Gå til innhold

Har jeg krav på reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte tidligere i høst et par Timberland-sko fra Zalando til kr. 700 - de var nedsatt noe.

Jeg brukte dem først før jul fordi det først falt snø da.

etter å ha brukt dem et par dager reklamerte jeg til Zalando på følgende grunnlag:

- Klaffen på skoen faller til stadighet ned til tross for at jeg knyter skolissene hardt.

- Skoene føles fuktige/våte på innsiden til tross for at jeg har impegnert dem godt

- De er tunge og oppleves ubehagelige å gå med

 

Jeg reklamerte til Zalando på alle ovennevnte grunnlag og la til at forventningene fra denne typen sko er særlig høye sammenlignet med sko til 200-300 kroner på grunn av varens pris og merket de bærer.

 

Zalando avslo reklamasjonen min og viste til at bildene jeg hadde sendt av skoene ikke viser PRODUKSJONSFEIL. De mente det var leit at de ikke svarer til forventningene mine, men at de ikke kunne ta imot reklamasjonen fordi det ikke var noen produksjonsfeil. Men jeg er uenig. Har jeg en sak her?

 

Er det ikke slik i henhold til forbrukerkjøpsloven at tingen må svare til rimelig forventning til varen ut fra den prisen/kvaliteten som varen pleier å ha? Jeg hadde høye forventninger til disse skoene pga. merket og pris. Men de leverte ikke...

 

Zalando mener at de ikke kan ta imot varen fordi jeg har tatt av prislappen som hang på skoene og fordi skoene er brukt. De skriver at jeg burde ha prøvd skoene på en glatt og ren flate, som f. eks et teppe. Jeg prøvde selvfølgelig skoene på inne hos meg, og gikk litt rundt. Da føltes de helt greie. Men det er jo ikke inne de skal brukes; det er først da jeg fikk brukt dem ute (som jo er der de skal brukes) at jeg oppdaget at de ikke duger. Det virker merkelig at Zalando mener at jeg skal gå med prislappen på skoene når jeg bruker dem ute... De er jo tiltenkt til bruk ute, og det er jo ikke mulig å oppdage slike feil som jeg oppdaget ved å prøve skoene inne.

 

Det er vel ikke bare ved produksjonsfeil at man kan reklamere...? Ut fra formuleringen i forbrukerkjøpsloven virker det jo som om at dersom forventingene til varen ut fra varens kjente kvalitet og pris ikke leverer, så har varen en mangel...

 

Har jeg en sak her?



Anonymous poster hash: 3e404...fe3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja - her som mange andre steder blandes reklamasjonsrett og angrerett.

 

Du hadde angrerett - i 14 dager fra du mottok varen og informasjon om angrerett. Denne virker det som om du ikke har benyttet deg av og fristen gikk ut. Det er i forbindelse med angrerett Zalando mener du skulle ha testet de innendørs og med prislappen på.

 

Du har og reklamasjonsrett - men det er ikke gitt at du har mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

- Tunge sko. Tja, dette er subjektivt og noe du burde kunne finne ut av ved å teste de innendørs når du fikk de(så kunne du angret). Så produksjonsfeil er det nok ikke.

 

- Klaffen faller ned. Kan du legge ut ett bilde som viser dette? Bruk evnt imgur.com for opplasting: https://imgur.com/

 

- "Føles fuktige inni". Vet du om det er fukt utenfra eller fukt innenfra? Sko puster forskjellig, og noen ikke i det hele tatt. Sko som ikke puster er ofte tettere for fukt utenfra, men blir fort fuktigere fra føttene inni(svette). Sko som puster godt risikerer oftere fukt utenfra men foten får pustet og de tørker fortere. Impregnering kan gjøre skoene tettere og ofte føre til at de blir for tette, og dermed oppleves som "fuktige".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...