Gå til innhold

hvorfor registrerer ikkje skjermen dataen?

Anbefalte innlegg

Jeg tok nylig vårrengjøring i kabinettet mitt. Støvsugde, fjernet støv fra kjøleribber osv. Dette betyr at jeg tok hele dataen min i fra hverandre og satte den sammen igjen. Jeg fjernet alle komponentene og fjernet støv fra gpu kjøler, psu og cpu kjølerene.

Her kommer problemet mitt. Skjermen min registrerer ikke at den er koblet til data`n, det står bare "no signal" på skjermen. PC`n starter osv og det virker ikke som noe åpenlyse problemer med hardwaren. Jeg tenkte at problemet kunne være med skjermkortet, så jeg byttet det ut med et gammelt skjermkort som jeg hadde liggende (dette er jeg sikker på at funker) men det samme skjedde.

Har noen av dere vært ute for det samme problemet, og hvordan løste dere dette?

Det er skikkelig frustrerende å ikke ha datamaskin til å spille på (sitter nå på en gammel 450mhz k6-2 prosessor og det suger :yes: )

Det blir til at jeg setter sammen pc`n del for del og ser om jeg klarer å løse problemet, men hjelp fra dere om hva det kan være hadde vært koselig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har utelukket skjermen som problem skaperen, jeg testet med en annen skjerm og det var ikke noe liv i den. Lyset i skjermen er grønnt, derfor er det ikke ram som er problemet.

Jeg prøvde å fjerne alle "unødvendige" komponenter og satt igjen med bare skjermkortet og ram tilkoblet. Ennå ikke noe liv på skjermen.

Jeg begynner å bli desperat her jeg sitter, please, noen må da ha opplevd dette fandeskapet før :(

Lenke til kommentar

Ja... Noe sånt. Resette cmos eller "tømme" rammen som jeg pleier. Det er blitt en vane for meg (noe galt med maskinen min, så jeg får svart skjem i ett kjør). Det jeg gjør er å skru av datamaskinen, skru av psu og så skru på dataen igjen. Da rekker bare viftene å gå litt rundt, før det er tomt for strøm. Så er det bare å prøve å starte den. Jeg pleier å måtte gjøre dette opptil flere ganger. Redd mb mitt er på vei til å dø :( Ikke store tapet da, MSI KT4V

Lenke til kommentar
Reset cmosen, det samme skjedde meg etter en vår rengjøring, jeg ble frustrert og vipps, etter cmos reset funka det! :p

Det må du antagligvis gjøre via jumper på hovedkortet.

Av en eller annen grunn er det ikke jumper pins på hovedkortet mitt der de skal være i følge manualen. Men vil det ikke funke like greit å fjerne batteriet på hovedkortet? er det ikke meningen at den skal resette seg da?

Hva mente han andre fyren med "tømme" ram?

Ja jeg er noob :roll:

Lenke til kommentar

Ja det kan funke om du tar ut batteriet, men det beste er å finne jumperen. På noen h-kort har jeg hørt man kan bruke en knapp når maskinen poster men det står vel i manualen. Du med kt4-v, høres ut som om noe holder på å kortslutte kortet ditt, har du gammelt kabbinett? skjekk etter for mange melommskiver som man skrur skruer nedi. Hvis en sånn treffer kortet på feil plass kan det bli rimelig ustabilt, og i verste fall kortsluttning.

mvh

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å koble i fra alt som var på dataen, og satt igjen med å teste uten noe koblet til utenom gpu, å da funket alt som normalt (normalt uten noe koblet til that is)

Deretter prøvde jeg å koble til bare cpu (vet ikke om dette skal funke i det hele tatt) å da ble lyset på skjermen orange.

Jeg skal teste å teste til jeg får det til eller dør fra det, bare kom med tips hvis dere føler for det :D

Lenke til kommentar
Tømme ram.. og tømme ram. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Mener at man resetter rammen eller noe. Fjerner det minnet som er der, siden du tapper all strømmen mener jeg. Bare prøv du :yes:

Han tømmer jo RAMen det øyeblikket han skrur av PCen da, så det er nok ikke noe problem :)

Men, det er en sjanse for at det er CMOS som trenger en restart ja. Funker ikke det kan det også være AGP-porten som har tatt seg en støyt den ikke tålte. Menprøv deg på BIOS først du :)

Lenke til kommentar
Tømme ram.. og tømme ram. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si. Mener at man resetter rammen eller noe. Fjerner det minnet som er der, siden du tapper all strømmen mener jeg. Bare prøv du :yes:

Han tømmer jo RAMen det øyeblikket han skrur av PCen da, så det er nok ikke noe problem :)

Men, det er en sjanse for at det er CMOS som trenger en restart ja. Funker ikke det kan det også være AGP-porten som har tatt seg en støyt den ikke tålte. Menprøv deg på BIOS først du :)

Nei, ikke veit jeg. Men jeg må nå i alle fall utføre den prosedyren opptil flere ganger av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...