Gå til innhold

Kjøpe enda et 1080 kort ? Aldri prøvd SLI før


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe enda et 1080 kort. Det koster ikke fult som da jeg kjøpte det første.

 

 

Hvor mye bedre vil det bli med 2 stk 1080 kort ? Jeg skjønner at det ikke blir dobbelt så bra, Men hvor mye ?

 

Takk for info.

 

Signaturen min inneholder det jeg har I og rundt min PC.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ville jeg nok heller solgt 1080 og gått får 1x 1080TI.

 

Ikke alle spill skalerer så bra i SLI, det er heller ikke noe som blir prioritert så veldig om dagen.

 

Men de spillene som faktisk skalerer bra i SLI så kan du faktisk få nærme opp mot dobbel ytelse i 1440p og oppover.

 

EDIT: Gikk selv fra 2x1080 til 1x 1080TI

Endret av KriZZ
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, vet dere hva!

 

Å selge 1080, sannsynligvis med tap på bruktmarkedet. For så å kjøpe et skjermkort som snart får et enda kraftigere verditap når GTX 20 serien kommer på nyåret... For å få ~28% bedre ytelse?

 

Nei, vent på "Ampere".

 

SLI med 1080 gir riktignok ikke mye mening under 4K oppløsning. Men det er da heller ingenting i veien for å kjøre spill i 4K med DSR på en 1440p skjerm. For dem som har kraft nok til det. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis tradisjonen de siste par generasjoner fortsetter, så vil 1180/2080 ha omtrent samme ytelse som 1080Ti. Muligens bittelitt over.

Til en rimeligere pris enn dagens 1080Ti. Dog vil jeg ikke si at 1080Ti er et dårlig kjøp selv nå. Spesielt hvis man får handlet det med 20% rabatt på Power med DNB Mastercard.

Lenke til kommentar

Vel, nå overså jeg TS sin RAM før forrige post.. Så eh.. Ihvertfall ikke gå for SLI! :p

 

Men når det er sagt, om ikke den RAM'en er en flaskehals i systemet hans allerede nå, selv i 1440p i enkelte spill. Så øker sjansen for at den blir en flaskehals, med et raskere skjermkort. Som i så fall vil bety at han ikke får hele ytelses boost'en han ellers kunne forventet seg av å gå opp til 1080Ti.

 

I benchmark'en jeg linket til som gir 28% økt ytelse ved 1440p, så er det benyttet 7700K@4,8GHz, og 3000MHz CL15 RAM. Det blir vanskelig å ekstrapolere noe informasjon av de benchmarkene jeg har tilgjengelig i farta. Men jeg skal google litt og se om jeg kan finne noe som kan brukes..

Lenke til kommentar

Hvis tradisjonen de siste par generasjoner fortsetter, så vil 1180/2080 ha omtrent samme ytelse som 1080Ti. Muligens bittelitt over.

Til en rimeligere pris enn dagens 1080Ti. Dog vil jeg ikke si at 1080Ti er et dårlig kjøp selv nå. Spesielt hvis man får handlet det med 20% rabatt på Power med DNB Mastercard.

Kjøpte et 1080Ti på power til 6400 kr. Har åpent kjøp ut januar. Bør jeg levere det inn og heller vente på neste xx80?

Lenke til kommentar

Hvis tradisjonen de siste par generasjoner fortsetter, så vil 1180/2080 ha omtrent samme ytelse som 1080Ti. Muligens bittelitt over.

Til en rimeligere pris enn dagens 1080Ti. Dog vil jeg ikke si at 1080Ti er et dårlig kjøp selv nå. Spesielt hvis man får handlet det med 20% rabatt på Power med DNB Mastercard.

Her ble det noen halvsannheter. Neste generasjon xx80 har aldri lagt seg på samme ytelse som forrige generasjons xx80ti, men godt over. Det er xx70 som legger seg på nivå med forrige generasjons xx80ti.

 

nVidia har ved hver generasjon øket spranget gradevis fra hver generasjon.

 

1070 har 1% mer ytelse enn 980 ti

1080 har 24% mer ytelse enn 980 ti.

 

På måten nVidia har økt differansen gradevis for hver generasjon er det ikke utenkelig at vi vil se:

 

2070 med 5% mer ytelse enn dagens 1080 ti og

2080 (til prisen av dagens 1080) med hele 28% mer ytelse enn dagens 1080 ti, hvis vi skal sammenligne med utviklingen de 5 siste årene fra nVidia.

 

Dette baserer jeg på Titan V med Volta arkitekturen, som ikke engang er laget for spill, den yter 24% bedre i gaming enn dagens 1080 ti, så det er ikke optimistisk å tro at neste 2080 på Ampere arkitekturen vil yte over dette i gaming.

 

Om man trenger nytt skjermkort i dag, og om lommeboken er stor, så for all del kjøp 1080 ti, men det er ikke et godt kjøp med tanke på at neste generasjon er rundt hjørnet, selv med 20% rabatt for DnB.

 

Selv vil jeg ikke anbefalt å kjøpe 1080 ti i dag, skjermkort er ferskvare, og 1080 ti begynner å bli «gammelt».

Lenke til kommentar

 

Hvis tradisjonen de siste par generasjoner fortsetter, så vil 1180/2080 ha omtrent samme ytelse som 1080Ti. Muligens bittelitt over.

Til en rimeligere pris enn dagens 1080Ti. Dog vil jeg ikke si at 1080Ti er et dårlig kjøp selv nå. Spesielt hvis man får handlet det med 20% rabatt på Power med DNB Mastercard.

Kjøpte et 1080Ti på power til 6400 kr. Har åpent kjøp ut januar. Bør jeg levere det inn og heller vente på neste xx80?

 

Jeg hadde kjøpt det av deg til 6400,- ;) 

Lenke til kommentar

 

 

Hvis tradisjonen de siste par generasjoner fortsetter, så vil 1180/2080 ha omtrent samme ytelse som 1080Ti. Muligens bittelitt over.

Til en rimeligere pris enn dagens 1080Ti. Dog vil jeg ikke si at 1080Ti er et dårlig kjøp selv nå. Spesielt hvis man får handlet det med 20% rabatt på Power med DNB Mastercard.

Kjøpte et 1080Ti på power til 6400 kr. Har åpent kjøp ut januar. Bør jeg levere det inn og heller vente på neste xx80?

 

Jeg hadde kjøpt det av deg til 6400,- ;)

 

Hvor mye pleier statistikken å tilsi at et 80Ti kort dropper i pris når ny generasjon kommer?

Kunne jo beholdt det istedenfor å levere det tilbake og heller solgt det når ny generasjon kommer.

Alternativet er fra 1. feb å gå tilbake til 970 kort til ny generasjon kommer, og jeg sitter med ny gaming rig fra neste uke, og 3440x1440 skjerm...

Lenke til kommentar

Vel, 980Ti lå vel på rundt 7000 Kr dagen før 1070 ble lansert. 1070 fikk man vel til rundt 4000 Kr når det var nytt også? Men det trakk 100W mindre, hadde 2 GB mer minne, og var bittelitt raskere ut av boksen, enn 980Ti. Så hvem som betalte stort mer enn 3000 Kr for 980Ti på brukten etter det, det var nok ikke de skarpeste knivene i skuffen..

 

Nå blir jo litt av spørsmålet nettopp hva mer enn bare ytelse "GTX2070" kommer til å ha over 1080Ti. Om "Ampere" ikke klarer å gjøre det samme som 1080Ti med 150W, og/eller de ikke leverer mer enn 8GB VRAM på det. Og ikke minst, hvilken pris blir lanseringsprisen på det? Alt det vil jo påvirke bruktverdien til 1080Ti. Men jo, det er nok ikke veldig urealistisk at vi får en reprise av 980Ti, og egentlig 780Ti før det..

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis tradisjonen de siste par generasjoner fortsetter, så vil 1180/2080 ha omtrent samme ytelse som 1080Ti. Muligens bittelitt over.

Til en rimeligere pris enn dagens 1080Ti. Dog vil jeg ikke si at 1080Ti er et dårlig kjøp selv nå. Spesielt hvis man får handlet det med 20% rabatt på Power med DNB Mastercard.

Kjøpte et 1080Ti på power til 6400 kr. Har åpent kjøp ut januar. Bør jeg levere det inn og heller vente på neste xx80?

Jeg hadde kjøpt det av deg til 6400,- ;)

Hvor mye pleier statistikken å tilsi at et 80Ti kort dropper i pris når ny generasjon kommer?

Kunne jo beholdt det istedenfor å levere det tilbake og heller solgt det når ny generasjon kommer.

Alternativet er fra 1. feb å gå tilbake til 970 kort til ny generasjon kommer, og jeg sitter med ny gaming rig fra neste uke, og 3440x1440 skjerm...

Statistikk viser vel at ti kortene som regel stuper med rundt 60% i verdi på brukte når neste generasjon kommer.

 

Blir overrasket om 1080 ti brukt er verdt stort mer enn 3000 etter at Ampere kommer neste år. Derfor jeg mener at 1080 ti nå er et elendig kjøp, med tanke på kommende Ampere.

Lenke til kommentar

Kjøpte et 1080Ti på power til 6400 kr. Har åpent kjøp ut januar. Bør jeg levere det inn og heller vente på neste xx80?

 

Eller gjøre som meg : Holde seg til Ti toppmodellen. 1080 Ti --> 2080 Ti. Jeg gikk fra 980 Ti til 1080 Ti, og den oppgraderingen var verdt pengene (~70% mer ytelse). Neste Ti toppkort ser vi nok ikke før tidligst sen høsten 2018 eller i 2019. Konkuransen fra AMD gir ikke akkurat nVidia noen grunn til å forhaste seg...

 

Dessuten dere, ingen vet hvordan Ampere vil yte enda. Den kan skuffe og den kan overraske oss. Neste store skjer vel ikke før 7nm prosessen kommer.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg tror en stor pådriver for å kjøpe nye skjermkort de siste årene har vært at folk ønsker å spille i nye oppløsninger og formater som 21:9, 1440p og til en viss grad 4K. Nå har vi endelig en GPU (i halvveis realistisk prisklasse) som klarer 4K, og da alt under også. Men vi har ingen større oppløsninger til spill PC fronten i horisonten, ihvertfall ikke som er ventet å selge i store volum.

 

Ikke før hadde jeg tenkt tanken om at 1080Ti var godt nok, så kom Ghost Recon: Wildlands og sørget for at man måtte ha G-Sync om man skulle spille det i 4K "Ultra". Så det vil komme flere spill fremover som gjør det interessant med enda sterkere skjermkort enn vi har i dag. Men "man" kjøper jo som regel ikke nytt skjermkort for bare ett spill.

 

Jeg tror ikke Nvidia konkurrerer mot AMD nesten i det hele tatt. Men mer mot seg selv, og å finne måter å få kunder til å "trenge" neste generasjon skjermkort. Det er nok mange som venter på 1080Ti ytelse til 1070 pris. Så "2070" kommer til å selge som bare det. Men alt over.. Ja, som Betroz sier, han venter heller på "2080Ti". Jeg tror ikke mange bytter sitt 1080Ti i "2080" heller, om det bare gir ~20% ekstra ytelse.

 

Men ideen om at hva AMD har å by på, skal ha noen stor innvirkning på Nvidias "roadmap". Det høres kanskje logisk ut med: "Hvorfor skal Nvidia gidde å slippe nye kort, når de ikke trenger det for å konkurrere?". Men realiteten når Nvidia egentlig kun konkurrerer mot seg selv, er at de slipper nye kort etterhvert som folk slutter å kjøpe demmes egne. Og da har ikke AMD nesten noen som helst innvirkning på den avgjørelsen, slik markedet er nå.

 

Det er Nvidias styre som skal sørge for at aksje eierne får så stor avkastning som mulig. Så om de får 7% avkastning på at Nvidia slipper "Ampere" i mars. Men "bare" 5% om de fortsetter å selge bare Pascal, siden det fremdeles er store salgsvolum på det, og AMD ikke har noe svar. Så skal det en dyktig leder til for å overbevise styret om vente med å lansere "Ampere". Økonomer går "alltid" for raskeste mulige avkastning. Det er kun hvis utsettelse av "Ampere" ikke påvirker aksjekurs/avkastning negativt i forhold til lansering så raskt som mulig. At vi ser en utsettelse av "Ampere".

 

Nå, akkurat der, har jeg ingen "inside" information. Så det kan klart gå begge veier. Kanskje selger "Pascal" fremdeles så bra at "Ampere" blir utsatt? Men, jeg tror ikke egentlig det. Med en gang de store påvirkerne som YouTube personligheter begynner å anbefale å vente på neste generasjon fremfor å kjøpe nå. Så er det egentlig gjort. Og akkurat det, har allerede begynt å skje.

 

Jeg regner med det er relativt stor sjanse for "Ampere" lansering allerede i mars - april. Litt avhengig av når tid neste store elektronikk messe er. Men selvfølgelig, når folk spør, så tenker jeg det er tryggest å ikke bombastisk påstå det. Men heller gå for "worst case scenario" som er en lansering kanskje til og med så sent som mai - juni..

 

Men personlig, så vurderer jeg å selge mine Pascal kort med en gang de første troverdige benchmarks av "Ampere" kort begynner å lekke. Jeg har et par idiot kort liggende som klarer jobben som "ventepølse" et par måneder. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...