Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om erstatningskrav ifm. anmeldelse

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har levert en anmeldelse hos Politiet. I bekreftelsen på det anmeldte forholdet står det følgende:

Påtalemyndigheten kan fremme erstatningskrav for Dem i forbindelse med en eventuell straffesak. Dette må i så fall dokumenteres. Dersom De ikke allerede har levert en skriftlig dokumentasjon på et eventuelt krav, må dette gjøres snarest, og senest innen tre uker. Dersom fristen ikke overholdes, kan De ikke påregne at kravet blir tatt med i forbindelse med en eventuell straffesak. Hvis De ønsker fristen forlenget, må politiet kontaktes.

Hva menes her med erstatningskrav? For eksempel legetimer, medisiner, osv.? Skal man da fortløpende oversende kvitteringer til Politiet? Eller er det snakk om erstatning på en annen måte?

Anonymous poster hash: d5bb8...c79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erstatning = Kompensasjon for X. Det betyr at du kan få dekket diverse utgifter, ja. Man kan også få f.eks. voldsoffererstatning der man får X-kroner over eventuelle utgifter, på en måte betaling fordi man ble utøvd vold mot....

Nå er ikke jeg advokat så jeg vet ikke hvordan det foregår formellt, altså hva du må gjøre. Det beste er å ta kontakt med en advokat eller påtalemyndigheten. Greit å få profesjonell hjelp i slike saker. Hvis du ikke alerede har advokat så kan det hende du kan få fri advokathjelp, men det kommer an på saken.

Lenke til kommentar

Hei.

Har levert en anmeldelse hos Politiet. I bekreftelsen på det anmeldte forholdet står det følgende:

Påtalemyndigheten kan fremme erstatningskrav for Dem i forbindelse med en eventuell straffesak. Dette må i så fall dokumenteres. Dersom De ikke allerede har levert en skriftlig dokumentasjon på et eventuelt krav, må dette gjøres snarest, og senest innen tre uker. Dersom fristen ikke overholdes, kan De ikke påregne at kravet blir tatt med i forbindelse med en eventuell straffesak. Hvis De ønsker fristen forlenget, må politiet kontaktes.

Hva menes her med erstatningskrav? For eksempel legetimer, medisiner, osv.? Skal man da fortløpende oversende kvitteringer til Politiet? Eller er det snakk om erstatning på en annen måte?

Her menes det at du kan få erstattet det økonomiske du har, har hatt og vil få, som følge av den straffbare handlingen du har anmeldt. 

Legetimer, medisiner o.l er typiske utgifter man får erstattet. Har du blitt sykemeldt kan du også få erstatning for tapt inntekt.

Hva du kan få erstattet er avhengig av hva du har lidt av økonomisk tap som kan knyttes til den straffbare handlingen, samt kan knyttes til en ansvarlig. 

Er saken alvorlig nok vil du få oppnevnt en bistandsadvokat som vil bistå deg. Du kan også hyre en bistandsadvokat for egen regning dersom du ønsker det. Normalt vil påtalemyndigheten være tilstrekkelig. Avhengig av hva du har anmeldt kan det også være aktuelt med oppreisning. 

Er det snakk om vold, kan du ta kontakt med kontoret for voldsoffererstatning som har særlige ordninger for å ivareta fornærmede (deg)

Lenke til kommentar

Hei.

Som andre har nevnt så er det både og. I alle saker er det aktuelt å få erstattet utgifter du har hatt som følge av hendelsen. I noen saker har du krav på oppreisning eller f.eks. voldsoffererstatning fra staten.

Lenke til kommentar

Hei.

Er saken alvorlig nok vil du få oppnevnt en bistandsadvokat som vil bistå deg. Du kan også hyre en bistandsadvokat for egen regning dersom du ønsker det. Normalt vil påtalemyndigheten være tilstrekkelig. Avhengig av hva du har anmeldt kan det også være aktuelt med oppreisning.

Takk for svar. Men hvem bestemmer om det er alvorlig nok?

Jeg mener at det er veldig alvorlig. Er det ikke da lurt å skaffe en advokat så fort som mulig? Men jeg har ikke økonomi til det. Hvor søker jeg om fri rettshjelp? Jeg har jo allerede vært på politistasjonen og anmeldt forholdet, og det står at jeg ikke trenger å ta kontakt med mindre jeg har ny informasjon i saken. Hva kan en advokat hjelpe til med, nå som jeg allerede har vært der?

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar. Men hvem bestemmer om det er alvorlig nok?

Jeg mener at det er veldig alvorlig. Er det ikke da lurt å skaffe en advokat så fort som mulig? Men jeg har ikke økonomi til det. Hvor søker jeg om fri rettshjelp? Jeg har jo allerede vært på politistasjonen og anmeldt forholdet, og det står at jeg ikke trenger å ta kontakt med mindre jeg har ny informasjon i saken. Hva kan en advokat hjelpe til med, nå som jeg allerede har vært der?

Det er retten som bestemmer om det er alvorlig nok. Med bestemmer så menes at, avhengig av hva som utgjør det straffbare forholdet vil retten oppnevne bistandsadvokat til fornærmede (deg) etter reglene i straffeprosessloven § 107 a. Har du ikke et eget ønske så utnevner politiet en på vegne av deg fra de faste bistandsadvokatene i den aktuelle rettskretsen og som da offisielt blir utnevnt av retten ved beslutning. 

Ettersom du ikke har formidlet hva du har anmeldt kan jeg ikke si om du har rett på en "offentlig oppnevnt bistandsadvokat" men som nevnt tidligere kan du betale for en selv. Du kan ta kontakt med en advokat eller politiet som vil kunne veilede deg. 

En advokat som har tittel bistandsadvokat i straffesaker skal ivareta fornærmedes rettigheter før, under og etter saken. Det kan f.eks være å påpeke etterforskningsskritt, klage på manglende etterforskning, klage på henleggelse, utarbeidelse av erstatningskrav, mm. 

Endret av Mohdaw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...