Gå til innhold

Hvilke oppgradering burde jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Har en PC med en i5-3570K, 8gb DDR3 1600Mhz og et GTX1080. På tide å oppgradere resten til å matche GPU nå.

Er så lenge siden jeg har fulgt med på PC markedet at jeg orker ikke å tråle nettet etter "det beste" lengere. Men vil bare ha noe som er bra.

Tenker da på disse oppgraderings pakkene til komplett.

i7-8700K

1700X

Tanker?

EDIT: Min PSU er vel snart 5år gammel. Er vel greit å få skiftet den også. Type watt trenger en nå idag til disse jeg tenker på tro? 

EDIT: Bare for å dele litt videre plan. Så har jeg tenkt å kjøpe GTX1090 når det kommer til neste år. Vil bli enten 1440p eller 2160p jeg går for. Ubestemt om det blir 21:9 eller ikke. Jeg legger heller i litt ekstra penger i det om det betyr jeg vil ha det gøy i lengre tid med maskinen..

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde personlig gått for Intel. CPU er bra, minne er greit (hadde personlig gått for minst 3200MHz). Kan ikke så mye om det hovedkortet, men det virker greit.

Når det kommer til CPU-kjøler så hadde jeg mye heller gått for luftkjøling, aller helst Noctua 15s, 12s hvis 15s blir for stor.

Det er også verdt å merke seg at Intel-pakka er billigere hvis du kjøper delene individuelt... 

Lenke til kommentar

Jeg hadde personlig gått for Intel. CPU er bra, minne er greit (hadde personlig gått for minst 3200MHz). Kan ikke så mye om det hovedkortet, men det virker greit.

Når det kommer til CPU-kjøler så hadde jeg mye heller gått for luftkjøling, aller helst Noctua 15s, 12s hvis 15s blir for stor.

Det er også verdt å merke seg at Intel-pakka er billigere hvis du kjøper delene individuelt... 

Ja jeg går nok for Intel. Reagerte på MHz på brikkene kontra hva som var på AMD pakken...rart dem er så mye lavere. Det vanskeligste så langt synes jeg er å velge et HK. Enten er det noen som er litt tvilsomt billige eller så er dem veldig dyre...  Så det med prisen ja...snodig.

GTX 1090?

Ja jeg går utifra at Nvidia fortsetter GTX serien i år? 

Lenke til kommentar

Jeg lurer nesten på om jeg like greit bygger en ny maskin. Her er hva jeg har så langt. Planen er å fylle ut dem to siste ram slottene senere med samme brikker og gå for enda en M2 senere til spill osv. I mellomtiden bruker jeg min gamle SSD til det.

Ser det sån tålig bra ut synes dere? Ser at jeg må OC RAM brikkene men det støtter jo HK. Aldri gjort det før men det er vel relativt enkelt sikkert.

Her er delene https://www.komplett.no/wishlist/shared/e44e1b96-7aac-4a37-90be-a83dc62931b7

EDIT: GPU har jeg.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Ser det sån tålig bra ut synes dere? Ser at jeg må OC RAM brikkene men det støtter jo HK. Aldri gjort det før men det er vel relativt enkelt sikkert.

Her er delene https://www.komplett.no/wishlist/shared/e44e1b96-7aac-4a37-90be-a83dc62931b7

Ser bra ut, men ville byttet på :

- PSU til Corsair RM750x eller EVGA SUPERNOVA 750 P2

G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 C14 DC - 16GB eller : G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 C14 DC - 32GB

Crucial MX500 1TB 2.5" SSD. Eller en 500GB Samsung 850 EVO. Trenger ikke noe raskere til spill enkelt og greit.

Husk å sett XMP profile for RAM brikkene i BIOS (etter du har oppdatert BIOS). Godt valg av kabinett forresten ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer nesten på om jeg like greit bygger en ny maskin. Her er hva jeg har så langt. Planen er å fylle ut dem to siste ram slottene senere med samme brikker og gå for enda en M2 senere til spill osv. I mellomtiden bruker jeg min gamle SSD til det.

Hva skal du med 32GB RAM? Til nød klarer man seg fint til og med med 8GB, selv i dag. Men da må man riktignok være flink på å skru av ting man ikke bruker før man fyrer opp spill. Ikke at jeg anbefaler det! :p Men poenget mitt er at 16 GB holder i lange baner. Og med dagens RAM priser..

Samme fyren har også en video med anbefaling av Z370 HK som kanskje er nyttig for deg? Den har jeg ikke sett selv enda, da jeg ikke er i markedet for akkurat det..

Lenke til kommentar

Hva skal du med 32GB RAM? Til nød klarer man seg fint til og med med 8GB, selv i dag. Men da må man riktignok være flink på å skru av ting man ikke bruker før man fyrer opp spill. Ikke at jeg anbefaler det! :p Men poenget mitt er at 16 GB holder i lange baner. Og med dagens RAM priser..

Samme fyren har også en video med anbefaling av Z370 HK som kanskje er nyttig for deg? Den har jeg ikke sett selv enda, da jeg ikke er i markedet for akkurat det..

Blir å kjøre endel programmer i bakgrunnen pga streaming. Tenkte det kunne være lurt å ha litt ekstra RAM da.. Men så ser det jo også penere ut med brikker i alle slottene  :rofl: Men som nevnt så er det noe jeg legger penger i senere. Jo lengere jeg sitter å surrer med det her jo dyrere å dyrere blir det...hadde tenkt meg en oppgraderings pakke til rundt 7-8000kr jeg..hehe.

Skal se på klippet! Takk :) 

Lenke til kommentar

Men så ser det jo også penere ut med brikker i alle slottene

Jeg er usikker på hvor seriøs du er når du sier dette, men det er ikke så lurt å fylle opp ramslottene.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

Jeg er ikke oppdatert overhode lengere. Startet å prøve å sette meg inn i PC hardware verden igjen igår...hehe. 

Lenke til kommentar

Da tror jeg har satt samens en maskin som burde bli bra. Har et GTX1080 ifra før som skal da inn i denne. Håper dere kan ta dere tid til å se over om dette ser bra ut. 

HK jeg har sirklet meg inn på et et ASRock Z370 Extreme4 som ProShop selger.

Resten tenkte jeg å kjøpe hos Komplett. Vet det er mulig å spare noen kroner andre plasser men vil holde meg mest mulig hos dem pga lang erfaring med garanti og kundeservice osv osv..

Her er delene hos Komplett.

Tenker litt på sleevede kabler. Tror dere det ville bli bra med sort/hvit? Eller burde jeg gå for helt sorte...

EDIT: Kom til å tenke å Win10 lisens. Får jeg brukt den jeg har nå isteden på den nye tro? Og heller kjøpe en ny lisens senere om jeg vil få den gamle maskinen opp å gå igjen senere?

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Da tror jeg har satt samens en maskin som burde bli bra. Har et GTX1080 ifra før som skal da inn i denne. Håper dere kan ta dere tid til å se over om dette ser bra ut. 

HK jeg har sirklet meg inn på et et ASRock Z370 Extreme4 som ProShop selger.

Resten tenkte jeg å kjøpe hos Komplett. Vet det er mulig å spare noen kroner andre plasser men vil holde meg mest mulig hos dem pga lang erfaring med garanti og kundeservice osv osv..

Her er delene hos Komplett.

Tenker litt på sleevede kabler. Tror dere det ville bli bra med sort/hvit? Eller burde jeg gå for helt sorte...

Ser bra ut. Dropp den MP500 SSD'n. Bytt ut RAM brikkene med disse.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg blir veldig bra LarZen.

Kanskje vurdere G.skill brikker? Fikk nesten lyst på det Fractal kabinett selv når jeg kikket på det. Du velger å holde på Corsair PSU ja ? Vurderer å kjøpe ny jeg også, bruker enda min Seasonic X 750w fra gamle riggen (gammel pus, men kjøpt sommer 2014) Har vært veldig fornøyd med den, stille og rolig og null problemer i grunn. 

EDIT: Betroz er lynkjapp ja, det der er gode (og penere :p ) brikker hehe.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...