Gå til innhold

Stuck pixel - Garanti


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en brukt Asus skjerm. 1 år gammel.
Fikk skjermen idag, og det viser seg at det er en pixelfeil. Det vises en rød pixel ved mørke bilder, og blir gulgrønn ved lysere bilder.
Er det garanti på slike saker opp mot komplett da siden den er kjøpt der eller?
Fikk heller ikke noen beskjed om dette fra selger, er det noe å hente der?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Tja, det er jo ikke normalt at dekslet på en skjerm løsner under transport, selv ikke under transport med mye risting. Så jeg ville jo spurt om hva selger har gjort med skjermen som gjør at skruene skrur seg selv ut. Men når det kommer til piksel feilen kan du jo kontakte stedet hvor selger kjøpte skjermen og høre med de. Asus har vel også noen garantier på high-end skjermene sine ang. piksel feil. 

Lenke til kommentar

 

Ja. Du kan heve kjøpet hos selger.

Han mener det skjedde under frakt, for når jeg fikk skjermen var bakdekselet på halve skjermen løsnet. Og det er ikke selgers ansvar ved privatkjøpt, npr han leverwr den fra seg til posten forsvinner selgers ansvar.

 

 

En død pixel er ikke en "mangel" i henhold til en den aktuelle ISO standarden (husker ikke nummeret nå). Men uansett, siden vi har lovfestet angrerett på minst 14 dager i Norge. Så vet utsalgsstedene at kunder vil benytte den angreretten i stedet, om de får skjermer med døde pixler som ellers ikke ville blitt regnet som "mangel". De har sånn sett ikke noe annet valg enn å akseptere returer av disse skjermene, fordi de returneres på angrerett/åpent kjøp i stedet.

 

Slik oppstår da en praksis med å akseptere retur av skjermer med denne ikke-mangelen likevel.

 

Innenfor ISO standarden regnes (tror det er noe slikt som) 3-5 døde piksler innenfor en diameter på 2 cm som mangel. Mener å huske det er en haug av regler, for hvor mange, hvor sjenerende, hvor på skjermen også videre. Altså, 2 røde rett på siden av hverandre midt på skjermen, kan være en mangel. Mens 3 grønne nede i et hjørne ikke er det.

 

Skjermen er et år gammel. Og kjøper pliktet å reklamere innen "rimelig tid" til utsalgsstedet, i henhold til forbrukerkjøpsloven, om pixelen var død på kjøpstidspunktet. Det har kjøper altså ikke gjort. Så enten snakker han sant om at pixelen ikke var død når han hadde skjermen. Eller så oppdaget han det kanskje ikke i tide? Eller, som han sier; det må ha skjedd i transport. Jeg tror altså ikke du vil komme langt med å reklamere hos hverken Komplett, Posten, eller selger. Ettersom det per definisjon ikke er en mangel, kan ikke Posten klandres. Og om det skjedde under transport kan ikke Komplett eller Selger klandres. Med mindre du kan bevise at skjermen ikke var tilfredsstillende emballert. Som selger eventuelt kan klandres for..

 

Prøv heller triksene jeg tipset om i den andre tråden..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

Ja. Du kan heve kjøpet hos selger.

Han mener det skjedde under frakt, for når jeg fikk skjermen var bakdekselet på halve skjermen løsnet. Og det er ikke selgers ansvar ved privatkjøpt, npr han leverwr den fra seg til posten forsvinner selgers ansvar.

En død pixel er ikke en "mangel" i henhold til en den aktuelle ISO standarden (husker ikke nummeret nå). Men uansett, siden vi har lovfestet angrerett på minst 14 dager i Norge. Så vet utsalgsstedene at kunder vil benytte den angreretten i stedet, om de får skjermer med døde pixler som ellers ikke ville blitt regnet som "mangel". De har sånn sett ikke noe annet valg enn å akseptere returer av disse skjermene, fordi de returneres på angrerett/åpent kjøp i stedet.

 

Slik oppstår da en praksis med å akseptere retur av skjermer med denne ikke-mangelen likevel.

 

Innenfor ISO standarden regnes (tror det er noe slikt som) 3-5 døde piksler innenfor en diameter på 2 cm som mangel. Mener å huske det er en haug av regler, for hvor mange, hvor sjenerende, hvor på skjermen også videre. Altså, 2 røde rett på siden av hverandre midt på skjermen, kan være en mangel. Mens 3 grønne nede i et hjørne ikke er det.

 

Skjermen er et år gammel. Og kjøper pliktet å reklamere innen "rimelig tid" til utsalgsstedet, i henhold til forbrukerkjøpsloven, om pixelen var død på kjøpstidspunktet. Det har kjøper altså ikke gjort. Så enten snakker han sant om at pixelen ikke var død når han hadde skjermen. Eller så oppdaget han det kanskje ikke i tide? Eller, som han sier; det må ha skjedd i transport. Jeg tror altså ikke du vil komme langt med å reklamere hos hverken Komplett, Posten, eller selger. Ettersom det per definisjon ikke er en mangel, kan ikke Posten klandres. Og om det skjedde under transport kan ikke Komplett eller Selger klandres. Med mindre du kan bevise at skjermen ikke var tilfredsstillende emballert. Som selger eventuelt kan klandres for..

 

Prøv heller triksene jeg tipset om i den andre tråden..

Takk for svar. Er ikke krise men kjedelig med feil på noe til flere tusen uansett.

Lenke til kommentar

Asus sin garanti er at produktet kan byttes eller erstattes dersom man har 1 død pixel innen de 7 første dagene. Etter dette må man ha minst 5 døde pixel for at Asus sin pixek garanti skal være gyldig.

 

Har man ikke levert inn monitor etter de 7 første dagene, og har færre enn 5 døde pixel så er eneste mulighet å benytte seg av åpent kjøp. Er åpent kjøp perioden ute, så er det ingenting du får gjort med det. Dette er dessverre en av ulempene med å kjøpe skjerm brukt.

Lenke til kommentar

Asus sin garanti er at produktet kan byttes eller erstattes dersom man har 1 død pixel innen de 7 første dagene. Etter dette må man ha minst 5 døde pixel for at Asus sin pixek garanti skal være gyldig.

 

Har man ikke levert inn monitor etter de 7 første dagene, og har færre enn 5 døde pixel så er eneste mulighet å benytte seg av åpent kjøp. Er åpent kjøp perioden ute, så er det ingenting du får gjort med det. Dette er dessverre en av ulempene med å kjøpe skjerm brukt.

Takk for svar.

 

Lenke til kommentar

Hei. Fikk tilbakemelding fra komplett idag om å sende kvittering og kunde nr. så skulle de ta den inn til returavdelingen.
Sendte inn bilde av pikselen, og fikk dette i svar etter at vedkommende hadde hørt med returavdelingen.
Hva ligger i det tror dere? Er det sjangse for å få noe positivt ut av dette eller tar de den bare inn for så å returnere den hvis de ser at det ikke er over 5 piksler eller hva kravene er..?
Gidder ikke sende inn hvis det blir bare transport fram og tilbake...

Lenke til kommentar

Det er bra det ordnet seg. Jeg mener at norsk forbrukerkjøpslov gir deg mulighet til å reklamere på døde/lysende pixler, uavhengig av hva produsent sier. Det er det samme som at du har 5 års garanti på sånne varer i Norge, selv om det ofte kun er 1 år fra produsent. Regner med at de fleste (seriøse) butikker og nettbutikker ville tatt den i retur.

Lenke til kommentar

Det er bra det ordnet seg. Jeg mener at norsk forbrukerkjøpslov gir deg mulighet til å reklamere på døde/lysende pixler, uavhengig av hva produsent sier. Det er det samme som at du har 5 års garanti på sånne varer i Norge, selv om det ofte kun er 1 år fra produsent. Regner med at de fleste (seriøse) butikker og nettbutikker ville tatt den i retur.

Såpass ja. Jaja, blir ingen retur nå som det har ordnet seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...