrudde seg av var det en ting, dette gjelder mye mer enn det.

Jeg hadde egentlig svart deg, men så køddet innlegget seg til. Men du kommer med så mye påstander du ikke har backing for at jeg dropper det. Jeg tar den letteste løgnen du har kommet med. Det gjelder LANGT fra alle etter ca 1 år:

iphone-6s-geekbench-scores-800x396.jpg

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig svart deg, men så køddet innlegget seg til. Men du kommer med så mye påstander du ikke har backing for at jeg dropper det. Jeg tar den letteste løgnen du har kommet med. Det gjelder LANGT fra alle etter ca 1 år:

Det jeg mente var at alle telefoner får iOS oppdatering etter 1 år som aktiverer "funksjonen" som senker ytelsen til mobilen din. Så din iPhone kan bli dårligere allerede etter 1 år om du oppdaterer til iOS. 

https://www.anandtech.com/show/12184/apple-confirms-cpu-limitation-in-ageing-devices

Og som du ser fra artikkelen og grafen så virker det som om Apple bruker en veldig enkel måte å begrense ytelsen på. Sjekker ladesykluser eller noe, og setter den i en lavere "state" av ytelse basert på det. Folk sier iPhone skrur seg av etter 40%, fordi når batteriet er fulladet klarer det fint å gi god spenning selv om det er gammelt. Men det og begrenser Apple uten grunn.

Og igjen, kan du svare på hvorfor ingen andre trenger å gjøre det? Spesielt begynne å begrense batterier som fortsatt er så friske at de ikke fører til at telefonen skrur seg av?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at alle telefoner får iOS oppdatering etter 1 år som aktiverer "funksjonen" som senker ytelsen til mobilen din. Så din iPhone kan bli dårligere allerede etter 1 år om du oppdaterer til iOS.

Det er jo mildt sagt misvisende av deg å påstå at alle "alle etter ca 1 år uansett", når du mener at alle får samme oppdateringen som gjør at det kan skje.

Og som du ser fra artikkelen og grafen så virker det som om Apple bruker en veldig enkel måte å begrense ytelsen på. Sjekker ladesykluser eller noe, og setter den i en lavere "state" av ytelse basert på det.

Ja, det gir jo mening å bruke en eller annen variabel som gjør at man når de som har problemer. Men det er ganske latterlig at de ikke bare gir muligheten til å skru dette av og på selv.

Folk sier iPhone skrur seg av etter 40%, fordi når batteriet er fulladet klarer det fint å gi god spenning selv om det er gammelt. Men det og begrenser Apple uten grunn.

Hva mener du egentlig med dette?

Og igjen, kan du svare på hvorfor ingen andre trenger å gjøre det? Spesielt begynne å begrense batterier som fortsatt er så friske at de ikke fører til at telefonen skrur seg av?

Hvordan skal jeg kunne svare på det egentlig? Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke et svar, men jeg har en teori. Det er i hovedsak to forskjeller på iPhone og Android-telefoner: SoC/prosessor og batterikapasitet. iPhone har høyere ytelse i tester - ved samme klokkefrekvens og produksjonsteknikk vil det kreve både høyere IPC og mer kompleksitet / større brikker enn Qualcomm og Samsung. A11 har f.eks. 4 milliarder transistorer, kontra 3 milliarder for SD835. Det kan medføre høyere strømtrekk fra batteriet i perioder med høy belastning.

I tillegg har Apples batterier betydelig lavere kapasitet i utgangspunktet. En Galaxy S7 har 3000 mAh, mens en iPhone 8 bare har 1821 mAh. Avhengig av hvordan Apple har designet batteriet, kan det da føre til at ved batterislitasje faller forsyningsspenningen mye raskere enn på en Android-telefon med et batteri som er slitt like mye i prosent. Én av cellene kan f.eks. være helt utslitt, som medfører et permanent tap av maksimalspenningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke misvisende, jeg skrev rett og slett feil. Alle telefoner blir ikke begrenset i ytelse, men oppdateringen åpner for at alle telefoner kan bli begrenset uten noe informasjon om hvorfor, eller noen grunn til at de gjør det. Hvorfor kan engang en 1 år gammel iPhone 7 få en begrensning i ytelse? Hvorfor begynner Apple å gjøre rett etter garantitiden deres går ut, når nytt produkt kommer? Det er jo klassisk planlagt foreldelsestaktikk.

Det gir ikke mening å bruke en variabel for å begrense ytelse. Det er veldig simpel måte som bare går ut på å kutte masse masse for å være sikker. Og telefonen kan fint klare mer uten å skru seg av, men Apple gjør ikke en skikkelig vurdering. De gjør bare en veldig enkel og setter en generell begrensning. Hvis dette var en "feature" så burde den vært gjort skikkelig og smart, er du ikke enig?

Et batteri på 100% selv om helsen er dårlig klarer å levere mer spenning enn samme batteri på 30%. Det er derfor telefonene skrur seg av ved lav batteri %. Men Apple bryr seg ikke. De bare kutter ytelse generelt. Ikke basert på nåværende forsyningspenning fra batteri. Og du har avanserte strømstyringskretser av en grunn. Apple har tom skrytt over dem. Så hvis Apple har laget dette som en "feature" hvorfor har de ikke gjort det skikkelig? Hvorfor har de enkleste av det enkleste generelle grupperinger der de bare senker ytelse? Og har Apple gitt noe bevis for at nivåene de velger er fornuftige eller senker de ytelsen mye mer enn nødvendig for å få folk til å kjøpe ny raskere?

Akkurat, du kan ikke svare på hvorfor ingen andre gjøre det. Det er hele poenget mitt. Så du vet ikke hvorfor Apple må gjøre dette, men andre ikke. Likevel så mener du at det virkelig rimelig, bare at Apple skulle fortalt det og gitt folk valg. Men hvordan kan du stole på at det et stort selskap gjør gir mening om ingen andre gjør det? Jeg tror ikke Apple før de publiserer dokumenter på effekten det har. Men det må det nok søksmål til for at de skal komme med. Og hvis de ikke har.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...