Gå til innhold

Apple beklager for å gjøre eldre mobiler tregere


Anbefalte innlegg

Kombinasjonen av at de aller fleste telefoner ikke har batteri som kan/skal byttes av brukeren, gjør at dette kan bli et problem.

 

Årsakene er ulike:

:: Mange av telefonene laget slik at de er svært vanskelige å åpne og bytte ting på.

 

:: En del telefoner er sikret mot vann-/støvinntrengning.

 

:: Telefonene skal være slanke, og dermed ofres muligheten for å kunne åpne for enkelt batteribytte.

 

Likevel: Det burde vært fullt mulig å kunne lage telefoner hvorman selv kunne bytte batteri, uten å kompromisse. mye med andre krav. Tanken bak er vel at kunden heller kjøper ny telefon. Det koster jo penger å henge med i det rotteracet det er å utvikle nye modeller hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har valgt å levere mobiler med batteri som ikke klarer å gi nok spenning etter normal slitasje.

 

Ser du hva du skriver?

 

Alle bilprodusenter leverer biler som ikke bremser bra nok når bremseklossene er tynnslitt etter normal slitasje!

 

Men er det et problem utover at man selvfølgelig må bytte bremseklossene?

 

Men her har Apple faktisk sørget for at telefonen fungerer nesten normalt inntil man får byttet batteri, og så får de pepper for det. Go figure.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Er det en feil med batteriet så dekkes dette av reklamasjonsretten dersom telefonen er under 5 år. Det er tidligere kommet en dom på at mobiler skal vare mer enn 2 år og det tilsier da en 5 års reklamasjonsrett.

 

Reklamasjonsretten gjelder ikke batteri. (?)

Lenke til kommentar

Klart du har reklamasjonsrett på batterier. Spørsmålet er vel hvilke rettigheter du faktisk har da batterier og reklamasjon/garanti fremstår veldig diffus da det tydeligvis er å regne som en slitasjedel og derfor ikke nødvendigvis følger de samme garanti og reklamasjonsvilkårene som resten av produktet/komponentene.

 

DinSide hadde en artikkel for noen år tilbake som indikerer at batterier på bærbare PC-er har tre år reklamasjonsrett for privatpersoner;

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

 

Tar det da nesten for gitt at det samme gjelder for mobiltelefoner? Men så har det også vært store diskusjoner rundt at rettighetene kan være annerledes om batteriene ikke er lett utskiftbare for sluttbruker, noe iPhone og de fleste mobilbatteriet må sies å ikke være.

 

Som igjen er noe jeg mener Tek.no burde gå litt i dybden på. Dette er en perfekt anledning til å ta dette opp med forbrukerrådet, FTU osv.. Så vi endelig kan få kartlagt hvilke forbrukerrettigheter vi faktisk har i Norge når det tydeligvis er snakk om at mobilbatterier ofte kan se merkbare reduksjoner i kapasitet og da med iPhone igjen kan merkbart påvirke ytelsen på telefonen din allerede etter 1,5-2,5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det er dessverre ikke alt som dekkes like godt av reklamasjonsretten. Slitedeler som batterier er en slik ting, og det er vanskelig å få noe medhold. Men det er en forskjell på om batteriet er blitt helt dødt eller om det er blitt dårligere.

 

Hvis reklamasjonretten skal gjelde slitedeler som blir slitt, da må man jo også få kunne kreve nye bremseklosser og skiver på bilen når disse begynner å bli litt slitt etter 4 år.

 

Jeg tror vi alle kan være enige om at det blir litt for optimistisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs om batterilevetiden gjelder ved software feil, f.eks en bug gjør cpuen jobber raskere.Eller at strømsparing ikke er aktivert.

 

Nå burde man hvis det er umulig å bruke mobilen uten batteri få reklamasjonsrett eller dekket kostnaden til reprasjon.

Er produsentene som gjør det vanskelig å bytte batteri ikke kundene. Så forbrukerrådet burde kreve batteriet ikke er alt for vanskelig å bytte.

 

Husk normalsett burde et batteri holde 3-5 år til normalt bruk.

Men de som har mobilen på kontunelig og lader kontonuelig gjelder vel ikke dette for.

Angående brenseklosser hvis man ungår rust og ikke bråbrenser burde det ikke være noe problem.

Som regel er det brukerfeil hvis brenseklossene blir slitt.

 

Batteriet kan være brukerfeil hvis det aldri blir ladet, eller ladet for mye over tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke alt som dekkes like godt av reklamasjonsretten. Slitedeler som batterier er en slik ting, og det er vanskelig å få noe medhold. Men det er en forskjell på om batteriet er blitt helt dødt eller om det er blitt dårligere.

 

Hvis reklamasjonretten skal gjelde slitedeler som blir slitt, da må man jo også få kunne kreve nye bremseklosser og skiver på bilen når disse begynner å bli litt slitt etter 4 år.

 

Jeg tror vi alle kan være enige om at det blir litt for optimistisk?

 

 

Det er jo det som er sakens kjerne og noe Tek.no burde ta tak i. Her trenger vi god, gammeldags "gravende journalistikk". Jeg vet du normalt vil få byttet PC batterier på reklamasjon om du melder ifra innenfor 2,5 år selv om maskinen kanskje bare leveres med 2 år garanti så det er jo ikke sånn at batterier ikke dekkes av reklamasjonsretten.

 

Her er vel spørsmålet hvordan FTU og forbrukerrådet ser på situasjonen og hvor lenge man kan forvente at et batteri skal holde seg i god tilstand. Personlig så syntes jeg ikke det virker så alt for urimelig at man skal kunne forvente at telefoner som selges til 5000kr++ skal inneha et batteri som klarer å gi deg minimum 85% av kapasiteten og fremdeles inneha god nok kvalitet at den fremdeles klarer å gi deg 100% spenning og ytelse i hvertfall 2,5-3 år.

 

At du ikke kan forvente full 5 år reklamasjonsrett på batteriet i fem år forstår jeg godt. Det finnes vel knapt et eneste Li-Ion batteri som lades hver til annen hver dag som vi klare å inneha over 85% av kapasiteten osv i periode på fem år.

 

 

Men samtidig så syntes jeg det burde stilles visse krav til produsentene her også. Om de med relativt stor sikkerhet vet at telefonene de selger til 5000kr++ innehar et batteri som normalt vil tilsi at både kapasiteten og strømmen batteriet er kapabel til å gi vil bli såpass merkbart redusert allerede etter 1,5-2,5 år at det vil potensielt bety en merkbar reduksjon i batteritiden, samt en potensielle nedklokking av prosessoren som vil medføre halverte frekvenser på SoC så mener jeg at det er en høyst aktuelle problemstilling for FTU og forbrukerrådet.

 

Om det rett og slett er sånn at batteriene er for dårlig til at vi kan forvente bedre så er det kanskje på sin plass å stille visse krav til eventuelle batteribytter i løpet av produktet sin levetid til forbrukervennlige priser osv..? Sitter ikke på noen fasit her, men det å eventuelt sitte på en 1,5-2 år gammel iPhone med merkbart redusert batteri og nedklokket SoC syntes jeg ikke virker videre akseptabelt fra en forbruker sitt ståsted.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Spørs om batterilevetiden gjelder ved software feil, f.eks en bug gjør cpuen jobber raskere.Eller at strømsparing ikke er aktivert.

 

Nå burde man hvis det er umulig å bruke mobilen uten batteri få reklamasjonsrett eller dekket kostnaden til reprasjon.

Er produsentene som gjør det vanskelig å bytte batteri ikke kundene. Så forbrukerrådet burde kreve batteriet ikke er alt for vanskelig å bytte.

 

Husk normalsett burde et batteri holde 3-5 år til normalt bruk.

Men de som har mobilen på kontunelig og lader kontonuelig gjelder vel ikke dette for.

Angående brenseklosser hvis man ungår rust og ikke bråbrenser burde det ikke være noe problem.

Som regel er det brukerfeil hvis brenseklossene blir slitt.

 

Batteriet kan være brukerfeil hvis det aldri blir ladet, eller ladet for mye over tid.

 

Unngår rust. Hvordan skal man unngå rust på bremseskivene? Det blir som han mekanikeren på Mazda i Askim som sa til meg at hjullagrene var dårlige "fordi jeg kjørte for mye i svinger". Man kan ikke unngå at slitedeler blir slitt, med mindre man lar alt ligge og ikke bruker det.

 

Og dersom det er softwarefeil, skal man da kunne kreve ny telefon av Sony fordi den siste Androidoppdateringen gjorde batteriet mye dårligere?

 

Brukerfeil hvis bremseklossene blir slitt? Hahaha, har du noen gang eid en bil? Bremser du, blir bremseklossene slitt. Bremser du ikke, ruster de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart man har reklamasjonsrett på batterier!

Men reklamasjonsrett gjelder jo feil og mangler, ikke normal slitasje.

 

Er der en fabrikasjonsfeil på batteriet, så får man helt klart nytt!

Men er det ladet tusen ganger, og kneler etter en times bruk, så er det utslitt og forbruker må ta kostnaden med å bytte det.

Lenke til kommentar

Problemet med apple har vel ladesyklser det har ofte ikke android mobiler.

Så litt vanskeligere å bevise på android et batteri er mye brukt.

 

Man kan ungå rust på bremseskiven ved å bruke rustfjerning eller passe på det er tørt etter kjøreturen, men hvor mange gidder vel å tørke av de?

 

Vet det er vel risko å firmware oppdatere ting, kan gå tregere eller gi dårligere batteritid.

Så det er vel risiko å kjøpe eldre mobil. Men er det innenfor reklamasjons rett burde man kunne prøve å ta det på garanti? Hvis man blir tvunget å oppgradere? For da er jo mobilen dårligere stand en kjøpstidspunktet.

 

Gir apple beskjed at firmwaren gir dårligere ytelse? Eller kun i media?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så det de mener er: Vi fucket opp og installerte for dårlige batterier. MEN. Vi er snille og tilbyr dere å bytte det for en normal penge, det batterier egentlig koster, ikke våre vanlige fantasipriser.

Alle vet hvor dårlige iphone batterier er, utsett de for litt kulde og telefonen slår seg av med en gang eller lades ut ekstremt fort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

" Først og fremst, vi har aldri - og vil aldri - gjøre noe med viten og vilje for å redusere levetiden til et Apple-produkt, eller svekke brukeropplevelsen for at kunder skal oppgradere"

Ehh, Apple blei jo nettopp tatt og dømt for dette når dei laga ipods som var ment å vare i kun 18 mnd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fint om du poster en link til en kilde når du kommer med påstander som dette.

Fint om du heller oppdaterer deg selv hvordan Tesla har gradvis "kneblet" ytelsen på batteripakkene sine via softwaren siden lanseringen, men er du ikke interessert i elektrifisert bilbruk så bruk heller tiden på noe annet....?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som enda husker gamle Nokia-mobiler som plutselig døde på tilsvarende vis? 40%, en telefon, og OFF. 0 strøm.

 

Har sikkert holdt på en stund; hardware overdimensjonert konstruksjon og batteri. John Carmack pratet om det når han snakket om Gear VR i startfasen, vannvittig interessant. Er ikke noe av tanken å ha kraftig nok hardware til å utføre oppgaver på kortest mulig tid med tanke på batteribelastning (selv om den er høyere), og så få ned batteriforbruket på den måten fremfor langsomt og over tid?

 

Husker på Cyonogenmod med gamle S2 hvordan en manuelt kunne sette CPU-maks, og faktisk "booste" mobilen til å bli ganske rask på bekostning av batteriet. Forbausende hvor kjapp den ble, men ble fort varm. En kunne også gjøre det stikk motsatte og f.eks. kjøre ~500-200Mhz.

 

EDIT: Stavefeil... og "sikkert".

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Virker som det er du som har misforstått situasjonen. Apple har valgt å levere mobiler med batteri som ikke klarer å gi nok spenning etter normal slitasje. Mange fikk heller ikke byttet batteri under garanti hos apple fordi batterislitasjen etter apples vurdering var akseptabel. Istedenfor å informere kundene sine om hvorfor mobilen plutselig restartet eller skrudde seg av, slapp de en oppdatering som forringet ytelsen i takt med gjenværende batteri.

 

Mange endte som følge av denne svindelen opp med å kjøpe ny mobil istedenfor å bare bytte batteri. Først da apples svindel ble avslørt lanserte de dette som en "funksjon". Har heldigvis aldri hatt denne funksjonen på noen av mine enheter, selv om de har hatt bra slitte batterier etterhvert, og ettersom apple selv har sagt at flere av deres produkter vil få denne funksjonen, vil ikke noen av mine fremtidige produkter ha en eplelogo på seg.

Du ødelegger gyldigheten av dine egne påstander med å overdrive sånn. Hvorfor kan man ikke kan være nøytral så fort det står på Apple i en sak? Uansett om man hater eller elsker de skal det alltid skrikes.

 

Det som faktisk er saken er at Apple har lansert en software-fiks for telefoner som har hatt problemer med å levere nok spenning til cpu-en. Dette påstår de selv skjer relativt sjeldent.

 

Du påstår derimot det er med viten og vilje at de har lagd et batteri som gjør dette, noe som i beste fall er høyst spekulativt. Men det er uansett en heelt annen sak. Denne saken er at de med viten og vilje, uten å fortelle noen om det, har strupet CPU på iPhoner med dårlig batteri.

 

Det å kalle det svindel er så far off at ingen burde ta posten din seriøst i det hele tatt. Man trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at du aldri hadde tatt i en eple-telefon uansett om denne saken hadde dukket opp eller ikke. Det derimot helt innafor å si at dette IKKE var greit for Apple å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det de mener er: Vi fucket opp og installerte for dårlige batterier. MEN. Vi er snille og tilbyr dere å bytte det for en normal penge, det batterier egentlig koster, ikke våre vanlige fantasipriser.

Alle vet hvor dårlige iphone batterier er, utsett de for litt kulde og telefonen slår seg av med en gang eller lades ut ekstremt fort.

Nei, de har ikke sagt noe om for dårlige batterier. Det er en helt annen diskusjon.

 

Og siste setningen din er jo bare dratt ut av ræva.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...