Gå til innhold

Dere som måtte i flere banker for å få lån, hvilken bank fikk dere tilslutt lån i?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig litt tilfelidg. Banken vi fikk lån i var ålreite å ha med å gjøre så det ble en del "runder frem og tilbake" der banken kom med innspill og slik underveis i prosessen, som er veldig greit for en nybegynner. Endte opp med en bra/godkjent søknad til slutt. Dette var Nordea, men det var pga. en dyktig saksbehandler at vi fikk lån og derfor jeg tenker at det er litt tilfeldig.

Saksbehandleren er viktigere enn hvem bank det er og det var rett og slett Nordea som hadde en person som brydde seg og tok tak i ting. Sikkert ganske lav odds for å få en så bra person som saksbehandler hvis du går til Nordea eller hvemsomhelst annen bank. Saksbehandleren fikk også "de på hovedkontoret" til å prioritere saken vår.

Edit; Nordea var ikke den første banken vi gikk til. De andre ga avslag uten å vise til en grunn og viste ikke insiativ til å ha et møte til pga. avslaget. Null tilbakemelding og vilje til å yte god service.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Brukte lokalbanken, Sparebanken sør. Gikk som smør. Jeg hadde på den tiden kun en midlertidig jobb og null forutsigbarhet. Dama hadde fast. Kunne låne opp til 3 mill. Brukte foreldrene som kausjonister da og hadde 0 EK.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Bankene gir deg og din medlånetaker i dag x5 total brutto inntekt i lån. De regner også x5 inntekt på utleiedelen i en bolig du kjøper( men kun 10 av 12 MNDR regnes inn)

Jeg skal forsøke å forklare hvorfor jeg er fornøyd med Spv, hvordan jeg oppdaget jeg kunne låne mer, for jeg var uvitende men ble alikevel heldig. Derfor anbefaler jeg Spv på det varmeste.

Mitt første boligkjøp i des 2014 var ett hus på 261kvm med bileilighet som hadde 60000kr året i skattefri inntekt. En Ny megler takst fra Spv viste 2,7 i verdi, jeg kjøpte med 270000kr i egenkapital (10% pga gode inntekter) SPV og Nordea er de eneste jeg vet om som er bøyelig på dette. Tilbudet fra DnB ble 2,2 med 15000kr mnd, Nordea 2,4 med 11700kr mnd og 2,5 i spv med 9700kr mnd og 10500kr etter 10år. Huset hadde ingen oppdateringer siden 1986. Huset er i ett boligfelt med mange nyere boliger bygget frem til i dag. Jeg valgte å leie ut flere soverom i huset øyeblikkelig og økte da til 140000kr i året skattefritt. Hele 2015 ble 140000kr skattefritt. For 2016 fikk jeg økt de skattefrie inntektene til 200000kr pga nye leietakere og en ekstrem manglel på utleie enheter.

Så kom smellen med vannlekkasje i kobberrør, forsikringen dekket heldigvis mesteparten. Jeg måtte ut med 100000kr som jeg fikk låne uten problemer av Spv, de økte leieinntektene og at jeg betalte avdrag var godt nok. Renten var den samme.

Jeg holdt samtaler med min lånerådgiver i Spv og har hele tiden vært åpen om oppussingen og bedt om råd og gitt banken informasjon om kostnadene til oppussingen. Hvor mye som er blitt gjort.

Støtten banken har gitt har vert formidabel. Med banken sin hjelp, forsikringen og min egen innsats og fra venner så har boligen fått ny verdi på 3,6-3,7. Spv sin megler påpekte at det er ytterligere plass til enda en bileilighet i boligen for en rimelig kostnad, man slipper tek 10 byggekrav på bileilighet på boliger bygget før 2011, så lenge det bygges i areal som allerede er i bruk. Dette er noe jeg aldri hadde visst uten Spv sine folk.

Når du velger din bank, så er det ikke bare den laveste renten som gjelder, alt må veies. Hvor mye du får låne, rente, gebyr, total kostnad, kundeforhold med banken og oppfølgingen.

Jeg vet ihvertfall at DNB er en bank du bør unngå. De regner ikke uførepensjon og pensjoner som sikker inntekt. Det er ikke en slik bank du ønsker å bli gammel eller uføre i. Det vil si du kan for eks. være 50% belånt når din ektefelle dør, så nekter banken deg å låne til nødvendig oppussing med boliglån pga din inntekt er usikker... de tilbyr deg da kredittgjeld.. dette gjorde de mot min mor da hun ble gjenlevende ektefelle, selv med utleieinntekter som dekket renter på lånet. Spv regner pensjon som sikker inntekt. Jeg tror Nordea gjør det også men merk deg at mange banker regner ikke pensjon som sikker inntekt.

DnB var også frekk nok mot mine foreldre for flere år siden når de overførte penger til utlandet pga bygging av feriehus, de lånte på huset fordi de ønsket å bygge ett feriehus.. noe som ikke er uvanlig for de som ikke vil ha hytte på fjellet.

DnB rapporterte overføringene som mistenkelig og hver gang de lander på flyplassen i Norge så blir de flagget i sikkerhetskontrollen med full sjekk.. De reagerte ikke på det i starten, men da dette skjer hver eneste hjemreisre så stiller du spørsmål. Da fikk de vite hvem av sine egne kontakter i det offentlige. Så ikke velg DnB.

Makan til drittbehandling skal man lete lenge etter.

Endret av Matros_supply
Lenke til kommentar

DnB og alle andre norske banker er pålagt å melde fra til Norges Bank om store pengeoverføringer til utlandet. Det er ikke noe banken kan velge åla være å gjøre, det er vanlig rutine.

Forøvrig går man gjennom sikkerhetskontrollen før avgang, ikke etter landing ...

Er det "passkontrollen" ved ankomst du tenker på? Eller tollen?

Lenke til kommentar

Pengene ble sendt til ett land som ikke hadde økonomisk avtale med Norge og OECD. De ble plukket ut før rødt og grønt og lenge før de hadde komt til baggasje båndet.

De søkte etter kontraband og fant ingenting. Dette gjaldt Flesland og Gardermoen ved hjemreise. Etter 4-5 ganger så ble det stopp.

Lenke til kommentar

Bankene gir deg og din medlånetaker i dag x5 total brutto inntekt i lån. De regner også x5 inntekt på utleiedelen i en bolig du kjøper( men kun 10 av 12 MNDR regnes inn)

5 ganger inntekt er det maksimale du kan få (med enkelte unntak), men du kan like gjerne få tilbud om 2, 3, 4 ganger inntekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lokalbanken her, sparebanken sør. Først fikk jeg ikke lån, skiftet behandler i banken og fikk lån med en gang, og det har gått strålendes bra så skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk hos han som var min sakbehandler før. Og tåler en forholdsvis høy renteøkning før jeg skal slite.

Lenke til kommentar

Bankene kan gi unntak fra inntektskravet i 10% av tilfellene, 8% i Oslo. Det kan godt være at selgerne har hver sin kvote, eller at tidspunktet du spurte passet dårlig, og at de har gått over tallene sine på nytt til neste uke osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...