Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor får man ikke (by default) karakterbegrunnelse på vgs og oppover?


Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg aldri helt har forstått, meningen med eksamen er at vi skal kunne vise hva vi kan innenfor et fag og for å kunne vise til bl. a. arbeidsgivere at du har den teoretiske kompetansen som er nødvendig innenfor et fagfelt.

 

For å kunne vite hva man muligens har gjort galt, må man faktisk vite hva man gjør galt. Så om jeg får tilbake en eksamen med karakter B vil jeg gjerne vite hvordan jeg kunne fått en A. Hvorfor er det ofte slik at man må gå ganske langt for å få tilbake en begrunnelse for karakterbesettning på en eksamen? En skriftlig beskrivelse tilgjengelig på nettet hadde klart vært det beste, men hvorfor ikke bare skanne inn og laste opp begrunnelsen for karakteren som er blitt gitt? Har det med tid å gjøre, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, burde alltid være konstruktiv kritikk på hvor du gjorde feil så du kan ta lærdom av det.

Det finnes jo ikke i virkeligheten.. Man må selv vite hvor man trår feil..  Om man blir matet med en skje hele livet og fortalt hva som er galt og rett hele veien så lærer man ikke en dritt...

Lenke til kommentar

Joda, men hvordan skal jeg vite hva jeg gjorde galt på en eksamen hvis jeg selv trodde jeg gjorde alt rett? Eksamenssensorene har muligheten til å gi meg denne innsikten (i motsetning til virkeligheten), og da synes jeg at jeg kunne fått den lærdommen og dermed unngå samme feil senere.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ikke i virkeligheten.. Man må selv vite hvor man trår feil.. Om man blir matet med en skje hele livet og fortalt hva som er galt og rett hele veien så lærer man ikke en dritt...

Du mener man lærer av egne feil uten å få vite hva som var feil?

Rar virkelighet du lever i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan nok være at trådstarter og kakeshoma over er inne på noe viktig.

 

Man skiller jo ellers mellom "underveisvurdering" og "sluttvurdering". "Underveisvurdering" skjer jo i løpet av skoleåret. Det spesielle med eksamen det er jo at det er en sluttvurdering ved skoleårets slutt. For en del eksamener så finnes det vel "sensorveiledninger", som man kanskje kan finne noe info i.

 

Ellers så finnes det jo et prinsipp som heter "vurdering for læring", eller formulert på en kanskje litt enklere måte: "Å gi tilbakemeldinger slik at eleven lærer av det". Det kan man lese og høre litt om ved å klikke på linken under.

 

https://www.udir.no/Vurdering-for-laring/

Lenke til kommentar

Snakk om å gjøre elefant av mygg. Dette er selvsagt ikke prioritert fordi det hadde blitt sløsing av tid. Er ikke bare bare å slenge på kommentar når man har hundrevis av studenter å forholde seg til. Du har visst også glemt at begrunnelse er helt frivillig og kan veldig enkelt fås ved henvendelse til forelelser/sensor. Løsningsforslag blir også tilgjengelig etterhvert, så man kan lett kontrollere sitt eget arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...