Teza Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Har laget en helt enkel webside som viser slektstreet mitt og grunnet krav om personvern må jeg begrense tilgangen til siden før jeg publiserer den. Skal kun begrense tilgangen til siden, ikke styre forskjellige tillatelser til forskjellige brukere. Jeg ønsker selv å lage brukernavn og passord og gi disse videre. Finnes det en enkel løsning på dette, som f.eks. en ferdig kode? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 det finnes mange tutorials på CMS hvor det nærmest oppfordres til å bruke kildekoden. det bør ikke være noe i veien for å låne kildekoden fra noen av de som brukes til innlogging. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 28. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Takker for tipset, men fant en lettere løsning som viste seg å dekke mitt behov. Dette er kopiert fra one.com som hoster domenet mitt. Her kan jeg sette opp passord for en og en katalog eller for hele domenet. Endret 28. desember 2017 av Teza Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 .htaccess er en grei måte å løse det på. 1 Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Ser at du allerede har funnet en måte å løse det på, men om du bruker f.eks. Gramps (gratis) eller Legacy for å lagre slektsdata på PCen så lar disse deg velge å ikke eksportere data om nålevende eller poster som er merket som privat. Det vil være det aller sikreste og enkleste ettersom data som ikke er ment for offentligheten da ikke legges ut på nett i det hele tatt. Mange slektsprogrammer som bl.a. de nevnte lar deg eksportere treet som html slik at det da stort sett kun er å laste opp treet på en server og dele lenken med familien. Om du likevel ønsker tilgangskontroll, gjøre det litt mer presentabelt, kanskje du etterhvert ønsker at andre skal kunne bidra/foreslå endringer osv. så bør du ta en kikk på Webtrees (gratis) eller TNG som begge kan importere vanlige GEDCOM filer. Her har du et par eksempler på hvordan et slektstre kan se ut med henholdsvis Webtrees eller TNG. Lykke til! Endret 28. desember 2017 av timeshift 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 28. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2017 Takker for tipsene. Har dog opprettet et abonnement hos MyHeritage, og begynt å lage et slektstre der. Fordelen med dette er at det er (i alle fall foreløpig) lettere å finne ny slekt og lagre ekstra informasjon om denne. Problemet er at det virker lite oversiktlig, knotete grensesnitt og synes dataene er dårlig presentert. Dessuten er det dyrt for en person som ikke jobber aktivt med denne hobbyen. Liker i grunn ikke ideen om å betale dyrt for en tjeneste, for at de skal kunne tjene penger på mitt arbeid. Spesielt når man i tillegg får veldig treg kundeservice med på kjøpet. Hadde derfor et ønske om å lage en egen presentasjon av slektstreet og legge det på eget domene. Da kan jeg presentere informasjonen akkurat slik jeg ønsker, og det er lettere å dele den med de jeg ønsker. Dog er det lov om personvern å ta hensyn til, derav krav til innlogging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå