Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skeptisk til finn handel

Kaneltryne

Anbefalte innlegg

Tror kanskje nordmenn stoler litt for mye på folk til at noe sånt som valgfri "trygg betaling" kunne slått an.

Og det er virkelig bra at vi gjør. Tillitt er en viktig del av et samfunn. Desverre så ødelegger de relativt få svindlerne mye. Problemet med privat kjøp/salg er at det er lite man kan gjøre for å sikre seg tilstrekkelig hvis ting må bli sendt i posten.

Det er derfor jeg heller betaler mer for nytt, desverre så er det kun pga. svindelhistorier at jeg kjøper nytt når jeg ikke trenger det. Skulle gjerne handlet mer brukt på Finn for å spare miljøet litt. Men for å kompansere så handler jeg en del på bruktbutikker og gir ting til bruktbutikker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje nordmenn stoler litt for mye på folk til at noe sånt som valgfri "trygg betaling" kunne slått an.

Og det er virkelig bra at vi gjør. Tillitt er en viktig del av et samfunn. Desverre så ødelegger de relativt få svindlerne mye. Problemet med privat kjøp/salg er at det er lite man kan gjøre for å sikre seg tilstrekkelig hvis ting må bli sendt i posten.

Det er derfor jeg heller betaler mer for nytt, desverre så er det kun pga. svindelhistorier at jeg kjøper nytt når jeg ikke trenger det. Skulle gjerne handlet mer brukt på Finn for å spare miljøet litt. Men for å kompansere så handler jeg en del på bruktbutikker og gir ting til bruktbutikker :)

Finn.no torget virker jo helt ødelagt av luringer og nye landsmenn, de siste åra. Er en grunn for at jeg selger det meste hardwaren til forummedlmer og familie.

Prøver avogtil på finn i håp om at det er bedring, men det virker bare å forverre seg.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nok en mulig løsning: Be sender sende i postoppkrav. Ja, det koster deg noen kr mer, men bøkene er da billige i utgangspunktet?

Så sender selger noen gamle leksikonbind i stedet, eller ett par murstein?

Nei, så åpner TS pakken på postkontoret, før h*n betaler, og sjekker at innholdet stemmer.

Samboern min har prøvd det et par ganger, posten tillater det ikke.

Lenke til kommentar

Nei, så åpner TS pakken på postkontoret, før h*n betaler, og sjekker at innholdet stemmer.

Andre sier at Posten ikke tillater dette. Har du dokumentasjon på at det er lov?

Jeg har iallefall gjort det. ;P

Er nok forskjell fra person til person ;) Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Følger folka bak skranken reglene, så er det ikke lov å åpne pakkene før de er utleveret/betalt. Hvertfall var det sånn når jeg jobba i PiB for noen år siden, og ser ingen grunn til at det skal ha endret seg.

Hehe ok. er nok korrekt.

Jeg var postansvarlig i en PiB. Hadde ingenting imot at folk (så fremt de hadde hentelapp eller tilsvarende), kunne se innholdet i pakken før det ble betalt.

Nå hørte det jo med til sjeldenhetene at det ble spurt om, men er nå god kundeservice om ikke annet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg vippser halvparten av pengene nå, og aldri ser noe mer til hverken bøkene eller pengene mine. Hva skjer da? Jeg kan vel ikke politianmelde for noe så lite, eller gjøre noe til tross for at jeg sitter på fullt navn?

Når defineres handelen som gjort? Om så at det var mulig å benytte seg av finn's betalingsgaranti, hvilken fordeler har dette for den som er kjøper? Hva skjer hvis en ikke blir enige i det hele tatt?

Ved å stille en garanti så er det jo veldig kjekt at garantien er der. Selv den gangen jeg leste gjennom vilkårene fant jeg ingenting finn.no bidro med i det hele tatt, da med tanke på kjøper. Slik det var/er på finn.no så er det vel kjøpere som virkelig trenger garanti?

Det jeg faktisk stiller spørsmål ved er hvilken tjeneste tilbydde de egentlig?

Beste er kjøp ved personlig oppmøte, som også finn.no selv innrømmer nå, selvfølgelig nå etter betalingsgarantien er borte vekk... 

Lenke til kommentar

Jeg har nok en mulig løsning: Be sender sende i postoppkrav. Ja, det koster deg noen kr mer, men bøkene er da billige i utgangspunktet?

Så sender selger noen gamle leksikonbind i stedet, eller ett par murstein?

Rart. Jeg har opptil flere ganger gjort dette. Dog bor jeg på ett tettsted hvor stort sett alle vet hvem hverandre er, så det kan antageligvis ha betydning.

Lenke til kommentar

Andre sier at Posten ikke tillater dette. Har du dokumentasjon på at det er lov?

Har ikke annen dokumentasjon å vise til enn egen erfaring. Dog ser jeg at andre har motsatte erfaringer, så det kommer kanskje litt ann på hvem som står bak skranken etc.

Lenke til kommentar

Har brukt Finn mye de siste årene, etter at Qxl virker å være mindre attraktivt, men stort sett kun ved salg.

Selv har jeg full score på Finn sitt rangeringssystem og har aldri hatt problemer med å få kjøper til å overføre penger, jeg er forøvrig dønn ærlig og leverer alltid varene selv om jeg noen ganger har driti meg ut på vekten, sånn at jeg må betale mer i frakt.

Synes det er rart at ingen har nevnt rangeringsystemet her, er det ingen som tenker over det? eller er det bare jeg som er vant med Qxl som har lagt merke til det?

Skulle jeg ha kjøpt noe på Finn hadde jeg sett på dette, samt hvor lenge selger hadde vært på Finn, gjerne sjekket navn, adresse og Facebook for å fått litt inntrykk av hvilken person som satt i andre enden.

Når det er sagt så finnes det vel ikke så mange sikre alternativ verken for kjøper eller selger.

Selger kan sende i postoppkrav, men det er ikke sikkert kjøper henter pakke, selger kan også sende noe annet som murstein eller noe.

Kjøper kan også overføre penger mens selger aldri sender noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...