Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe komponenter til pc. Har ikke peiling på dette. Prisklasse 12-16000.

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Dette er langt utenfor mitt området. Har ikke den snøreste peiling på hvordan finne komponenter til pc som passer sammen, så kanskje det finnes noen smartinger her inne som kan hjelpe meg å sitte opp en liste.

Ser for meg en pc som skal vare noen år framover, og innenfor prisklassen 12000-16000kr helst. Så billig som mulig!

Setter pris på all hjalp jeg kan få :)

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenkt til å bygge selv regner jeg med?

"Problemet" med fremtidsrettet er at det alltid lønner seg å bruke 15.000,- istedenfor 10.000,-. Budsjettet på fremtidsrettet VS ytelse pr. krone har vært rundt 15.000,- i mange år nå. Altfor mange skriver max ca. 8.000,- og vil ha fremtidsrettet :p

Lenke til kommentar

Ikke tenkt til å bygge selv regner jeg med?

"Problemet" med fremtidsrettet er at det alltid lønner seg å bruke 15.000,- istedenfor 10.000,-. Budsjettet på fremtidsrettet VS ytelse pr. krone har vært rundt 15.000,- i mange år nå. Altfor mange skriver max ca. 8.000,- og vil ha fremtidsrettet :p

Ja dessverre med NAND krisen og crypto, så har jo prisen for hardware økt ganske betraktelig siden ~2011

Lenke til kommentar

Hva tror du om dette, ca 15000 (Dette er "Capital Offense" med billigere skjermkort, fra tråden nevnt over)

Kabinett: Phanteks Eclipse P400S Glass
Hovedkort: MSI Z370 PC Pro
Prosessor: Intel Core i5 8600K
Skjermkort: 
GTX 1070 Ti
Minne: Corsair Vengeance LPX Red 2666MHz CL16 16GB
SSD: Samsung 960 EVO 256GB SSD
Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB
Kjøler: BeQuiet Pure Rock
Strømforsyning: EVGA SuperNova G3 750W

Windows 10 kommer i tillegg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Benchmark

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=3098&cmp[]=3100

For spill er single thread ratingen ofte den avgjørende fordi spill ofte bruker bare opp til 4 tråder.

Så for de fleste spill er ikke forskjellen så veldig stor, men den er der.

Når en ser på ytelse der 8700k drar nytte av å ha 12 tråder så er det ganske stor forskjell (16244 vs 12816).

i5-8600k regnes som å gi mest for pengene til spill.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke den beste siden å linke til :p

Nitram90 : Her kan du se en youtube video med bencher av disse CPU'ene og noen fler som viser det på en lett måte. Til den prisklassen du ønsker, så er i5 8600K den du bør velge. Hadde du kunne brukt 20K eller mer, så er 8700K valget så klart. Men til spill så er skjermkort viktigst tross alt, så bra at du får plass til et GTX 1070 Ti kort iallefall. Jo, 8700K er mer "fremtidsrettet", men den koster mer også.

Lenke til kommentar

Husk å kjøpe skjermkort etter type skjerm du eventuellt kjøper/har.

Gsync = Nvidia

Freesync = AMD

Anbefalinger:

1920x1080: minst Nvidia 1060 3Gb, eller AMD RX 570

1440p: minst Nvidia 1070, eller AMD RX 580

4k: Nvidia 1080ti (på en annen side så kan 4k skjermer fint kjøre 1920x1080)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...