Aristokatt Skrevet 16. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2018 Garantien til de som bor der har gått ut nå og det ser ikke ut som de har fått en ny (nav sa at der ikke var noen garanti når jeg ringte de, til tross for at jeg da hadde fått en i posten..). Depositum har de ikke betalt Takk for råd, jeg får lese meg opp slik at jeg er klar med alt som jeg må, dersom det blir noe problemer. Lenke til kommentar
Aristokatt Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 Da har de betalt husleien for denne mnd, bare en uke for sent! Det er faktisk "bra" for å være dem... Men jeg lurte på om noen vet mye om skattereglene for salg av bolig når man er bosatt i et annet europeisk land (England)? Har søkt litt rundt men skjønner meg ikke helt på hva de mener. Et sted står det noe om at man kan få tilbake skatten fra ene landet dersom man må betale i begge landene? Jeg kan jo risikere å miste alt omtrent Mesteparten av pengene jeg får tilbake fra boligen, var innskuddet som var en gave fra min far. Burde jeg kanskje gi tilbake denne? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) Den norsk-britiske skatteavtalen etablerer i artikkel 13 nr. 1 at salg av fast eiendom i Norge kan beskattes både i Norge og i Storbritannia dersom man etter skatteavtalen er bosatt i Storbritannia. Norge ilegger i så fall skatt som realisasjon av kapitalgevinst, dvs. 23 % skatt av overskudd ved salg. Etter artikkel 25 nr. 2 kan Storbritannia ilegge full skatt, men norsk skatt skal godskrives som et kreditfradrag. Hvordan Storbritannia beskatter dette avhenger av om du er non-domiciled resident eller lignende. Du bør oppsøke en britisk skatterådgiver. Med mindre du er en høyskatteyter vil du imidlertid ikke betale britisk skatt, ettersom britisk skattesats er 18 % og du får full kreditt for norsk skatt. I slike tilfeller må du bare "låne ut" skattebeløpet til myndighetene til de får behandlet kreditfradraget. Er du derimot høyskatteyter vil skattesatsen være 28 %. Da må du i praksis betale både 28 % i UK og 23 % i Norge, og så få igjen de 23 % fra UK. Endret 26. mars 2018 av krikkert Lenke til kommentar
Aristokatt Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 Jeg betaler ikke skatt, da jeg er/har vært ufør. Jobber bare noen timer i uken nå. Takk for råd, det var dette jeg trodde kunne være saken. Hadde det gått an å gi pengene tilbake til min far (det er jo hans penger egentlig), og så kan han ha de og gi de til meg senere? Syns dette her er så fryktelig komplisert Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Uføre skatter som alle andre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Det første du må stille deg spørsmål om er om det er noe overskudd som skal beskattes. Er salgssummen større enn kjøpesummen og meglerkostnadene? Du kan unngå skatt ved å gi bort leiligheten, men ikke ved å gi bort pengene. Lenke til kommentar
Aristokatt Skrevet 27. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2018 Uføre skatter som alle andre. Jeg bor ikke i Norge, men i England. Her får jeg 0 i støtte da min samboer jobber. Så da betaler jeg ikke skatt. Lenke til kommentar
Aristokatt Skrevet 27. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2018 Det første du må stille deg spørsmål om er om det er noe overskudd som skal beskattes. Er salgssummen større enn kjøpesummen og meglerkostnadene? Du kan unngå skatt ved å gi bort leiligheten, men ikke ved å gi bort pengene. Ja, der er et overskudd som det skal skattes av, jeg er bare usikker på om jeg skal da skatte to ganger, og hvordan det fungerer med overføring. Tror jeg får ringe til noen her borte! Lenke til kommentar
Aristokatt Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 Hurra! Nå har de flyttet ut. Jeg var redd for at de ikke skulle dra, da 2 uker før utflytningsdato hadde de ennå ikke funnet noe sted. Men de kom seg ut i tide. Det som nå er problemet, er at det ser ut som kommunen betaler leien til de i forskudd, ikke i etterskudd slik jeg har trodd. dette betyr at jeg mangler halve husleien fra den første mnd de bodde der (oktober)... De sier at det er mitt og nav sitt ansvar og ikke deres. Jeg sier at det er deres ansvar, da vedtaket er ikke til meg men til de. De kommer til å krangle på dette, og jeg er stygt redd for at nav kommer til å si det ikke er deres problem heller (de skal ringe meg på igjen innen fredag) Hva i alle dager kan jeg gjøre da? Kan jeg ta de til namsmannen for å få pengene mine? Det er jo snakk om "en del" (4500,-) så jeg vil jo helst ha det... Jeg har ikke så allverdens god råd. Har også bestemt oss for å selge leiligheten når det passer seg i løpet av de neste 12 mnd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Det er deres ansvar. Du kan forfølge dem rettslig for ubetalt leie. Lenke til kommentar
Aristokatt Skrevet 13. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2018 Tusen takk så masse for all hjelpen - nå har de flyttet ut. De har gitt løfte om å betale det som mangler i løpet av mnd (1000kr), og så er det ute av verden for alltid. Jeg har nå fått nye leieboere, og venter på pris på terrasse så det kan bygges. Deretter skal vi prøve å få solgt slik at vi kan kjøpe hus her i England. Lei av å leie ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå